Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM208
Ders İsmi: Mimarlık Tarihi 2
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ABDULLAH UĞUR TANYELİ
Dersi Veren(ler): Uğur Tanyeli
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tarihsel değişim bilinci üretmek. Mimarlığın sabit bir özünün olmadığı, her yer ve zamanda yeniden tanımlandığını göstermek.
Dersin İçeriği: İslam dininin Arap Yarımadası’ndaki erken tarihinden başlayarak İslam dünyası genelinde mimarlık ve fiziksel çevrenin değişimine giriş. Ders yalnızca Türklerin ve Türk ülkelerinin mimari meselelerini değil, tüm bir kültür coğrafyasının kültürel ve fiziksel inşasını eksen alacaktır. Bu bağlamda Türklerin kitlesel göçü öncesinde Ortadoğu ve Orta Asya mimarlıklarının yanısıra, Hint Altkıtası, Endülüs’ten Kuzey Afrika ve Mısır’a uzanan alan, İran, Anadolu, Osmanlı dünyası ve nihayet İslam dünyasında modernleşme döneminin topluca incelenmesi öngörülmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihsellik bilinci edinmek
2) Tarih yazımının bir düşünsel etkinlik olduğu bilgisini içselleştirmek
3) Mimarlığın toplumsallığını göstermek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İslam kültürünün ve mimarisinin doğuşu. Emevi ve Abbasi dönemlerinde Ortadoğu.
2) İran-Orta Asya kültür alanında 7.-19. yüzyılda mimarlık.
3) Endülüs, Magrip ve Mısır’da 8. - 16. yüzyıl arasında mimarlık.
4) Hint Altkıtası’nda İslam mimarisi (11.-17. yüzyıl).
5) Ortaçağ Anadolu-Türk mimarlığı (11.-15. yüzyıl).
6) Osmanlı mimarlığının erken evresi. (14.–15. yüzyıl).
7) ARA SINAV
8) Sinan Çağı ve Klasik Osmanlı mimarlığı (16. – 17. yüzyıl).
9) Osmanlı mimarlığının 18. yüzyılında yaşanan radikal değişim.
10) 19. yüzyıl Osmanlı mimarlığı
11) Erken 20. yüzyılda Türkiye’de milliyetçi romantizm ve modernizm (1900-1950).
12) 1950’den bugüne güncel Türkiye’de mimarlık.
13) Türkiye dışındaki İslam ülkelerinde mimarlığın 20. yüzyılı.
14) Genel değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, YEM, İstanbul, 2017.
Doğan Kuban, Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, T. İş Bankası Yay., İstanbul, 2017.
Uğur Tanyeli, Mimar Sinan: Tarihsel ve Muhayyel, Metis, İstanbul, 2020.
Diğer Kaynaklar: Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi;
Doğan Kuban, Sinan’ın Sanatı ve Selimiye;
Uğur Tanyeli, Mimar Sinan: Tarihsel ve Muhayyel.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 1 1 2
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 2 1
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 2 2
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 3
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 2 1
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 2 2
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. 3
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 1
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. 2 3
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 1
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 2
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. 1
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 3
Toplam İş Yükü 75