Psikoloji (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY022 | ||||
Ders İsmi: | İleri İstatistik | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EMRE ÜNVER | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üy. Halil Duzcu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, psikolojik bilimsel bir araştırma yürütmede kullanılabilecek temel ve ileri istatistiksel analiz yöntemleri ile analizlerden elde edilen bulguların açıklanması ve rapor edilmesini; temel olarak SPSS üzerinde veri girme, analiz yürütme bilgi ve becerilerinin geliştirilmesini amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Veri okuma ve yönetimi, çok değişkenli regresyon analizi, varyans analizleri (ANOVA, ANCOVA, MANOVA, MANCOVA), açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, yapısal eşitlik modellemelerine giriş. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilimsel bir araştırmanın ve deneysel düzenin temel ilke ve prensiplerini bilir. 2) Betimsel ve çıkarımsal istatistiğe ilişkin temel tanım ve kullanımları kavrar. 3) SPSS'te temel ve ileri düzey istatistiksel analizleri yürütür. 4) Temel ve ileri düzey istatistiksel test bulgularını açıklar. 5) İstatistiksel analiz sonuçlarını rapor eder. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İleri İstatistiğe Giriş: Bilimsel Araştırma Yürütmenin Temel İlke ve Prensipleri | |
2) | SPSS'te Data Girişi: Data Penceresi, SPSS'te Değişkenlerin Belirlenmesi, Data Girme, Bir Data Dosyasını Kaydetme, Bir Data Dosyasını Açma, Data Girişi Egzersizleri, Tanımlayıcı İstatistikler | |
3) | SPSS'te Data İşleme, Pratik İşlevler: Giriş, Data Sıralama, Data Bölme, Data Seçme, Yeniden Kodlama, Değişkenlerin Hesaplanması | |
4) | İki Örneklem Grubunun İstatistiksel Karşılaştırılması: t-Test'e Giriş- Bağımsız ve Tekrarlı Örneklemlerde t-Test; Non-Parametrik Mann Whitney U ve Wilcoxon Testleri. | |
5) | Korelasyon Analizleri: Korelasyonel Testlere Giriş, Korelasyonda Tanımlayıcı İstatistikler, Parametrik Pearson Korelasyon Analizi, Non-parametrik Spearman Korelasyon Analizi | |
6) | Nominal Datanın Test Edilmesi: Ki Kare Analizi | |
7) | Varyans Analizleri 1: Giriş (ANOVA), Tek Yönlü Gruplar Arası ANOVA, İki Yönlü Gruplar Arası ANOVA, Planlı ve Planlı Olmayan Karşılaştırmalar | |
8) | Vize | |
9) | Varyans Analizleri 2: Tekrarlı Ölçümlerde Tek Yönlü ve Çift Yönlü Varyans Analizleri ve Karışık Desenlerde Varyans Analizi | |
10) | ANOVA'nın Non-Parametrik İstatistiksel Test Karşılıkları: Kruskal Wallis ve Friedman | |
11) | Kovaryans Analizleri (ANCOVA) ve Çoklu Varyans (MANOVA) Analizleri: Giriş ve SPSS'te ANCOVA ve MANOVA Analizlerinin Yürütülmesi | |
12) | Çoklu Regresyon: Giriş ve SPSS'te Çoklu Regresyon Analizi Yürütme | |
13) | Lojistik Regresyon: Giriş ve SPSS'te Lojistik Regresyon Analizi Yürütme | |
14) | Faktör Analizi: Faktör Analizine Giriş ve SPSS'te Temel Faktör Analizinin Yürütülmesi | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | SPSS for Psychologists: A Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows- Nicola Brace, Richard Kemp and Rosemary Snelgar, Palgrave Macmillan. SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi-Julia Pallant (Çevirenler: Sibel Balcı, Berat Ahi), (2017, 2. Basım), Anı Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | SPSS Kullanma Kılavuzu: SPSS ile Adım Adım Veri Analizi-Julia Pallant (Çevirenler: Sibel Balcı, Berat Ahi), (2017, 2. Basım), Anı Yayınları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | 1 | 3 | 2 | |||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 1 | 2 | 2 | |||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | 1 | |||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 | 1 | ||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 | 2 | 3 | |||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 1 | 1 | 3 | 3 | ||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 1 | |||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 2 | 2 | ||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | 3 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 3 |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. | 3 |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 1 |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 3 |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. | 1 |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 3 |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 1 |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 1 |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 3 |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Ara Sınavlar | 1 | 36 |
Final | 1 | 50 |
Toplam İş Yükü | 125 |