SBK106 Toplumbilimİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Siyaset Bilimi ve Kamu YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK106
Ders İsmi: Toplumbilim
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Fahri Erenel
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanlarının “insan ve toplum” üzerine geliştirdikleri kuramsal tartışmaların büyük bir kısmı toplumbilim alanı içinde kalmaktadır. Bu derste, toplumbilim alanında yürütülmüş olan kuramsal yaklaşım ve tartışmalar ele alınarak, Türkiye’de toplumsal davranış modelleri üzerine yürütülmüş çalışmalar ile incelenecektir. Yapılan incelemeler sonrasında katılımcının, toplumsal değişim üzerinden siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanında dönüşmesi olası siyaset ve yönetim felsefelerinin tartışılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Ders için ondört temel sorun belirlenmiştir. Bu sorunlar 14 ayrı konferans biçiminde işlenecektir. Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında yürütülen sosyoloji temelli tartışmalar bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. Sosyal yapı ve toplumsal dönüşümleri modelleyebilmek için dersin genel sorusu “toplumsal değişim” üzerinde yürütülmüş olan teorik tartışmalar üzerinedir. Türkiye ve dünya örnekleri ile ele alıp, tartışacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sosyoloji alanında temel kavramlar, kuram ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi edinir.
2) Fen bilimleri ile sosyal bilimlerin felsefi temelleri, yöntem ve analiz birimlerini tanımlar.
3) Ortaçağ dönüşümleri sonrasında “değişim” kavramı ile aydınlanma tartışmalarını bilir.
4) Modernleşme, ilerleme, sözleşme ve çatışma kuramları üzerinden yola çıkarak, siyasal sistemlerin bu temeller üzerinden yürüttüğü tartışmaları tanımlar
5) Dersin tamamlanması sonrasında modeller geliştirip, dönüşüme bağlı olarak bu modelleri küçük ölçeklerde modelleyip, değerlendirebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toplumbilimin Tarihi ve karşılaştırmalı toplumbilim tartışmaları, siyasetin öznesi olarak insanın sosyal katılımının gelişimi ve bu gelişimin siyasal süreç ve toplumsal hareketlilik olarak dönüşümü; Toplumsal değişim kuramları içinde antropoloji ve sosyolojinin etkisi. G. Bouthal’un Toplum Biliminin Tarihi kitabından başlayarak-değişim kuram ve tartışmaların yaklaşım.
2) Emile Durkheim’da Pragmacılık ve Toplum bilim tartışmalarına katkısının analizi. Durkheim’a göre pragmatist kişi bir “eylem insanı” dır ve bunun sonucu olan şeylere değer verir. Kısaca ona göre gerçeğin kuramı üzerine yapılacak bir tartışmada eldeki tek kuramdır. İkinci olarak ise bir yaşam ve eylem anlamı bulunmasından dolayı, her iki akım aynı çağın ürünü ve çağı anlamamıza yardımcı olacaktır. Bu derste, sosyal bilimler, gerçek ve doğru üzerinden nasıl tartışılmış? Ele alınacaktır.
3) Toplumsal değişmeyi anlamak; Temel kavramlar ele alınacaktır. Değişimin evreni ve vadesi, değişimin kaynağı, hızı ve sonuçları ile değişimin yönü ele alınacaktır.
4) Toplumsal değişimin unsurları; etkenleri, fiziki ve coğrafi etkenler, demografik etkenler, bilimsel gelişmeler, iktisadi etkenler ve koşulların dönüşümü ile toplumsal değişim, sosyal hareketlilik tartışmaları ele alınacaktır.
5) Aydınlanma düşüncesi; Toplumun ve değişimin doğuşu üzerine tartışmalar. Toplumsal yasaların keşfi, sosyal sözleşmeci ekonomi politik tartışmaları içinde ilerlemecilikten sosyolojik analizlere bakış, evrimci ve devrimci değişim teorisi tartışmaları yapılacaktır.
6) Statü, tabakalar ve sınıf tartışmaları içinde değişim tartışmaları; Tarihin materyalist açıklaması, Diyalektik ve değişim; toplumsal değişimde bireyin ve teknolojinin rolü tartışılacaktır.
7) Toplumsal dayanışma ve işbölümü tartışmaları içinde ilkel toplumdan modern topluma geçiş tartışmaları; Durkheim’da değişim kuramı ele alınacaktır.
8) Gelişmeci yaklaşım ve toplumsal değişim tartışmaları içinde Weber’in Sosyal değişime genel yaklaşımı ve karizma; Bürokrasi tartışmaları içinde toplumsal değişimin araçsallaştırılması tartışmalarına bakış.
9) Klasik sosyolojiden, çağdaş sosyolojiye döngüsel tarih felsefesi; Spengler, Toynbee ve Sorokin, döngüselciliğinin yükselişi ve düşüşü- Yapısal-İşlevselci toplumsal denge ve değişim teorileri tartışılacaktır.
10) Toplumsal değişimde “çatışma” yaklaşımları; Simmel’in çatışma teorisi, Ralf Dahrendorf’un diyalektik yaklaşımı, Lewis A Coser’in Çatışmanın işlevi yaklaşımı, Randdall Colins’in çatışma yaklaşımı, işlevselciliğe karşı çatışma yaklaşımı tartışılacaktır.
11) Toplumsal değişimi açıklamada Yeni-evrimcilik tartışmaları White, Steward ve Lenski’nin çok hatlı evrim kuramı, Sosyolojide yeni evrimciliğin yükselişi.
12) Modernleşme ve ötesi, Yeni dünya sistemi ve modernleşme, iktisadi kalkınma ve toplumsal değişimin aşamaları, Geleneksel toplumdan modern topluma geçiş, Elitler ve geleneksel toplumda modernleşme, Siyasal değişim koşulları ve demokratikleşme; Modernleşme kuramlarının eleştirisi
13) Sanayi sonrası topluma geçiş kuramları, Fordizmin doğuşu, krizleri, Bell ve sanayi sonrası toplum,Toffler ve bilgi toplumu, sanayi sonrasından postmoderniteye, Lyotard ve Postmodern durum. Bauman ve Yanlış bilinçten kurtulmuş modernlik tartışmaları- Postkoloniyal tartışmaları ve Arif Dirlik ve Ania Loomba
14) Türk sosyal bilimlerde toplumsal değişime ilişkin yapılan tartışmalara bakış; Mümtaz Turhan, Mübbeccel Kıray, Şerif Mardin ve Kemal Karpat’ın alana katkıları; Bütünlüklü bir yaklaşımın eksikliği mi?

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lütfi Sunar, Değişim Sosyolojisi Kavramlar, Kuramlar ve Yaklaşımlar, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara,2018.
Diğer Kaynaklar: Emile Durkheim, Pragmacılık ve Toplumbilim, Çev.Prof. Dr. Özer Ozankaya, Cem Yayınevi,İstanbul,2016.
Gaston Bouthol, Toplum Bilimin Tarihi, Çev. Cemal Süreya,,Varlık yayınları, İstanbul, 1971.
Anthony Giddens, Sosyoloji, Yayına Hazırlayan, Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2008.
Veysel Bozkurt,
Emre Kongar, Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Filiz Kitabevi,

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur.
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar.
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir.
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder.
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar.
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır.
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır.
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular.
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır.
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme.
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. 3
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. 3
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 3
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. 1
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 43
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 45
Ödevler 15 17
Küçük Sınavlar 2 4
Ara Sınavlar 1 3
Final 2 8
Toplam İş Yükü 120