PHA109 First Aidİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Eczacılık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PHA109
Ders İsmi: İlk yardım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HALİL DOĞAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Halil Doğan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: • İnsan yaşamı boyunca çeşitli nedenlerle yaralanmalar veya hastalıklarla karşılaşması kaçınılmazdır. Yaşamımızın çeşitli dönemlerinde, bulunduğumuz her ortamda kaza ve hastalanma riski taşımaktayız. Bu gibi durumlarla karşılaştığımızda, müdahalede bulunanların ilkyardım eğitimi almış olmaları, yaşamın sürdürülmesinde, sakatlanmaların önlenmesinde ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici rol oynayacaktır.
• Ülkemizde ev, iş ya da trafik kazaları ve doğal afetler nedeni ile çok sayıda vatandaşımız yaşamını kaybetmekte ya da sakat kalmaktadır. Bu gibi durumlarda olay yerinde her zaman bir sağlık görevlisi olamayacağı için olaydan etkilenen ya da ortamda bulunan kişilerin kendilerine ya da başkalarına yapacakları ilkyardım uygulamaları son derece önemlidir.
• Bu ders, hem teorik uygulamaları ile öğrencilerin ilk yardım aşamalarını; yaşamsal tehlike ve uzuv zaafı riski taşıyan durumlarda sağlık ekipleri gelinceye kadar olay yerinde bulunan malzemelerle ilaçsız olarak yapılan uygulamaların öğrenilmesinin sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, yaşamı tehlikeye düşüren bir durumda, hayati tehlikenin ortadan kaldırılması, Yaşamsal fonksiyonların sürdürülmesinin sağlanması, hasta/yaralının durumunun kötüleşmesinin önlenmesi, iyileşmenin kolaylaştırılması. sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar, hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önleyebilmek amacı ile olay yerinde, tıbbi araç gereç aranmaksızın, mevcut araç ve gereçlerle yapılan ilaçsız uygulamalar kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Klinik İlk Yardımın temel konularını açıklar, İlkyardım ve acil tedavi arasındaki farkları açıklar .
2) İlk yardımın öncelikli amaçları ve insan vücudu, yapısı ve işleyişi konusunda temel kavramları tartışır.
3) İlk yardımın temel uygulamalarını açıklar, İlkyardımcının müdahale ile ilgili öncelikli yapması gerekenleri hakkındaki bilgilerini uygular.
4) Hasta / yaralıların durumunu değerlendirir ve öncelikli müdahale edilecekleri belirler.
5) Yanıtsız hastalarda Temel yaşam desteğini basamakları ile uygular.
6) Travma hastalarında pirimer bakıyı ve temel yaşam desteğini basamakları ile uygular.
7) Afetlere triaj ve ilk yardımın temel uygulamalarını uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse genel bakış; genel ilkyardim bilgileri:İlkyardım nedir, İlkyardımcı kimdir?İlkyardımın öncelikli amaçları nelerdir? İlkyardımın temel uygulamaları nelerdir?
2) • Temel yaşam desteği, Hayat kurtarma zinciri nedir? • İlkyardımın ABC’si nedir? • Post-test: 1.Hafta
3) Temel yaşam desteği pratik eğitimi , maket üzerinde hava yolu ve CPR eğitimi
4) Hasta/Yaralinin Ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi : Olay yerini değerlendirmenin amacı nedir? Olay yerinin değerlendirilmesinde yapılacak işler nelerdir? Hasta/yaralının değerlendirilmesinin amacı nedir?
5) • İlk yardımcının bilmesi gereken ve vücudu oluşturan sistemler nelerdir? Hasta/yaralıların ilk değerlendirilme aşamaları nelerdir? Hasta/yaralının ikinci değerlendirmesi nasıl olmalıdır? • Post-test: 1
6) • Vital Bulgular nelerdir , Vücutta nabız alınabilen bölgeler nelerdir? Hava yolunu açmak için Baş-Çene pozisyonu nasıl verilir? Hava yolu tıkanıklığı nedir? Hava yolu tıkanıklığı belirtileri nelerdir? Tam tıkanıklık olan kişilerde Heimlich manevrası nasıl uygulanır?
7) • Temel yaşam desteği, Hava yolu açma pratik eğitimi , maket üzerinde hava yolu ve CPR eğitimi
8) • Yaralanmalarda Ilk Yardim: Kanamalarda Ilk Yardim,Şok nedir? • Post-test: 2
9) • Çevresel acil durumlarda ilk yardım; elektirik çarpması, yanık, yıldırım çarpması, Suda Boğulma, donma • Post-test: 3
10) • Bilinç Bozukluklarında İlkyardım, Koma • Post-test: 4
11) • Zehirlenmelerde ilkyardım: • Post-test: 5
12) • Hayvan Isırmalarında İlkyardım: Göz, Kulak Ve Buruna Yabanci Cisim Kaçmasinda Ilkyardim • Post-test: 6
13) • Hipetansiyon ve solunum sıkıntısı durumlarında ilk yardım • Post-test: 7 • LAB: Laboratuvar sonuçlarının değerlendirilmesi
14) • Kirik, Çikik Ve Burkulmalarda IlkyardimHasta/Yarali Taşima Teknikleri • Post-test: 8

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • 1.Hung, Oliver L., and L. Nelson. Tintinalli's emergency medicine: a comprehensive study guide. McGraw-Hill, New York, 2016.
• 2.Marx, John, Ron Walls, and Robert Hockberger. Rosen's emergency medicine-concepts and clinical practice. Elsevier Health Sciences, 2014.
• 3.Kleinman, Monica E., et al. "Part 5: Adult Basic Life Support and Cardiopulmonary Resuscitation Quality." Circulation 132.18 suppl 2 (2015): S414-S435.
• 4. Perkins, Gavin D., et al. "European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015: Section 2. Adult basic life support and automated external defibrillation." (2015): 81-99.
Diğer Kaynaklar: • 1.Hung, Oliver L., and L. Nelson. Tintinalli's emergency medicine: a comprehensive study guide. McGraw-Hill, New York, 2016.
• 2.Marx, John, Ron Walls, and Robert Hockberger. Rosen's emergency medicine-concepts and clinical practice. Elsevier Health Sciences, 2014.
• 3.Kleinman, Monica E., et al. "Part 5: Adult Basic Life Support and Cardiopulmonary Resuscitation Quality." Circulation 132.18 suppl 2 (2015): S414-S435.
• 4. Perkins, Gavin D., et al. "European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015: Section 2. Adult basic life support and automated external defibrillation." (2015): 81-99.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir.
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır.
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. 1 1 1 1 1 1 1
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. 3 3 3 3 3 3 3
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. 1
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. 1
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. 1
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. 3
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 16
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 46