Hemşirelik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUR012
Ders İsmi: Sağlığın Değerlendirilmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TUĞBA PEHLİVAN SARIBUDAK
Dersi Veren(ler): TUĞBA PEHLİVAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, hasta/sağlıklı bireye, görüşme, öykü alma, inspeksiyon, palpasyon, perküsyon ve oskültasyon becerilerini kullanarak kapsamlı bir sağlık değerlendirmesi yapabilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Bu ders ile öğrenci klinik alanda kapsamlı bir öykü almayı ve belgelemeyi ve cilt, saç ve tırnaklar, gözler kulak, burun, ağız ve boğaz, toraks ve akciğerler, kardiyovasküler sistem, meme, abdominal ve nörolojik sistem değerlendirmesini öğrenir. . Tepeden tırnağa muayeneden elde edilen verilerin normal veya normalden sapma olarak nasıl sınıflandırılacağını ve yorumlanacağını ve ayrıca hasta bakım planı ile nasıl ilişkilendirileceğini öğrenir.
Dersin İçeriği: Sağlığın değerlendirilmesi ve hemşirenin rolü, fizik muayene yöntemleri, bütüncül bir yaklaşımla öykü alma, psikososyal ve fiziksel değerlendirme, verileri analiz etme, normal ve anormal bulguları yorumlama ve kaydetme.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1) Yetişkin bireyin fiziksel, bilişsel ve psikososyal açıdan kapsamlı değerlendirilmesinin önemini tartışır.
2) 2) Kapsamlı fiziksel değerlendirme için uygun ortamı yaratmak.
3) 3) Görüşme ilkelerini kullanarak kapsamlı veri toplamak.
4) 4) Fiziksel değerlendirme tekniklerini (inspeksiyon, palpasyon, perküsyon, oskültasyon) doğru öğrenmek.
5) 5) Tepeden tırnağa kapsamlı bir sağlık değerlendirmesinin (cilt, baş, boyun, gözler, burun, ağız, boğaz, göğüs ve akciğerler, kalp ve periferik damarlar, karın, ekstremiteler, nörolojik sistem) değerlendirmesini öğrenmek.
6) 6) Normal ve anormal bulguları yorumlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık değerlendirmesine giriş -
2) Sağlık hikayesinin toplanması -
3) Fiziksel Muayene -
4) Genel tanılama, yaşamsal belirtiler ve ağrı değerlendirmesi ve beslenme değerlendirmesi -
5) Cilt, saç ve tırnakların değerlendirilmesi -
6) Gözlerin değerlendirilmesi -
7) Kulak, burun, ağız ve boğazın değerlendirilmesi -
8) Ara sınav -
9) Toraks ve akciğerlerin değerlendirilmesi -
10) Kardiyovasküler sistemin değerlendirilmesi -
11) Karın değerlendirmesi -
12) meme muayenesi -
13) Nörolojik Değerlendirme -
14) Tepeden tırnağa Değerlendirme -
15) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Treas, L. S., & Wilkinson, J. M. (2014). Basic nursing: concepts, skills, & reasoning. Philadelphia, PA : F.A. Davis Company.
Swartz, M.H. (2006). Textbook of physical diagnosis and examination. Ünal, S. (çev. ed) (2006). Fiziksel tanı: hikaye alma ve muayene. 4. baskı, Ankara: Güneş Kitabevi.
Carpenito-Moyet, L.J. (2004). Handbook of nursing diagnosis. 10th ed. Lippincott Williams & Wilkins. Erdemir, F. (çeviri) (2005). Hemşirelik tanıları el kitabı. Türkçeleştirilmiş ikinci baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Sevinç, S. (2007).Abdominal değerlendirme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 4(1):10-20.
Sevinç, S. (2006). Kardiyovasküler değerlendirme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 3(1):12-21.
Sepit, D. (2005). Solunum sisteminin değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2(2):16-19.
Sepit, D. (2005). Bilinç durumunun değerlendirilmesi ve Glaskow koma skalası. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2(1):12-16.
Carolyn, J. (2012). Pocket companion for physical examination and health assessment. 6th ed. St. Louis: Elsevier/Saunders.
Carolyn, J. (2012). Physical examination and health assessment. 6th ed. Philadelphia: Saunders.
Diğer Kaynaklar: Treas, L. S., & Wilkinson, J. M. (2014). Basic nursing: concepts, skills, & reasoning. Philadelphia, PA : F.A. Davis Company.
Swartz, M.H. (2006). Textbook of physical diagnosis and examination. Ünal, S. (çev. ed) (2006). Fiziksel tanı: hikaye alma ve muayene. 4. baskı, Ankara: Güneş Kitabevi.
Carpenito-Moyet, L.J. (2004). Handbook of nursing diagnosis. 10th ed. Lippincott Williams & Wilkins. Erdemir, F. (çeviri) (2005). Hemşirelik tanıları el kitabı. Türkçeleştirilmiş ikinci baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Sevinç, S. (2007).Abdominal değerlendirme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 4(1):10-20.
Sevinç, S. (2006). Kardiyovasküler değerlendirme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 3(1):12-21.
Sepit, D. (2005). Solunum sisteminin değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2(2):16-19.
Sepit, D. (2005). Bilinç durumunun değerlendirilmesi ve Glaskow koma skalası. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2(1):12-16.
Carolyn, J. (2012). Pocket companion for physical examination and health assessment. 6th ed. St. Louis: Elsevier/Saunders.
Carolyn, J. (2012). Physical examination and health assessment. 6th ed. Philadelphia: Saunders.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak. 2
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi.
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma 1
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. 2 1
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır.
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar.
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder.
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır.
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak.
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi.
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma 1
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar.
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 1
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır.
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. 1
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar.
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder.
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 1
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. 2
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 8 24
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 66