Hemşirelik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUR013
Ders İsmi: Onkoloji Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TUĞBA PEHLİVAN SARIBUDAK
Dersi Veren(ler): TUĞBA PEHLİVAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin onkoloji hemşireliğinin temelini oluşturan kanserin mekanizmasını, kanserin belirti ve semptomlarını, kanser tedavi yöntemlerini ve yan etkilerini, ülkemizde en sık görülen kanserlerin belirti ve semptomlarını bilmeleri amaçlanmaktadır. kanserli birey ve ailesinin teşhis ve tedaviye bağlı olarak yaşadığı sorunlar.
Dersin İçeriği: Bu kurs; Onkoloji hemşiresinin temel kavramları, rol ve sorumlulukları, kanserin etiyolojisi ve epidemiyolojisi, kanser hastalarının teşhisi, yan etkilerinin yönetiminde farklı tedavi yöntemlerinin kullanımı ve etkili hemşirelik müdahalelerini kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Onkoloji hemşireliğinin rol ve sorumluluklarını, etik konularını bilir
2) Onkoloji hemşireliği ile ilgili temel kavramları tanımlar.
3) Kanserin biyolojisini ve etkileyen faktörleri açıklar
4) Kanserde risk faktörleri, korunma ve erken teşhisin önemini kavrar.
5) Kanser tedavi yöntemlerinde (kemoterapi, radyoterapi) hemşirelerin rol ve sorumluluklarını kavrar.
6) Onkoloji hemşireliğinde semptom kontrolünü öğrenir.
7) Onkoloji hemşireliğinde hematolojik sorunlara yönelik bakım uygulamalarını öğrenir.
8) Onkoloji hemşireliğinde gastrointestinal problemlere yönelik bakım uygulamalarını öğrenir.
9) Onkoloji hemşireliğinde psikolojik sorunlara yönelik bakım uygulamalarını öğrenir.
10) Hastanın ve ailesinin süreçteki sorun ve ihtiyaçlarını tanımlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kanser Hemşireliğinde Onkoloji Hemşirelerinin Rol ve Sorumlulukları & Etik -
2) Onkoloji Hemşireliğinde Temel Kavramlar -
3) Kanser Gelişim Süreci Kanserojenez, Anjiyogenez, İnvazyon ve Metastaz -
4) Kanserin Etyolojisi ve Epidemiyolojisi -
5) Kanserde Tanı/Tarama Yöntemleri Kanser Önleme -
6) Kanserli Hastalarda Tedavi Yöntemleri-1 Kemoterapi, Radyoterapi, Cerrahi -
7) Kanserli Hastalarda Tedavi Yöntemleri-2 Hedefe yönelik tedaviler, İmmünoterapi Kök hücre nakli -
8) Ara sınav -
9) Onkolojik Aciller -
10) Kanser Hastalarında Semptom Yönetimi-1 Ağrı, yorgunluk, nefes darlığı ve hemşirelik girişimleri -
11) Kanser Hastalarında Semptom Yönetimi-2 Nötropenik hasta, mukozit, beslenme sorunları ve hemşirelik girişimleri -
12) Kanser Hastalarında Semptom Yönetimi-3 Gastro-Bağırsak Toksisiteleri (Bulantı, kusma, ishal, kabızlık) ve hemşirelik müdahalesi -
13) Kanser Hastalarında Psikolojik Sorunlar ve Semptom Yönetimi -
14) Kanser Hastalarında Palyatif Bakım -
15) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Dünya Sağlık Örgütü Uluslararası Kanser Araştırmaları Kurumu, Dünya Kanser Raporu, http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/ 9789283204237_tur_p1-104.pdf,
2. Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Sağlık İstatistikleri yıllığı http://www.tusak.saglik.gov.tr/saglik_istatistikleri_yilligi_2010.pdf
3. Can G (2010). (Editor) Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Bakım. Nobel tıp kitabevi. İstanbul.
4. Can G (2015).Onkoloji Hemşireliği, Nobel tıp kitabevi. İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1. Dünya Sağlık Örgütü Uluslararası Kanser Araştırmaları Kurumu, Dünya Kanser Raporu, http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/ 9789283204237_tur_p1-104.pdf,
2. Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Sağlık İstatistikleri yıllığı http://www.tusak.saglik.gov.tr/saglik_istatistikleri_yilligi_2010.pdf
3. Can G (2010). (Editor) Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Bakım. Nobel tıp kitabevi. İstanbul.
4. Can G (2015).Onkoloji Hemşireliği, Nobel tıp kitabevi. İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. 1
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi. 1
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. 1
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 2
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir. 1 2
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2 1
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır.
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. 1
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar.
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder. 1
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır.
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak.
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi.
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma 2
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar.
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 2
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır.
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar.
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder.
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 2
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır.
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 1
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 12
Ödevler 12 24
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 66