PSY303 Personality Theoriesİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Psikoloji (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY303
Ders İsmi: Kişilik Kuramları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. VAHİDE ULUSOY GÖKÇEK
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Vahide Ulusoy Gökçek
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, kişiliğin tanımı, kişiliğin incelenmesi ve değerlendirilmesi ve kişiliğe farklı yaklaşımlar dahil olmak üzere kişilik psikolojisine genel bir giriş yapmaktır.
Dersin İçeriği: Psikanalitik, neo-analitik, öğrenme, sosyal-bilişsel, humanist, varoluşçu ve ayırıcı kişilik özellikleri yaklaşımları gibi kişilik modelleri, farklı kişilik kuramlarının yapısı, kişilik tanımları ve kişilik ölçme ve değerlendirme yolları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci kişilik psikolojisi alanındaki temel kuram ve kavramları kavrar.
2) Öğrenci, psikologların kişilik süreçlerini ve bireysel farklılıkları incelemek için kullandıkları yöntemleri anlar.
3) Öğrenci, farklı kişilik kuramlarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4) Öğrenci farklı kişilik kuramlarını kıyaslar ve karşılaştırır.
5) Öğrenci, kişiliği ölçme ve değerlendirme yöntemlerini anlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hedefleri, öğrenci hedefleri.
2) Kişiliğin tanımı, kişilik ve kültür, temel varsayımlar
3) Freudcu Kişilik Kuramı: Güçlü yönler ve eleştiriler
4) Freudcu Yaklaşım: Rüya yorumu, savunma mekanizmaları, hipnoz
5) Yeni Freudcu Kuram: Alfred Adler, Carl Jung, Erik Erikson
6) Yeni Freudcu Kuram: Karen Horney, Harry Stack Sullivan, Eric Fromm Yeni Freudcu Yaklaşım: Güçlü yönler ve eleştiriler
7) Davranışçı Yaklaşımı: John B. Watson, B.F. Skinner Güçlü yönler ve eleştiriler
8) Ara Sınav
9) Sosyal Öğrenme Yaklaşımı: Julian B. Rotter, Albert Bandura Güçlü yönler ve eleştiriler
10) Bilişsel Yaklaşım: George Kelly, Albert Ellis, Aaron Beck Güçlü yönler ve eleştiriler
11) İnsancıl Yaklaşım: Carl R. Rogers, Abraham Maslow Güçlü yönler ve eleştiriler
12) Biyolojik Yaklaşım: Hans Eysenck'in Kişilik Kuramı Güçlü yönler ve eleştiriler
13) Ayırıcı Özellik Yaklaşımı: Gordon Allport, Henry Murray, Raymond B. Cattell 5 Faktör Kişilik Modeli Güçlü yönler ve eleştiriler
14) Uygulamalar
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Burger J.M. (2006) Çev: İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu. Kişilik. Kaknüs Yayınları: İstanbul
Ashcraft D. (2009) Çev: Aslıhan Akman. Kişilik Vaka İncelemeleri. Kaknüs Yayınları: İstanbul
Diğer Kaynaklar: Ashcraft D. (2009) Çev: Aslıhan Akman. Kişilik Vaka İncelemeleri. Kaknüs Yayınları: İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir.
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır.
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar.
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar.
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular.
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır.
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır.
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 3
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. 3
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 2
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar.
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular.
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır.
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır.
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sunum / Seminer 10 40
Ara Sınavlar 1 40
Final 1 56
Toplam İş Yükü 175