Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK011 | ||||
Ders İsmi: | Türk-İslam Düşünceler Tarihi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. FATEME AYŞİN ANKA | ||||
Dersi Veren(ler): | Fatemeh Dehghan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1. Türk-İslam düşünceler ekseninde özellikle Ortadoğu ve Orta Asya’da dinamik dengeleri anlamak, bu bağlamdaki akım ve düşünürleri incelemek 2. Devlet, toplum, birey ilişkilerinin incelenmesi, Kafkasya, Afganistan, İran, Türkiye, Arap devletleri özelinde gerek ders sırasında gerekse ödevler halinde konunun irdelenmesi 3. Tarihin ışık tuttuğu yolda, günümüz bölgesel ve ona ilişkin global müdahelelerin kökenlerine inebilmek ve ilgili dinamiklerin analizini yapmak 4. Düşüncenin kültürel etkilerini ortaya çıkarmak, Türk-İslam kültürü bünyesinde gelişen zihinsel sorunları cevaplamak. |
Dersin İçeriği: | İslam felsefesi, İslam’da devlet ve felsefe, Farabi, İbn-i Haldun, İbn-i Rüşd, Türk tarihinde devletin gelişimi, İslam filozofları ve İslam’da devlet, Farabi, İbn Rüşd, İbn Haldun, Gazali. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Genel hatlarıyla İslamiyet’in ortaya çıkışı, gelişimi ve süreç içerisinde oluşan Türk-İslam sentezinin düşünsel izlerini kavrar. 2) İslâm filozofları ve İslam düşüncesinin Batıya etkisini 3) Türk-İslam düşüncesini etkileyen başlıca düşünürleri, bu düşünürlerin öne sürdüğü savlarla tanışır. Günümüz ayrışmaların kökenini analiz eder. 4) Türk siyasal düşüncesini etkileyen faktörleri kavrar. İslam düşüncesinin temel sorunlarını tanımlayabilir. 5) Devlet olgusunun rölünü, bu düşüncelerin özellikle Ortadoğu ve Orta Asya bölgelerinde devlet yapısını etkileyebilme gücünü kavrar. 6) Türk-İslam düşünce tarihi alanında güncel tartışmalar, yeni görüş ve olayların incelenmesi hususunda akademik bir merak uyandırabilir. 7) Ders boyu ve hazırlayacağı ödevleriyle mesleki etik ve sorumluluk bilincini kavrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Siyasal, Ekonomik, Toplumsal ve Dinsel Arka Plan | Ref1 |
2) | Türk-İslam Düşüncesi ve Kaynakları | Ref2 |
3) | İslamiyet’in Doğuşu, Gelişimi ve Yayılışı | Ref2 |
4) | İslâm Düşünce Okulları, Sunum konularının belirlenmesi | Ref3 |
5) | İslâm Düşüncesinin Temel Sorunları | Ref4 |
6) | Doğu İslâm Filozofları | Ref4 |
7) | Ara Sınav, Yazılı Ödev Teslimi | |
8) | Batı Endülüs Filozofları | Ref5 |
9) | Çağdaş İslâm Düşüncesi Kişiler ve Görüşler | Ref6 |
10) | Tarih Düşüncesi Bölgede farklı bir eksen olan Iran Faktörü | Ref5 |
11) | Ziya Gökalp ve Türkçülüğün Esasları | Ref3 |
12) | Yusuf Akçura ve Üç tarz-ı Siyaset | Ref3 |
13) | İsmail Gasprali (Gasprinsky) | Ref2 |
14) | Örnek Olayların (Case Studies) İncelenmesi, Sunum Konularının Sözlü Anlatımı |
Ders Notları / Kitaplar: | • Ziya Gökalp, Türkçülüğün Esasları, • Yusuf Akçura, Üç Tarzı Siyaset, Türk Tarih Kurumu Yayınları, VII.Dizi-Sa.73, Ankara, 1976. • A.K.S. Lambton (1974), “İslam Siyasal Düşüncesi”, Çev. Şükrü Hanioğu/Ersin Kalaycıoğlu, Çevrimiçi • Mehmet Bayrakdar (Ed.), İslâm Düşünce Tarihi, Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi, 2010. • Alev Sınar Uğurlu, Selçuk Kırlı (Ed.), İsmail Bey Gasprali, Türk Ocakları Derneği Bursa Şubesi Yayınları:4, Nisan 2015. • Willem Van Schendel& Erik J.Zürcher (Der.) Orta Asya ve İslam Dünyasında Kimlik Politikaları, 20.Yüzyılda Milliyetçilik, Etnisite ve Emek, Çev. Selda Somuncuoğlu, İletişim Yayınları, İstanbul, 2004. • Oliver Roy, Yeni Orta Asya, Ya da Ulusların İmal Edilişi, Çev. Mehmet Moralı, 3.Baskı, Metis Yayınları, İstanbul, 2009. |
Diğer Kaynaklar: | • Ziya Gökalp, Türkleşmek İslamlaşmak Muasırlaşmak, Osman Karatay (Yayına hazırlayan), Akçağ Yayınları, Ankara, 2010. • Hilmi Ziya Ülken, Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi. Ülken Yay, 3. Basım, İstanbul, 1992 • William L. Cleveland, Modern Ortadoğu tarihi, İstanbul, Agora Yayınları, 2008. • Albert Hourani, Arap Halkları Tarihi, İstanbul, İletişim Yayınları, 2008. • Özüm SEZIN Uzun ve Hakan Güneş, İslam Cumhuriyetinde 40 yıl İran’da Toplum, Siyaset ve Değişim, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ekim 2020. • Touraj Atabaki, Azerbaycan Etnisite ve İran'da İktidar Mücadelesi, Çev. Hojjat Ghasemlou, Tarih Vakfı Yayınları, 2021. • John Foran, Fragile Resistance: Social Transformation In Iran From 1500 To The Revolution, Boulder • Ervand Abrahamian, Modern İran Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, 2017. • Avi Shlaim, “1948’de İsrail ve Arap Koalisyonu”, Filistin Uğruna, Eugene L. Rogan ve Avi Shlaim (ed.), İstanbul, Küre Yayınları, 2012. • İlan Pappe, Modern Filistin Tarihi, Ankara, Phoenix Yayınları, 2007. • Zachary Lockman, Hangi Ortadoğu? Oryantalizm, Tarih, Siyaset, İstanbul, Küre Yayınları, 2012. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | |||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 3 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 1 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 48 |
Sunum / Seminer | 3 | 9 |
Ödevler | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 120 |