Hemşirelik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUR209
Ders İsmi: Genel Beslenme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TUĞBA PEHLİVAN SARIBUDAK
Dersi Veren(ler): TUĞBA PEHLİVAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Dersin amacı öğrencilere beslenmenin insan yaşamı ve sağlığı için önemini, tanımını, enerji ve besin öğelerini, günlük ihtiyaçları, besin kaynaklarını ve yetersizliğini bilimsel çalışmalar doğrultusunda vermektir.
Dersin İçeriği: Yeterli ve dengeli beslenme, besinler ve sağlık etkileşimi, besinlerdeki beslenmenin önemi, besin kaynakları, vücudun günlük ihtiyaçları, enerji, enerji substratları (karbonhidratlar, proteinler ve yağlar) enerji üretimi, yaşa ve cinsiyete göre enerji gereksinimleri, vitaminlerin beslenmedeki önemi, sınıflandırmaları, besin kaynakları, vücutta kullanımı, günlük ihtiyaçlar, yaşlılar, sporcular, hamile ve emzikli, çalışanların enerji, besin gereksinimleri ve bu gruplardaki beslenme-sağlık etkileşimleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasında enerji, makro besinler (karbonhidrat, protein, yağ) ve mikro besinlerin (vitamin ve mineraller) önemini kavrayabilme
2) Farklı yaş ve cinsiyete göre beslenme kaynakları, metabolizma ve makro besinlerin eksikliklerini ve ihtiyaçlarını tanımlar.
3) Besin maddelerini makro ve mikro besin içeriği açısından değerlendirebilme
4) Beslenme açısından daha fazla risk altında olan özel grupların (yaşlılar, işçiler, hamileler ve hemşireler, sporcular) beslenmesi konusunda temel bilgilere sahip olabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders müfredatının açıklanması, beslenmeye giriş -
2) Beslenmeye giriş ve temel bilgiler -
3) Su ve Enerji Metabolizması -
4) Karbonhidratlar ve beslenmeye etkileri -
5) Proteinler ve beslenmeye etkileri -
6) Yağlar ve beslenmeye etkileri -
7) Suda Çözünen Vitaminler (C, B1, B2) -
8) Ara sınav -
9) Suda çözünen vitaminler (B3, B5, B6, B9, B12) -
10) Suda çözünen vitaminler (B3, B5, B6, B9, B12) -
11) Yağda çözünen vitaminler (E, K) -
12) Yağda çözünen vitaminler (A, D) -
13) Mineraller ve Metabolizma -
14) Mineraller ve Metabolizma -
15) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Baysal, A. (2011) Nutrition (13th ed.). Ankara: Hatipoğlu Publishing.
2. Mahan, L.K., Stump, S.E. (2004). Krause's.Food, Nutrition & Diet Therapy (Ed by), 11 th Edition, Elsevier (USA), 2004.
3. Gibney, M.J., Hester, H. V., Coke, F.J, Introduction to human nutrition, Blackwell Publishing Company, 2002
4. Berdarier, CD. ,Dwyer JT., Heber D. (2013). Handbook of Nutrition and Food (Ed by), Third Edition, CRC Press.
5. Olson, R.E. Present Konwledge in nutrition, The Nutrition Foundation Inc. Washington DC, 2007
Diğer Kaynaklar: 1. Baysal, A. (2011) Nutrition (13th ed.). Ankara: Hatipoğlu Publishing.
2. Mahan, L.K., Stump, S.E. (2004). Krause's.Food, Nutrition & Diet Therapy (Ed by), 11 th Edition, Elsevier (USA), 2004.
3. Gibney, M.J., Hester, H. V., Coke, F.J, Introduction to human nutrition, Blackwell Publishing Company, 2002
4. Berdarier, CD. ,Dwyer JT., Heber D. (2013). Handbook of Nutrition and Food (Ed by), Third Edition, CRC Press.
5. Olson, R.E. Present Konwledge in nutrition, The Nutrition Foundation Inc. Washington DC, 2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak.
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi.
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar. 2
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 2
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır.
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar.
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder.
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır.
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili kavram ve kavramları lisans düzeyinde anlamak ve sağlık alanında ders kitapları, uygulama araçları ve diğer güncel bilgi kaynakları ile desteklenen ileri düzeyde teorik ve pratik bilgiye sahip olmak.
2) Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliği bilgisi.
3) Lisans düzeyinde edindiği ileri düzeyde kuramsal ve olgusal bilgileri kullanma
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzey bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verilerle yorumlar, değerlendirir, tanımlar, analiz eder, bilgileri paylaşır ve ekip çalışması yapar.
5) Sağlık alanında bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
6) Sağlık alanındaki ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bağımsız bir çalışma yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
8) Bir proje sorumluluğunda faaliyetleri planlar, yönetir, izler ve değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
10) Öğrenme ihtiyaçlarını ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
12) Sağlık alanı hakkında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşünce ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak iletir, ilgili kişi ve kurumların görüş, istek ve beklentilerini alır. 2
13) Sosyal sorumluluk bilinciyle, yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek gruplarıyla işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular.
14) Alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak iletişim kurar. 2
15) Sözlü ve yazılı olarak kendilerini etkili bir şekilde ifade eder.
16) Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini en az İleri Düzeyinde kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olay/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
18) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun hareket eder ve katılır. 1
19) Sağlık alanı ile ilgili sonuçların toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
20) Birey ve toplum sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 14
Ödevler 9 18
Küçük Sınavlar 2 4
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 64