Dersin Amacı: |
Ders, her öğrenciye maliyet ve yönetim muhasebesinin temel unsurlarını tanıtarak işle ilgili karar vermede anlamlı ve gerekli bilgilere odaklanılmasını hedeflemektedir.
Maliyet muhasebesi, bir şirketin bir ürünün üretimiyle ilgili hem değişken hem de sabit maliyetlerinin tümünü kaydetme, analiz etme ve raporlama sürecidir. Doğru ve iyi tasarlanmış maliyet muhasebesi standartlarına sahip olan şirketlerin yöneticileri daha iyi ve ölçülü kararlar alabilecektir.
Yönetim muhasebesi, bir organizasyon içindeki yöneticiler için geliştirilen muhasebe bilgi ve yöntemlerini ifade eder. Başka bir deyişle, yönetim muhasebesi, yöneticilerin organizasyonel hedefleri gerçekleştirmelerine yardımcı olan bilgileri tanımlama, ölçme, biriktirme, analiz etme, hazırlama, yorumlama ve iletme sürecidir. Yönetim, karar verme amacıyla ilgili tüm muhasebe bilgilerini kullanır. Karar verme, hedeflere ulaşmak için tasarlanmış bir dizi alternatif eylem planı arasından amaca yönelik bir seçimdir ve yönetim sürecinin özüdür.
Bu ders, maliyet ve yönetim muhasebesinin temel kavram ve tekniklerini sunmayı hedeflemektedir.
|
Dersin İçeriği: |
Faaliyet raporları hazırlama, satılan malın maliyeti ve muhasebeleştirilmesi, maliyet muhasebesi sistemleri, maliyet ve değer zinciri, maliyet-hacim-kâr analizi, marjinal analiz, sorumluluk muhasebesi ve transfer fiyatlandırması, operasyonel bütçeleme, standart maliyet sistemleri, planlama bilgi sistemleri ve yönetimsel kontrol sistemleri, karar verme için muhasebe bilgilerinin kullanımı, sabit ve değişken maliyetlerin tahmini için teknikler, bütçeleme süreci, nakit bütçeleme, bütçe kontrolü ve varyans analizi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Maliyet ve Yönetim Muhasebesine Giriş |
|
2) |
Yönetim Muhasebesi: Maliyet unsurları, doğrudan maliyetler, dolaylı maliyetler ve ürün maliyetleri. Mali tablolarda ürün ve dönem maliyetleri. |
|
3) |
İş Maliyeti: Üretim genel giderleri için muhasebe, bitmiş mallar için muhasebe, satışlar ve SMM. Üretim genel giderlerinin tahsisi. |
|
4) |
Süreç Maliyeti: Dönüştürme maliyetleri ve eşdeğer birimler. İkinci bir departman için süreç maliyeti. İGİÇ, SGİÇ ve ağırlıklı ortalama yöntemler. |
|
5) |
Maliyet-Hacim-Kar Analizi: Değişken, sabit ve karma maliyetler. Katkı payı gelir tablosu. Başabaş analizi. |
|
6) |
Ana Bütçe: Ana bütçenin hazırlanması. |
|
7) |
Ana Bütçe: Ana bütçenin hazırlanması - Devam |
|
8) |
Esnek Bütçeler ve Standart Maliyetler: Esnek bütçe ve sapma analizi. Standart maliyetlendirme. |
|
9) |
Aktivite Bazlı Maliyetlendirme: Aktivite bazlı bir maliyetlendirme sistemi geliştirmek. Karar vermede faaliyet tabanlı maliyetlendirme kullanma.
|
|
10) |
Resmî Tatil- 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı
|
|
11) |
Aktivite Bazlı Maliyetlendirme – Devam |
|
12) |
Yatırım Kararları
|
|
13) |
Resmî Tatil-12-15 Mayıs Ramazan Bayramı
|
|
14) |
Resmî Tatil-19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı
|
|
15) |
Fİnal |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. |
|
1) |
Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. |
1 |
2) |
İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. |
3 |
3) |
Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. |
3 |
4) |
Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. |
|
5) |
Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. |
1 |
6) |
Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. |
|
7) |
Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. |
1 |
8) |
Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
2 |
9) |
Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. |
1 |
10) |
Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. |
1 |
11) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. |
1 |
12) |
Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. |
|
13) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|