Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK204 | ||||
Ders İsmi: | Anayasa Hukuku | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF ERBAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr.Yusuf Erbay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin adını oluşturan Anayasa Hukuku kavramının incelenmesi; Anayasaların içeriklerinin, nasıl yapıldığının, değiştirildiğinin irdelenmesi; Devlet, hükümet, demokrasi, temel hak ve hürriyetler gibi Anayasaların düzenlediği konuların açıklanması ve kanunların Anayasa’ya uygunluk denetimini yapan Anayasal Yargı’nın anlatılmasını amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Anayasa ve Anayasa hukukunun tanımı, gelişimi, özellikleri; Devlet kavramı ve şekilleri; hükümet sistemleri; demokrasi kavramı ve seçimler; kuvvetler ayrılığı ilkesinin unsurları olan yasama, yürütme, yargı; temel hak ve hürriyetler ile Anayasal Denetim konuları dersin genel içeriğini oluşturacaktır. Bu çalışmalar sırasında, öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla, derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları, sunum ve ödev hazırlamaları sağlanacaktır. Bu derste hazırlanacak sunumlar, Anayasa Hukukunun ve hukukun dayandığı, hukukun evrensel ilkeleri ve insan hakları bağlamında; hukuk devleti, kuvvetler ayrımı, yargı bağımsızlığı, temel hak ve hürriyetler, hâkim tarafsızlığı, müktesep hak gibi kabul görmüş olan temel ilke ve kavramlar ve tarih boyunca ülkemizde ve dünyadaki anayasal metinlerle ilgili olacaktır. Öğrencilerin katılımıyla dersin işleniş yönteminin, karşılıklı tartışmaları içeren interaktif bir özellik kazanması sağlanacaktır. Bu nedenle haftalık okumaların, program doğrultusunda, derse gelmeden önce yapılması gereklidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Anayasanın kurumsal, kültürel ve rasyonel yaklaşımları tartışabileceklerdir; 2) 2. Demokratik ve demokratik olmayan sistemlerin temel özelliklerini değerlendirebileceklerdir; 3) 3. Anayasalarda kullanılan farklı yöntemleri ayırt edebileceklerdir; 4) 4. Siyaset ve anayasalar arasındaki ilişkiyi analiz edebileceklerdir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | Ders Kitapları |
2) | Anayasa Kavramı | |
3) | Anayasaların Yapılması ve Değiştirilmesi. | |
4) | Devlet Kavramı | |
5) | Devlet Şekilleri | |
6) | Hükümet Sistemleri | |
7) | Demokrasi Kavramı | |
8) | Arasınav | |
9) | Seçimler | |
10) | Yasama Organı | |
11) | Yürütme Organı | |
12) | Yargı | |
13) | Temel Hak ve Hürriyetler | |
14) | Anayasa Yargısı | |
15) | Genel Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | -Kemal Gözler (2019), Anayasa Hukukunun Genel Esasları, 11.Baskı, Ekin Yayınları, Bursa. |
Diğer Kaynaklar: | -Ergun Özbudun (2017), Türk Anayasa Hukuku, 17. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara. -Erdoğan Teziç (2016), Anayasa Hukuku, 20. Baskı, Beta Yayınları, İstanbul. -Şeref Gözübüyük (2013), Anayasa Hukuku, 19.Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 | 2 | 3 | 3 | |||||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 | 3 | 3 | 2 | |||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 | 3 | 3 | 2 | |||||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 2 | 3 | 3 | 3 | |||||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 | 3 | 3 | 2 | |||||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 1 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 2 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 1 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 1 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 42 | 0 | 0 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 28 | 0 | 0 | ||||
Sunum / Seminer | 14 | 0 | 0 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |