Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI015
Ders İsmi: Toplumsal Cinsiyet
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM
Dersi Veren(ler): Pelin Karakuş Akalın
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri ile ilişkili temel kavram ve kuramlar ile ulusal ve uluslararası bağlamda yürütülen araştırma örnekleri ve sonuçları hakkında bilgi edinmeleri, atölye çalışmaları, film ve film analizleri, tartışmaları yoluyla günlük yaşam deneyimleri ile teori ve kavramların ilişkilerini kurmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Toplumsal cinsiyetle ilişkili temel kavram ve kuramlar, toplumsal cinsiyet rolleri ile aile, eğitim, beden, medya, şiddet, kent yaşamı ilişkisi, film analizleri ve günlük yaşam olaylarıyla temel kuram ve kavramların ilişkilendirilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Toplumsal cinsiyetle ilgili temel kavram ve feminist kuramları bilir.
2) Toplumsal cinsiyet rollerinin gelişimi ile ilgili biyolojik ve kültürel görüşler arasındaki farkı bilir.
3) Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ile ilgili mücadele yollarını bilir.
4) Toplumsal cinsiyet ideolojisinin günlük yaşamın farklı alanlarındaki yansımalarını kavrar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı
2) Atölye
3) Atölye
4) Temel kavramlar
5) Temel Kuramsal yaklaşımlar
6) Aile ve toplumsal cinsiyet
7) Film ve tartışma
8) Ara sınav
9) Beden ve toplumsal cinsiyet
10) Kadın, kent ve toplumsal cinsiyet
11) Şiddet ve toplumsal cinsiyet
12) Film ve tartışma
13) Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları I
14) Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları II

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Saygılıgil, F. (2016). Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları
Çayır, K. ve Ceyhan, M. Am. (2012). Ayrımcılık: Çok boyutlu yaklaşımlar. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Durudoğan, H., Gökşen, F., Oder, B. E. Ve Yükseker, D. (2014). Türkiye’de toplumsal cinsiyet çalışmaları. Eşitsizlikler mücadeleler kazanımlar. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları: 47
Bora, A. (2014). Kadınların sınıfı. Ücretli ev emeği ve kadın öznelliğinin inşası. İstanbul: İletişim yayınları.
Bora, A. (2014). Feminizm kendi arasında. İstanbul: Ayizi Yayınları.
Jarvis, H., Kantor, P. Ve Cloke, J. (2012). Kent ve toplumsal cinsiyet. Y. Temurtürkan (Çev.) Ankara: Dipnot yayınları.
Cornell, R.W. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. C. Soydemir (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Butler, J. (2014). Bela bedenler. C. Çakırlar ve Z. Talay (Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Butler, J. (2016). Cinsiyet belası. Feminizm ve kimliğin altüst edilmesi. İstanbul: Metis Yayıncılık. (2.Baskı).
İnceoğlu, Y. ve Kar, A. (2016). Kadın ve bedeni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 3 3
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır 3 2
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 3 3 3 3
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 3
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular 2
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 3
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. 3 2
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. 3 3
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 3
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır 3
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar.
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 2
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 3
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. 3
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. 3
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Uygulama 2 6
Ara Sınavlar 1 31
Final 1 52
Toplam İş Yükü 125