Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIM208 | ||||
Ders İsmi: | Mimarlık Tarihi 2 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ | ||||
Dersi Veren(ler): | Uğur Tanyeli | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tarihsel değişim bilinci üretmek. Mimarlığın sabit bir özünün olmadığı, her yer ve zamanda yeniden tanımlandığını göstermek. |
Dersin İçeriği: | İslam dininin Arap Yarımadası’ndaki erken tarihinden başlayarak İslam dünyası genelinde mimarlık ve fiziksel çevrenin değişimine giriş. Ders yalnızca Türklerin ve Türk ülkelerinin mimari meselelerini değil, tüm bir kültür coğrafyasının kültürel ve fiziksel inşasını eksen alacaktır. Bu bağlamda Türklerin kitlesel göçü öncesinde Ortadoğu ve Orta Asya mimarlıklarının yanısıra, Hint Altkıtası, Endülüs’ten Kuzey Afrika ve Mısır’a uzanan alan, İran, Anadolu, Osmanlı dünyası ve nihayet İslam dünyasında modernleşme döneminin topluca incelenmesi öngörülmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihsellik bilinci edinmek 2) Tarih yazımının bir düşünsel etkinlik olduğu bilgisini içselleştirmek 3) Mimarlığın toplumsallığını göstermek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İslam kültürünün ve mimarisinin doğuşu. Emevi ve Abbasi dönemlerinde Ortadoğu. | |
2) | İran-Orta Asya kültür alanında 7.-19. yüzyılda mimarlık. | |
3) | Endülüs, Magrip ve Mısır’da 8. - 16. yüzyıl arasında mimarlık. | |
4) | Hint Altkıtası’nda İslam mimarisi (11.-17. yüzyıl). | |
5) | Ortaçağ Anadolu-Türk mimarlığı (11.-15. yüzyıl). | |
6) | Osmanlı mimarlığının erken evresi. (14.–15. yüzyıl). | |
7) | ARA SINAV | |
8) | Sinan Çağı ve Klasik Osmanlı mimarlığı (16. – 17. yüzyıl). | |
9) | Osmanlı mimarlığının 18. yüzyılında yaşanan radikal değişim. | |
10) | 19. yüzyıl Osmanlı mimarlığı | |
11) | Erken 20. yüzyılda Türkiye’de milliyetçi romantizm ve modernizm (1900-1950). | |
12) | 1950’den bugüne güncel Türkiye’de mimarlık. | |
13) | Türkiye dışındaki İslam ülkelerinde mimarlığın 20. yüzyılı. | |
14) | Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, YEM, İstanbul, 2017. Doğan Kuban, Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, T. İş Bankası Yay., İstanbul, 2017. Uğur Tanyeli, Mimar Sinan: Tarihsel ve Muhayyel, Metis, İstanbul, 2020. |
Diğer Kaynaklar: | Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi; Doğan Kuban, Sinan’ın Sanatı ve Selimiye; Uğur Tanyeli, Mimar Sinan: Tarihsel ve Muhayyel. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 1 | 1 | 2 | ||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 2 | 1 | |||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 2 | 2 | |||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 3 | ||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 2 | 1 | |||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | 2 | 2 | |||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | 3 | ||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 | ||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | 1 | ||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 2 | 3 | |||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 1 |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 2 |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 1 |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 75 |