Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBK008
Ders İsmi: Örgüt Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FAHRİ ERENEL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Sinan Çaya
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin maksadı, lisansüstü öğrencilerini, Örgüt Sosyolojisinin temel mevzu ve kavramları ile; başka bir deyişle, belli bir iş yeri ve şartlarında işgören (çalışan) tarafından ortaya konan davranış örüntüleri ile âşinâ kılmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, örgütler, örgütlerin tarihsel menşei ve yirminci asrın başından itibaren bilimsel anlamda irdelenmeleri, haberleşmeye dair tarzlar ve terakkiler, grup dinamiği çalışmaları, hizmet-içi eğitimin ehemmiyeti, ince idarecilik usûlleri ve önderlik vasıfları, gerilim-çatışma ve değişime mukavemet (direniş) meselelerini atlatma, üretimi baltalayan tavır (tutum) ve fiilleri önleme gibi temel kavram ve konuları kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnceleme veya müşahade (gözlem) altıdaki muayyen (belirli) bir kuruluşun işleyiş düzeneğini idrak eder
2) İş yerene, tatbikat bulan görgü kuralları (âdâb-ı muaşeret) nezdinde değerlendirir
3) Üst yönetim tarafından alınan kritik kararları seçerek tarif eder
4) İlgili anahtar kelimeleri (jargon) serbest ve akıcı surette kullanır
5) İlgili bilimsel yazına ve duayenlerin özel isimlerine atıflarda (göndermelerde) bulunur

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örgütsel Sosyoloji’ye genel bir bakış; tanım; bir “akraba” disiplinler listesi.
2) İş nedir ve insanlar niçin çalışırlar?
3) İşe dair teşkilâtlanmalar ve erken bir model olarak bürokrasi / genörgüt (M. Weber); Organizasyonların bilimsel mânâda ilk defa inceleme altına girişleri: Bilimsel Yönetim (ABD, F.W. Taylor), Klasik Teşkilât (Fransa, H. Fayol).
4) Elton Mayo ve arkadaşlarınca kazara bir keşif (1930’ların başları); insan ilişkileri kuramının gelişimi.
5) İdareciliğe dair modern anlayışlar; idareciliğe dair beynelmilel misâller ve öykünmeler (Japon menşeli Amerikan idareci William Ouchi’nin geliştirdiği Z-modeli).
6) İşyerinde sıhhatli haberleşme (iletişim): İletişim vetiresinin (sürecinin) unsurları.
7) Müessese (kurum) içinde ferdin konumu; uyma davranışı, tesanüt (dayanışma), sargınlık, kümelerin (grupların) kişiliği, kurum kültürü ve iklimi.
8) İş yerinde çatışmalar ve çözüm bulmalar; gerilimin usturupluca yönetilip üretkenlik vesilesi hâline dönüştürülebilmesi.
9) Mürettebata (çalışan / işgören) nezaret sorunsalı (meselesi) ve önderlik mefhumu; önder çeşitleri ve hususiyetleri.
10) (İmtihan mârifetiyle) yeni istihdam edişler ve mevcut kadronun sicil (tezkiye) açısından kıymetlendiriliş / ölçüm usûlleri.
11) Hizmet-içi eğitim; Hassasiyet eğitimi örneği ve Kendini Tanıma Penceresi.
12) Örgütlerde karar alma süreç ve usûlleri (Delphi tekniği, grup hâlinde düşünme [olumsuzluğu], grup kutuplaşması, beyin fırtınası, âcil minimalizme kayış); her halükârda istikbale mâtuf olmak itibarıyla kararlarda potansiyel bir tehlikenin mevcudiyeti (P. Drucker’ın tahlili).
13) İşi baltalayan davranış örüntüleri; bunların muzır neticeleri ve muvaffak bir idareci / lider sıfatıyla, bunlar ile baş etme yol yordamları.
14) İş ortamında görgü kuralları (âdâb-ı muaşeret) ve bunların sorunsuz ve muntazam işleyen bir gidişata katkıları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesinin çeşitli kaynaklardan terkip ettiği (sentezlediği) ders notları (yansılar suretinde) esastır.
Diğer Kaynaklar: Başaran; İbrahim Ethem (1991). Örgütsel Davraniş: İnsanin Üretim Gücü, Kadioğlu Matbaasi, Ankara.
De Leon, Emmanuelle (1993). Industrial Psychology, Rex Book Store, Manila, Philippines.
Decenzo, David. A. And Robbins, Stephen P. (1999). Human Resource Management, Sixth Edition, John Wiley& Sons, Inc., New York And Toronto.
Drucker, Peter F. (1972). Die Praxis Des Management: Ein Leitfaden Für Die Führungsaufgaben In Der Modernen Wirtschaft, Droemersche Verlagsanstalt Th. Knaur Nachf, München / Zürich.
Edgell, Stephen (2006). The Sociology Of Work: Continuity And Change In Paid And Unpaid Work, Sage Publications, London And Thousand Oaks, California.
Grint, Keith (1998). Çalişma Sosyolojisi [The Sociology Of Work], (Çev. Veysel Bozkurt, Burcu Çekmece & Selda Göktan), Alfa Yayin, Cağaloğlu, İstanbul.
Hass, Jeffrey K. (2007). Economic Sociology: An Introduction, Routledge, London, N.Y.
Moorhead, Gregory And Griffn, Ricky W. (1992). Organizational Behavior: Managing People And Organizations, Houghton Mifflin Company, Boston And London.
Mullins, Laurie J. (1993). Management And Organizational Behavior, Third Edition, Pitman Publishing, London.
Izgar, Hüseyin Ed. (2003). Endüstri Ve Örgüt Psikolojisi, Eğitim Kitabevi, Konya.
Rouges, Jean Des Vignes (1939). Deviens Un Chef! Essais Sur L’éducation Des Facultés Supérieures Et De L’aptitude Au Commandement, Nouvelle Édition Revue Et Augmenté, Éditions J. Oliven, Paris.
Sabuncuoğlu, Z. & Tüz (2003). Örgütsel Psikoloji, İnkam İnsan Kaynaklari Danişma Merkezi, Bursa.
Tannenbaum, Arnold S. (1973). Social Psychology Of The Work Organization, Tavistock Publications, London.
Türkmen, Faik (1938, 1958) Moral, 1. Cilt, Şahin, Medeniyet Matbaalari, Ankara.
Varol, Muharrem (1993). (Halkla İlişkiler Açısından) Örgüt Sosyolojisine Giriş: Etkili Yönetsel İlişkilerden Saygın Örgüt Kimliğine, Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayını, No.2

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2 3 3 2 3
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 2 2 3 2 3
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3 2 3 2 2
4) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini inceler, disiplinler arası boyutta ve eleştirel bir bakışla değerlendirir. 2 3 3 2 3
5) Siyaset Bilimi alanında yaygın yöntemleri kullanarak, etik değerlere saygı göstererek araştırma yapar. 3 3 3 2 3
6) Alana özgü konularda araştırma ve bilimsel metinleri kendi başına ya da ekip çalışması içinde tasarlar ve liderlik eder. 2 3 2 3 3
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3 2 3 2 3
8) Alanının gerektirdiği Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2 3 3 2 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. 2
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3
4) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini inceler, disiplinler arası boyutta ve eleştirel bir bakışla değerlendirir. 3
5) Siyaset Bilimi alanında yaygın yöntemleri kullanarak, etik değerlere saygı göstererek araştırma yapar. 3
6) Alana özgü konularda araştırma ve bilimsel metinleri kendi başına ya da ekip çalışması içinde tasarlar ve liderlik eder. 2
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder. 3
8) Alanının gerektirdiği Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 3 1 70
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 1 1 42
Ara Sınavlar 1 5 5 14 24
Final 1 5 10 14 29
Toplam İş Yükü 165