Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK009 | ||||
Ders İsmi: | Sivil Toplum ve Yönetişim | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FAHRİ ERENEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Fahri Erenel | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı Türkiye'de toplumsal yapının değişim ve dönüşümüne bağlı olarak, değişen yönetim anlayışını tartışmaya açmaktır. Bu sayede katılımcıların toplumun değişim yönündeki taleplerini anlayarak, değişen yönetim organizasyon yapılarını tartışmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Kamu yönetimi reformları, sivil toplum kuruluşları, kamu yönetimi, yeni kamu yönetimi anlayışı, küreselleşme, bürokrasi, yönetişim. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sivil Toplum kavramı ve tarihsel dönüşümlerini bilir. 2) Ortaçağ dönüşümleri feodalizm ve Osmanlı imparatorluğundaki eski toplumsal yapıyı tanımlar 3) Yönetim felsefesi ve organizasyonel dönüşümünü tanımlar 4) Disiplinler arası ve çok boyutlu bir bakış açısı ile, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özümser, 5) Alanla ile ilgili konularda, araştırma, yorum ve analiz yapabilme yetkinliğine sahip olduğunu gösterebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin amacı ve işleyişinin tartışılması. Sivil toplum kuramları ve tarihsel gelişimine giriş | Verilecek ders kaynak ve metaryellerini, izlenceyi ve okuma listesini öğrencinin incelemiş olması |
2) | Toplumların vizyonları, güç otorite, kurumlar ilişki ağları ve kültür | Anthony M.Orum, & John G. Dale, Siyaset Sosyolojisi, Günümüz dünyasında İktidar ve katılım, Say Yayınları, Çev. İbrahim Kaya, Ankara 2016, s.13-20 |
3) | Devletler ve Toplumlar Üzerine: Max Weber ve Neo-Weberciler | Anthony M.Orum, & John G. Dale, Siyaset Sosyolojisi, Günümüz dünyasında İktidar ve katılım, Say Yayınları, Çev. İbrahim Kaya, Ankara 2016, s.53-79 |
4) | Sivil toplum ve siyaset üzerine: Emile Durkheim ve Alexis de Tocqueville | Anthony M.Orum, & John G. Dale, Siyaset Sosyolojisi, Günümüz dünyasında İktidar ve katılım, Say Yayınları, Çev. İbrahim Kaya, Ankara 2016 s.83-111 |
5) | Siyasal Otoritenin temel biçimleri | |
6) | Türkiye'de güç ve otorite ilişkisi ve sivil toplum | Akal, Cemal Baki. Sivil Toplumun Tanrısı. Engin Yayıncılık, 1995. Bayraktar, Sevi. Makbul Anneler Müstakbel Vatandaşlar. Ayizi, 2011. Çulhaoğlu Metin ve diğerleri. Sivil Toplum: Devletin Büyümesi. YGS Yayınları, 2001. İnsel, Ahmet. Türkiye Toplumun Bunalımı. 6. Baskı. Birikim, 2005. Jasper, James. Ahlaki Protesto Sanatı. Ayrıntı, 2002. |
7) | Kent, Kır ve sivil toplum | Küçükömer, İdris. Sivil Toplum Yazıları 3. Bağlam, 1994. Onbaşı, Funda. Sivil Toplum. L&M, 2005. Sarıbay, Ali Yaşar. Kamusal Alan Diyalojik Demokrasi Sivil İtiraz. Alfa, 2000. |
8) | Siyasal Partiler ve Sivil Toplum etkisi | Savran, Gülnur. Sivil Toplum ve Ötesi. Dipnot, 2013. Sunar Lütfi (der.) Sivil Bir Kamusal Alan. Kaknüs, 2005. Sunar, Lütfi (der.) Sivil Toplum: Farklı Bakışlar. Kaknüs, 2005. |
9) | Sosyal Hareketler ve Temel Yaklaşımlar | Bayat, Asef. Ortadoğu’da Maduniyet, Toplumsal Hareketler ve Siyaset. İletişim, 2006. Castells, Manuel. İsyan ve Umut Ağları İnternet Çağında Toplumsal Hareketler. Koç Üniversitesi Yayınları, 2013. |
10) | Sosyal Hareketlilik ve Sivil Toplumun gelişiminde iletişim | Bayat, Asef. Ortadoğu’da Maduniyet, Toplumsal Hareketler ve Siyaset. İletişim, 2006. Castells, Manuel. İsyan ve Umut Ağları İnternet Çağında Toplumsal Hareketler. Koç Üniversitesi Yayınları, 2013. |
11) | Uluslaşma süreçleri ve sivil toplum ilişkisi | Milliyetçilik üzerine okuma yapılmış olması önerilir. Ernest Gellner, Anthony Smith okuması önerilir. |
12) | Ulusaşırı Sosyal Hareketler ve Küreselleşme | Erinç Yeldan, Küreselleşme Sürecinde Türkiye Ekonomisi, İletişim Yayınları, 2001. A.H.Köse vd. (Der.) Küresel Düzen: Birikim, Devlet ve Sınıflar, İletişim Yayınları, 2003. A.H.Köse vd. (Der.) İktisadi Kalkınma, Kriz ve İstikrar, İletişim Yayınları, 2003. |
13) | Siyasal Katılım ve demokratikleşme sürecinde Yönetişim | Korkut Boratav, Türkiye’de Devletçilik, İmge Kitabevi, 2005. Tolga Tören, Yeniden Yapılanan Dünya Ekonomisinde Marshall Planı ve Türkiye Uygulaması, SAV Yayınları, 2007. Ümit Akçay, Kapitalizmi Planlamak: Turkiye’de Planlama ve DPT’nin Dönüşümü, SAV Yayınları, İstanbul, 2007. Melda Yaman Öztürk, Geç Kapitalistleşme Sürecinde Kriz: Türkiye 1979 Krizi, SAV Yayınları, 2008. |
14) | Türkiye'de Sivil Toplum ve Yönetişim sorunlarının eleştirisi | Chomsky, Noam. İşgal Et. Agora, 2013. Anthony M.Orum, & John G. Dale, Siyaset Sosyolojisi, Günümüz dünyasında İktidar ve katılım, Say Yayınları, Çev. İbrahim Kaya, Ankara 2016 |
15) | Final Sınavı | Okuma listelerinin yeniden değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Akal, Cemal Baki. Sivil Toplumun Tanrısı. Engin Yayıncılık, 1995. Bayraktar, Sevi. Makbul Anneler Müstakbel Vatandaşlar. Ayizi, 2011. Çulhaoğlu Metin ve diğerleri. Sivil Toplum: Devletin Büyümesi. YGS Yayınları, 2001. |
Diğer Kaynaklar: | Akal, Cemal Baki. Sivil Toplumun Tanrısı. Engin Yayıncılık, 1995. Bayraktar, Sevi. Makbul Anneler Müstakbel Vatandaşlar. Ayizi, 2011. Çulhaoğlu Metin ve diğerleri. Sivil Toplum: Devletin Büyümesi. YGS Yayınları, 2001. İnsel, Ahmet. Türkiye Toplumun Bunalımı. 6. Baskı. Birikim, 2005. Jasper, James. Ahlaki Protesto Sanatı. Ayrıntı, 2002. Küçükömer, İdris. Sivil Toplum Yazıları 3. Bağlam, 1994. Onbaşı, Funda. Sivil Toplum. L&M, 2005. Sarıbay, Ali Yaşar. Kamusal Alan Diyalojik Demokrasi Sivil İtiraz. Alfa, 2000. Savran, Gülnur. Sivil Toplum ve Ötesi. Dipnot, 2013. Sunar Lütfi (der.) Sivil Bir Kamusal Alan. Kaknüs, 2005. Sunar, Lütfi (der.) Sivil Toplum: Farklı Bakışlar. Kaknüs, 2005. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | |||||||||||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | |||||||||||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | |||||||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | |||||||||||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | |||||||||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | |||||||||||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | |||||||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | |||||||||||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | |||||||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 3 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 3 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 2 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 2 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Proje | 14 | 14 |
Ödevler | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 2 | 3 |
Final | 4 | 8 |
Toplam İş Yükü | 121 |