Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI102
Ders İsmi: Psikolojide Araştırma Yöntemlerinin Temelleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EMRE ÜNVER
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Fatma Göral
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Araştırma ile ilgili süreçler hakkında genel bir kavrayışa sahip olur; hipotez geliştirme ve uygun araştırma desenini seçer. Farklı araştırma desenleri arasındaki temel farklılıkları bilir.
Dersin İçeriği: Bilimsel yöntem, etik, betimsel yöntemler- gözlem ve anket araştırması, araştırma sorusu ve hipotez yazımı, örnekleme, korelasyonel araştırma, deneysel yöntemler- bağımsız grup desenleri, tekrarlı ölçümler desenleri, karmaşık desenler, uygulamalı araştırma- tek denekli araştırma desenleri, yarı deneysel desenler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğa bilimi ve sosyal bilimi anlayışlarını kavrar.
2) Nicel ve nitel yaklaşımların farkını bilir.
3) Bilimsel araştırma etiğini bilir.
4) Hipotez oluşturur ve araştırma amacına uygun araştırma deseni belirler.
5) Ana etki ve enteraksiyon etkilerini tablo ve grafik üzerinde değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikoloji bilimi ve bilimsel yöntem Gulbenkian Komisyonu (2016) – Sosyal Bilimleri Açın- Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılandırılması Üzerine Rapor, İstanbul: Metis Yayınları (11.Basım) Tanyaş, B. (2014). Nitel araştırma yöntemlerine giriş: Genel ilkeler ve psikolojideki uygulamaları. Eleştirel Psikoloji Bülteni, 5, 25-34. Kuş, E. (2007). Sosyal bilim metodolojisinde paradigma dönüşümü ve psikolojide nitel araştırma. Türk Psikoloji Yazıları, 10 (20), 19-41. Schultz, D.P. ve Schultz, S.E. (2016). Modern Psikoloji Tarihi, Y. Aslay (Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları, Genişletilmiş 8.baskı. Arkonaç, S. A. (2014). Psikolojide söz ve anlam analizi. Niteliksel duruş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
2) Araştırma Sorusu, Hipotez ve Operasyonel Tanım Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
3) Evren, Örnekleme ve Değişkenler Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
4) Güvenirlik ve Geçerlik Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
5) Etik Türk Psikologlar Derneği (2018) Etik Yönetmeliği. Korkut, Y. (2014). Psikologlar için etik öğretim el kitabı. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
6) E Kütüphane Kullanımı, Literatür Tarama ve APA Kuralları Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
7) Betimsel Araştırma Yöntemleri Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
8) Ara sınav -
9) İlişkisel Araştırma Yöntemleri Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
10) Deneysel Yöntemler: Bağımsız Grup Desenleri Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
11) Deneysel Araştırma Yöntemleri: Tekrarlı Ölçüm Desenleri Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
12) Deneysel Araştırma Yöntemleri: Karma Desenler Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
13) Yarı Deneysel Araştırma Yöntemleri Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
14) Nitel Araştırma Yöntemleri Tanyaş, B. (2014). Nitel araştırma yöntemlerine giriş: Genel ilkeler ve psikolojideki uygulamaları. Eleştirel Psikoloji Bülteni, 5, 25-34. Kuş, E. (2007). Sosyal bilim metodolojisinde paradigma dönüşümü ve psikolojide nitel araştırma. Türk Psikoloji Yazıları, 10 (20), 19-41.
15) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. Ve Zechmeister, J.S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri (Research methods in psychology). H.Can, İ.Göz, O.İyilikçi, S.Karakelle ve S.Amado(Çev.), İ.Göz (Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık (10.Baskıdan çeviri).
Diğer Kaynaklar: Kuş, E. (2007). Sosyal bilim metodolojisinde paradigma dönüşümü ve psikolojide nitel araştırma. Türk Psikoloji Yazıları, 10 (20), 19-41.
Schultz, D.P. ve Schultz, S.E. (2016). Modern Psikoloji Tarihi, Y. Aslay (Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları, Genişletilmiş 8.baskı.
Gulbenkian Komisyonu (2016) – Sosyal Bilimleri Açın- Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılandırılması Üzerine Rapor, İstanbul: Metis Yayınları (11.Basım)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Uygulama 13 26
Ara Sınavlar 1 60
Final 1 88
Toplam İş Yükü 200