SBK208 Küreselleşme ve Yönetişimİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK208
Ders İsmi: Küreselleşme ve Yönetişim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YUSUF ERBAY
Dersi Veren(ler): Prof.Dr.Yusuf Erbay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yeni bir teknoloji, yeni bir üretim biçimi ve yeni toplum yapısı ile karşı karşıyayız. İletişim devrimi ile başlayan bu süreçte bilginin üretim içindeki payı artmakta ve giderek en önemli unsur haline gelmektedir. Genel bir kabulle “küreselleşme” olarak adlandırılan bu sürecin, farklı bakıştaki araştırmacılar tarafından sayısız tarifi yapılmış, farklı yönleri ön plana çıkarılmıştır. Devletlerin, uluslararası alanda oynadıkları egemen rol hala devam etmekle birlikte, küreselleşme süreciyle birlikte sahneye yeni oyuncular girmiştir. Uluslararası mücadele alanı çok paydaşlı ve çok katmanlı küresel bir arenaya dönüşürken, “Yönetim” kavramı da, bir çok yeni aktörün oyuna dahil olduğu “Yönetişim” kavramına doğru evrilmiştir.
Yönetim teknikleri çağdaş bir biçime dönüşürken, ”Uluslararası Yönetim” terimi, yerini “Küresel Yönetişim” terimine devretmektedir. Küresel ekonominin ortaya çıkışı, çağdaş işletmelerde de küresel bir yönetim anlayışını gerekli kılmıştır. Bu dersin amacı, küreselleşme sürecini ve bu süreci etkileyen faktörleri incelemek; bu süreçte ortaya çıkan küresel yapılanmaları ve bunların yönetim biçimi haline gelen “yönetişim” anlayışını irdelemektir.
Dersin İçeriği: Öncelikle, Küreselleşme süreci değişik yönleriyle ve ayrıntılı bir biçimde ele alınacaktır. Küreselleşmeye yöneltilen farklı bakış açıları ve bunların nedenleri incelenirken, sürecin sadece siyasal ve kültürel yönü değil; ekonomik ve teknolojik yönü de tartışma konusu yapılacaktır. “Uluslararası Yönetim” anlayışından çağdaş “Küresel Yönetişim” anlayışına dönüşen süreç, “uluslararası”, “küresel”, “yönetim”, “yönetişim”, “yönetişimin unsurları”, gibi dersin ismini ve içeriğini oluşturan anahtar kavramlar irdelenecektir. Küresel Yönetişimin parçaları ve aktörleri, Küresel İşletmelerin Yönetimi, Küresel Örgütler ve Yönetimleri ele alınacak ve dersimizle ilgili bölümler incelenecektir. Bu çalışmalar sırasında, öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla, derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları ve sunum hazırlamaları sağlanacaktır. Öğrencilerin katılımıyla dersin işleniş yönteminin, karşılıklı tartışmaları içeren interaktif bir özellik kazanması sağlanacaktır. Bu nedenle haftalık okumaların derse gelmeden önce yapılması gereklidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Küreselleşme kavramının ortaya çıkışını kavrar.
2) Yönetim ve yönetişim kavramlarına hâkim olur.
3) Küreselleşme ve yeni kamu yönetimi anlayışının dinamiklerini kullanır.
4) Yönetişimi bütüncül bakış açısının önemini ve sistemler arasındaki karşılıklı bağımlılık ilişkilerini açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ders kitabı
2) Küreselleşme Kavramının Ortaya Çıkışı ve Gelişimi
3) Küreselden Yerele: Küreselleşmeye Yardımcı Kavramlar
4) Ekonomik Küreselleşme
5) Küresel İşletmelerin Yönetimi
6) 21. Yüzyılın Başı
7) İklim Değişikliği
8) Arasınav
9) Endüstri 4.0
10) Yapay Zeka
11) "Uluslararası Yönetim"den, "Küresel Yönetişim"e
12) Küresel Yönetişim ve Birleşmiş Milletler
13) AB Kökenli Yeni Küresel Yönetişim Yöntemleri: Çok Katmanlı Yönetişim
14) Subsidiarity
15) Pandemi Sonrası Küreselleşme Tartışmaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stiglits,J.E (2002), Globalization and its Discontents, Norton, New York.
Bennett, A.L and Oliver, J.K (2002), International Organizations, Principles and Issues, Seventh Edition, Pearson Education, New Jersey.
Karns, M.P and Mingst, K.A (2010) International Organizations, The Politics and Process of Global Governance, Boulder, Lynne Rienner.
Diğer Kaynaklar: Marks, G. and Hooghe, L. (1996) "European Integration from the 1980s: State-Centric v. Multi-level Governance". Journal of Common Market Studies, Vol.34, No. 3, 341-378.
Erbay, Y (1996), Küresel İşletmelerin Yönetimi ve Türk İşletmelerinin Yeni Türk Cumhuriyetlerine Yönelik Faaliyetleri.
Erbay, Y (2011), “Küreselleşme Sürecini Anlamaya Yardımcı Bazı Kavramlar”,
Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 3 3 2 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3 3 3 2
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 2 3 2 2
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 3 3 2 2
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3 2 3 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3 2 3 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 3 3 2 2
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3 3 2 2
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3 2 3 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1 1 1 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 2
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 2
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 2
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 2
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 2
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Sunum / Seminer 14 14
Küçük Sınavlar 1 5
Ara Sınavlar 14 18
Final 14 23
Toplam İş Yükü 130