Yönetim Bilişim Sistemleri (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIS202 | ||||
Ders İsmi: | Yöneylem Araştırması 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. GÜRBÜZ ÜNAL | ||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders gerçek hayattaki sistemlerin modellenmesi ve optimizasyonuna ilk adımdır. Öğrencilere lineer programlama problemlerini (LPP) tanıtmayı ve farklı LPP'lerin çözüm yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler ayrıca duyarlılık analizi ve çifteşlik gibi kavramlar konusunda da bilgi sahibi olacaklar, ve LP'yi ağ, atama ve ulaştırma gibi problemler üzerinde uygulamayı öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Yöneylem araştırmasına ve lineer programlamaya (LP) giriş; grafiksel yöntem ve uygulamaları; grafiksel yöntem sonuçlarının yorumlanması; grafiksel duyarlılık analizi; simpleks metodu ve uygulamaları; simpleks sonuçlarının yorumlanması; simpleks duyarlılık analizi; LP problemlerinin çözümünde bilgisayar yazılımlarının kullanılması; dualite (çifteşlik); ulaştırma ve atama problemleri ve çözüm algoritmaları; network problemleri ve çözüm algoritmaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1)Modelleme ve optimizasyon kavramlarını anlayın ve çeşitli optimizasyon modelleri arasında ayrım yapar. 2) 2) Gerçek hayattaki bir sistemle ilgili problem tanımını kullanarak doğrusal programlama (DP) modelleri geliştirir. 3) 3) Doğrusal programlama problemleriyle (DPP'ler) ilişkili farklı çözüm algoritmalarını anlar ve uygular. 4) 4) DP sorunlarıyla başa çıkmak için en az bir yazılım ve/veya çözücü eklentisi kullanır. 5) 5) DP çözümlerini eleştirel olarak analiz eder, yorumlar ve anlaşılır bir şekilde sunar. 6) 6) DP'yi farklı gelişmiş problemlere uygular. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Modellemeye Giriş Winston Bölüm-1 | |
2) | LP ve Grafiksel Yöntem Winston Bölüm-3 | |
3) | Grafiksel Yöntem – devam Winston Bölüm-3 | |
4) | Temel Matematik ve Lineer Cebir Winston Bölüm-2 | |
5) | Simplex Metodu Winston Bölüm-4 | |
6) | Simplex Metodu – devam Winston Bölüm-4 | |
7) | Grafiksel Duyarlılık Analizi Winston Bölüm-5 | |
8) | Arasınav | |
9) | Simplex Duyarlılık Analizi Winston Bölüm-6 | |
10) | Simplex Duyarlılık Analizi, Dualite (Çifteşlik) Winston Bölüm-6 | |
11) | Dualite (Çifteşlik) – devam Winston Bölüm-6 | |
12) | Ulaştırma Problemleri Winston Bölüm-7 | |
13) | Atama Problemleri Winston Bölüm-7 | |
14) | Ağ Problemleri Winston Bölüm-8 |
Ders Notları / Kitaplar: | - Winston, W.L. (2004). Operations Research: Applications and Algorithms, 4th Ed., Thomson Learning. - Hillier F.S. and Lieberman, F.S. (2015). Introduction to Operation Research, 10th Edition, McGraw-Hill Education. - Topçu, Y.İ. and Kabak, Ö. (2018). Yöneylem Araştırması I Ders Notları (1-2). - Taha, H.A (2017). Operations Research: An Introduction, 10th (Global) Edition, Pearson. - Baray, Ş.A. (2017). Yöneylem Araştırması. ("Taha, H.A (2017). Operations Research: An Introduction" 6. Basımdan Çeviri). |
Diğer Kaynaklar: | - Winston, WL (2004). Operations Research : Applications and Algorithms , 4th Ed., Thomson Learning. - Hillier FS and Lieberman , FS (2015). Introduction to Operation Research , 10th Edition, McGraw-Hill Education . - Topçu, Y.İ. and Kabak, O. (2018). Operations Research I Lecture Notes (1-2). - Taha, HA (2017). Operations Research : An Introduction , 10th (Global) Edition, Pearson . - Baray , Ş.A. (2017). Operations research. ("Taha, HA (2017). Operations Research : An Introduction " Translation from 6th Edition). |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | |||||||||||||
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | |||||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | |||||||||||||
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | |||||||||||||
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | |||||||||||||
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | |||||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | |||||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | |||||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | |||||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | |||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | |||||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. | 2 |
2) | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. | 1 |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. | 3 |
4) | Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. | 3 |
5) | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | 3 |
6) | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. | 3 |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 3 |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 1 |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 1 |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. | 1 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 1 |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 1 |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 28 |
Ödevler | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 6 | 6 |
Final | 6 | 12 |
Toplam İş Yükü | 79 |