Dersin Amacı: |
Her öğrenci için dersin amacı;
Bu dersin amacı sağlık sektörü, hastaneler ve rehabilitasyon merkezlerindeki yönetim ve organizasyon yapıları ile fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerinde farklı modeller hakkında bilgi vermek ve farklı yapıları etkinleştirerek analiz ve sentez becerilerini geliştirmektir. Sınıfta tartışılacak organizasyonlar. |
Dersin İçeriği: |
FTR'de yönetim ve organizasyon, yönetim ve planlama, yürütme, karar verme, denetleme, koordinasyon ve organizasyon fonksiyonlarının öğretilmesi, rehabilitasyon merkezleri, sivil toplum kuruluşları, ortopedik engelli çocuklara yönelik rehabilitasyon merkezleri, huzurevleri, özel eğitim merkezleri ve hastaneler hakkında bilgiler yönetim ve organizasyonu tartışmak. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yönetim ve organizasyona giriş |
- |
2) |
Yönetim faaliyetinin özellikleri |
- |
3) |
Yönetim fonksiyonları: planlama, yürütme, karar verme, koordinasyon, organizasyon |
- |
4) |
Organizasyon, organizasyon ilkeleri, organizasyonda bölünme |
- |
5) |
Dünyada fizyoterapi ve rehabilitasyonda yönetim ve organizasyon |
- |
6) |
Türkiye'de fizyoterapi ve rehabilitasyon yönetimi ve organizasyonu |
- |
7) |
Özel rehabilitasyon merkezlerinde yönetim ve organizasyon Hastanelerde yönetim ve organizasyon Huzurevlerinde yönetim ve organizasyon |
- |
8) |
Ara sınav |
- |
9) |
Spastik çocuklar ve zihinsel engelli çocukların rehabilitasyonunda yönetim ve organizasyon Ortopedik engelli çocukların rehabilitasyonunda yönetim ve organizasyon Sivil toplum kuruluşlarında yönetim ve organizasyon |
- |
10) |
Toplam kalite yönetiminin teorik sunumu |
- |
11) |
SWOT Analizi çalışması |
- |
12) |
SWOT analizi sonuçlarının sınıfta tartışılması |
- |
13) |
SWOT Analizi sonuçları iyileştirme adımları ve performans göstergeleri ile poster sunumu |
- |
14) |
Sağlık sistemlerindeki genel değişiklikler, yönetim özerklikleri ve hastane organizasyonlarında reformlar, Dünya Fizyoterapi Federasyonu (WCPT) fizyoterapi mesleğinin hizmet ve yönetimi ile ilgili standartlar ve çalışmalar hakkında bilgi vermek |
- |
15) |
Sağlık sistemlerindeki genel değişiklikler, yönetim özerklikleri ve hastane organizasyonlarında reformlar, Dünya Fizyoterapi Federasyonu (WCPT) fizyoterapi mesleğinin hizmet ve yönetimi ile ilgili standartlar ve çalışmalar hakkında bilgi vermek |
- |
16) |
Final |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. |
|
2) |
Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. |
|
3) |
Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. |
|
4) |
Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. |
|
5) |
Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. |
1 |
6) |
Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. |
|
7) |
Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. |
1 |
8) |
Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. |
3 |
9) |
Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. |
2 |
10) |
Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. |
1 |
11) |
Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. |
|
12) |
Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. |
2 |
13) |
Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. |
2 |
14) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. |
1 |
15) |
Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. |
1 |