Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBK006 | ||||
Ders İsmi: | İnsan Hakları ve Güncel Sorunlar | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BİLGEN SÜTÇÜOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üy. BİLGEN SÜTÇÜOĞLU |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, insan haklarının ulusal ve ulusal-üstü düzeyde korunmasına ilişkin mekanizmaların işleyişini, hak ve özgürlüklerin korunmasında ortaya çıkan temel ilkeleri güncel sorunlar çerçevesinde irdelemeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği: | İnsan haklarının tarihsel gelişimi, kavramsal temelleri, insan haklarının ulusal-üstü düzeyde korunmasına ilişkin mekanizmalar, hak ve özgürlüklerin (yaşam hakkı, işkence yasağı, ifade ve örgütlenme özgürlüğü, sosyal haklar) normatif yapısı/norm alanı, sınırlanma ölçütleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İnsan Hakları ve İnsan Hakları Hukuku Kavramı 2) İnsan Hakları Hukukunun Kaynakları 3) İnsan Haklarının Düzenlenmesi ve Sınırlanması 4) İnsan Haklarının Birleşmiş Milletler Sisteminde Korunması 5) İnsan Haklarının Bölgesel Düzeyde Korunması 6) İnsan Haklarının İç Hukukta Korunması 7) Kişi Hak ve Ödevleri 8) Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar ve Siyasi Hakları |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları |
2) | İnsan Hakları ve İnsan Hakları Hukuku Kavramı | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
3) | İnsan Hakları Hukukunun Kaynakları | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
4) | İnsan Hakları Hukukunun Kaynakları | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
5) | İnsan Haklarının Düzenlenmesi ve Sınırlanması | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
6) | İnsan Haklarının Birleşmiş Milletler Sisteminde Korunması | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
7) | İnsan Haklarının Birleşmiş Milletler Sisteminde Korunması | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
8) | İnsan Haklarının Bölgesel Düzeyde Korunması | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
9) | İnsan Haklarının İç Hukukta Korunması | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
10) | İnsan Haklarının İç Hukukta Korunması | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
11) | Kişi Hak ve Ödevleri | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
12) | Kişi Hak ve Ödevleri | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
13) | Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar ve Siyasi Haklar | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
14) | Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar ve Siyasi Haklar | * Ders Notları * Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları * Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
Ders Notları / Kitaplar: | Reşit Gürbüz, İnsan Hakları ve Demokratikleşme, Themis Yayınları Ioanna Kuçuradi İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | * David Beetham, Demokrasi ve İnsan Hakları, Liberte Yayınları * Mustafa Erdoğan, İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, Orion Yayınevi * Costas Douzinas, İnsan Haklarının Sonu, Dipnot Yayınları * Numan Hazar, İnsan Hakları ve Diplomasi, Büyülüdağ Yayınları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | |||
2) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 2 | |||
3) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | |||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | |||
5) Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 2 | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | |||||
6) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 3 | |||
7) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 2 | |||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | |||
9) Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | |||
10) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgi sahibi olur. | 2 |
2) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 1 |
3) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi bölümünün diğer sosyal bilimlerle (felsefe, tarih, sosyoloji, hukuk, ekonomi, işletme) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinir, sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapar ve alanını takip eder. | 2 |
5) | Türkiye’de ve dünyada gerçekleşen siyasi ve sosyal süreçleri, sorunları ve bu sorunların sebeplerini çözümleyebilmesi, vatandaşların siyasi yapılarla kurduğu ilişkileri bilimsel olarak ortaya koyar. | 1 |
6) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlar, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 3 |
7) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanında takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 3 |
9) | Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 1 |
10) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından Önlisans için en az A2; Lisans için en az B1; Yükseklisans en az B2 ve Doktora için en az C1 Genel Düzeyi’nde kullanabilme. | 1 |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyi(Önlisans) yada İleri düzeyi(Lisans ve Önlisans)’nde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 3 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ödevler | 13 | 13 |
Ara Sınavlar | 14 | 42 |
Final | 14 | 18 |
Toplam İş Yükü | 115 |