Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK203 | ||||
Ders İsmi: | İdare Hukuku | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF ERBAY | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr.Yusuf Erbay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1. İdare (Yönetim) ve Yargı (Hukuk) kavramları ile, bir bütün olarak İdari Yargı kavramının farklı yönleriyle incelenmesi 2.İdari teşkilat, idari işlem ve idarenin eylemlerinin irdelenmesi 3. İdari Yargı (İdare Hukuku) sisteminin gelişme aşamalarının, özelliklerinin ve fonksiyonlarının açıklanması |
Dersin İçeriği: | Yönetim ve yönetim hukukunun tanımı, gelişimi, özellikleri, uygulama alanları; yönetim örgütlenmesine (idari teşkilata) hâkim olan ana ilkeler; Türkiye’de yönetimin yapılanması, idari işlemler (yönetsel işlemler); düzenleyici ve yönetsel sözleşmeler; yönetimin faaliyetleri, sorumlulukları ve denetlenmesi ve yönetimin yargısal denetimi dersin genel içeriğini oluşturacaktır. Bu çalışmalar sırasında, öğrencilerin araştırma, analiz ve sunum yeteneklerinin geliştirilmesi amacıyla, derste işlenecek konulara ilişkin ön çalışma yapmaları, sunum ve ödev hazırlamaları sağlanacaktır. Bu derste hazırlanacak sunumlar, hukukun evrensel ilkeleri ve insan hakları bağlamında; hukuk devleti, kuvvetler ayrımı, yargı bağımsızlığı, temel hak ve hürriyetler, hâkim tarafsızlığı, dürüst yargılanma savunma hakkı, müktesep hak, suçta ve cezada kanunilik ve masumiyet karinesi ve iddia edenin ispat zorunluluğu gibi kabul görmüş ve idari yargılama süreçlerinde de geçerli olan temel ilke ve kavramlarının incelenmesi şeklinde olacaktır. Öğrencilerin katılımıyla dersin işleniş yönteminin, karşılıklı tartışmaları içeren interaktif bir özellik kazanması sağlanacaktır. Bu nedenle haftalık okumaların, program doğrultusunda, derse gelmeden önce yapılması gereklidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İdare hukuk ve kamu yönetimi arasındaki ilişkiyi tanımlar 2) Kamu Yönetiminde İdare hukukunun önemini açıklar 3) İdare hukukundaki güncel gelişmeleri takip eder 4) İdare hukukunun temel esaslarını bilir 5) İdare hukukunun diğer hukuk türleriyle karşılaştırabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
2) | Yönetim Hukuku: Tanımı, Gelişimi, Nitelikleri. | ders kitabı |
3) | Yönetim Örgütlenmesinin İlkeleri | ders kitabı |
4) | Türkiye’de Yönetim Örgütlenmesi (İdari Teşkilat) | ders kitabı |
4) | Tam Yargı | ders kitabı |
5) | Merkezi Yönetim ve Yerel Yönetimler | ders kitabı |
6) | İdari İşlem Kavramı ve İdari Kararlar | ders kitabı |
7) | Düzenleyici İşlemler ve İdari Sözleşmeler | ders kitabı |
8) | Arasınav | |
9) | İdarenin Faaliyetleri | ders kitabı |
10) | Kamu görevlileri, Kamu Malları | ders kitabı |
11) | İdarenin Sorumluluğu, İdarenin Denetlenmesi | ders kitabı |
12) | İdari Yargı: Örgütü ve Görev Alanları | ders kitabı |
13) | İptal Davası | ders kitabı |
14) | Tam Yargı | |
15) | Yürütmenin Durdurulması ve Kanun Yolları |
Ders Notları / Kitaplar: | • Gözler, K. ve Kaplan, G. (2017), İdare Hukuku Dersleri, 19.Baskı, Ekin Yayınları, Bursa. |
Diğer Kaynaklar: | • Gözübüyük, Ş. Ve Tan, T. (2018), İdare Hukuku, 12. Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara. • Günday, M. (2011), İdare Hukuku, 10. Baskı, İmaj Yayıncılık, Ankara. • Eryılmaz, B. (2017), Kamu Yönetimi, Düşünceler, Yapılar, Fonksiyonlar, Politikalar,10.Baskı, Umuttepe Yayınları, İzmit. • Keleş, R. (2012), Yerinden Yönetim ve Siyaset, Genişletilmiş 8. Basım, Cem Yayınevi, İstanbul. • Erbay, Y ve Akgün H. (2013), Modernleşmeden Küreselleşmeye Türkiye’de Yerel Yönetimler, Tarihi ve Bugünü, Kazancı Kitap, İstanbul. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | |||||||||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | |||||||||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | |||||||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | |||||||||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | |||||||||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | |||||||||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | |||||||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | |||||||||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | |||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 1 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 2 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 1 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 1 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 14 | 14 |
Küçük Sınavlar | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Final | 1 | 25 |
Toplam İş Yükü | 129 |