Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI020 | ||||
Ders İsmi: | Psikolojide Nitel Araştırma Yöntemleri | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. VAHİDE ULUSOY GÖKÇEK | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı psikoloji alanındaki araştırmalarda nitel yöntemin kullanılmasını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders nitel paradigma, pozitivist ve yorumlayıcı bilim anlayışları, nitel veri toplama teknikleri, nitel analiz yöntemlerini içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Nitel araştırmanın kuramsal temellerini anlamak 2) Nitel bir araştırma tasarlamak 3) Nitel bir araştırmanın verilerini toplamak 4) Nitel bir araştırmanın verilerini analiz etmek 5) Nitel bir araştırmanın bulgularını yorumlamak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Nitel araştırmanın kuramsal temelleri | |
2) | Nitel araştırma desenleri | |
3) | Nitel araştırma süreçleri ve sorunsal oluşturma | |
4) | Nitel araştırmaya uygun yöntem seçme ve örneklem oluşturma | |
5) | Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma | |
6) | Görüşme ve gözlem | |
7) | Verilerin kodlanması 1 | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Verilerin kodlanması 2 | |
10) | Nvivo, QDAMiner, MAXQDA kullanımı (İçerik analizi) | |
11) | Kategoriler ve temalar oluşturma | |
12) | Verilerin yorumlanması | |
13) | Araştırma raporunun yazılması | |
14) | Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Creswell, J. W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri (Çev. Ed. Selçuk Beşir Demir, Mesut Bütün). Siyasal Yayınevi: Ankara. Creswell, J. W. (2014). Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage. |
Diğer Kaynaklar: | Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara. Patton, M. Q. (2014). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice. Sage publications. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | ||||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | ||||||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | 3 | ||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 3 |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | 3 |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | 2 |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | 3 |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | 2 |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final Sözlü | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 36 | 36 | |||
Final | 1 | 0 | 50 | 50 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |