Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI306 | ||||
Ders İsmi: | Psikolojide Etik | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Vahide Ulusoy Gökçek | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, psikologların çeşitli mesleki bağlamlarda çalışırken karşılaştıkları kişisel ve mesleki sınırlar, ikili ilişkiler, gizlilik, çıkar çatışmaları, psikoloji ve medya, psikoloji ve hukuk, psikolojik araştırmalarda aldatma gibi etik ve profesyonel sorunları incelemektir. |
Dersin İçeriği: | Psikoloji bilim ve uygulamaları ile psikologluk mesleğini icra etmek için gereken etik ilke ve kurallar, TPD etik kodları ve vaka incelemeleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci etik davranışı anlar. 2) Öğrenci, muhakemenin genel prensiplerini anlar. 3) Öğrenci, etik karar verme için gerekli çeşitli çerçeveleri uygular. 4) Öğrenci, farklı etik standartlarını ve kurallarını açıklar. 5) Öğrenci, farklı etik ihlalleri ve bunların uygulamadaki etkilerini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon, dersin içeriğinin ve araçlarının tanıtılması | |
2) | Etiğe giriş, etik muhakeme | |
3) | Etik davranışın uygulanması; etik kurullar; TPD | |
4) | Türk Psikologlar İçin Etik Kuralları (TPD), Diğer Etik Kuralları (örneğin İngiliz, Avrupa, Amerikan), TPD Etik İşlemleri Yönetmeliği | |
5) | Etik İşlem Yönetmeliği | |
6) | Psikoterapide etik ve profesyonel konular: terapistlerin özel yükümlülükleri | |
7) | Birden fazla danışanı içeren terapilerdeki etik konular | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Gizlilik ve kayıt alma | |
10) | Çoklu rol ilişkileri ve çıkar çatışmaları, sınır sorunları (çekim ve romatizm, yakınlık kurma) | |
11) | Psikoloji araştırmalarında etik kurallar | |
12) | Kamusal alanlarda psikoloji ve psikologların tanıtılması | |
13) | Hukuk sisteminde psikologlar | |
14) | Tekrar | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Bersoff D.N. (2008). Ethical Conflicts: Psychology. Washington , DC: American Psychological Association. Turkish Code of Ethics for Psychologists (TPD) TPD Regulations for Ethical Processing Other Code of Ethics (such as British, European, American) Korkut Y. (2014) Psikologlar için Etik Öğretim El Kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Other Code of Ethics (such as British, European, American) Korkut Y. (2014) Psikologlar için Etik Öğretim El Kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | ||||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | ||||||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | ||||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 3 |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 3 |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 3 |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Ödevler | 2 | 10 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 31 | 31 | |||
Final | 1 | 0 | 40 | 40 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |