Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIM203 | ||||
Ders İsmi: | Yapı Teknolojileri 2 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. DENİZ TATLIDEDE ÇELİK | ||||
Dersi Veren(ler): | Erkan Kambek | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Neredeyse tek bir yapı teknolojisine indirgenmiş olan ülkemizdeki mimarlık pratiğinin geleneksel alternatiflerinin neler olduğu ve bunların çağdaş kullanım olanaklarının öğrenciye gösterilmesi dersin öncelikli amacıdır. Bununla birlikte giderek teorikleşen mimarlık ortamında yapı yapma bilgilerinin kökenlerinin akatarılarak çağdaş yapılardaki kullanım olanaklarının tartışılması da bir diğer amaç olarak sayılabilir. |
Dersin İçeriği: | Ders bir yapı teknolojisi tarihi değil, en eski konstrüksiyon pratiklerinden başlayarak güncel mimarlığa uzanan bir çerçevede öğrenciyi yapı teknolojileriyle tanıştırmaya yöneliktir. Bu bağlamda örneğin kerpicin prehistoryada olduğu gibi modern bir yapı tekniği olarak da hala kullanımda olduğu, ahşabın geçmişte olduğu gibi günümüzde de çağdaş bir yapım teknolojisi olarak güncellendiği, taş ve tuğlanın geçmişte olduğu kadar bugün de yeni teknik imkanlara sahip bulunduğu gibi meseleler ele alınacaktır. Tartışılacak yapı teknolojileri geleneksel olanlardan itibaren betonarme gibi erken modern dünyada icat edilmiş teknolojileri de çağdaş uzanımlarıyla ve çağdaş uygulama imkanlarıyla tanıştırmayı sağlayacaktır. Bu tanışmalar öğrenciye yapı kurma bilgisini zenginleştirmesi yönünde kapılar açacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yapı tasarım alanında araştırma yapabilir, analizler sonucunda elde edilen verileri tasarıma yansıtabilir. 2) Yapı sistemleri konularında ve bunları tasarıma aktarmada gerekli olan teorik bilgiye sahip olur. 3) Yapı, yapı sistemleri, taşıyıcı sistemler ve malzeme konularında tespit, analiz ve sentez yapabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders içeriğinin anlatılması ve karşılıklı görevler ve ödevler konusunun netleştirilmesi | |
2) | Yapma bilgisine giriş ve yapı teknolojileri temel kavramları | |
3) | Yapı elemanlarının yapı malzeme ve teknolojisi ilişkisi | |
4) | Yapı malzemesi olarak kerpiç | |
5) | Kerpiç yapı kurma uygulaması | |
6) | Geçmişten günümüze ahşap | |
7) | Ahşap yapı kurma uygulaması | |
8) | Yığma yapılar | |
9) | Yapıda taş ve tuğla kullanımı | |
10) | Yığma yapı kurma uygulaması | |
11) | Betonarmenin icadı ve olanakları | |
12) | Şantiye veya alan ziyaretleri | |
13) | Betonarme yapı kurma uygulaması | |
14) | Diğerleri – mühendislik disiplinleriyle ilişkiler |
Ders Notları / Kitaplar: | • Ünal Demirarslan (2005), İnce Yapı: Tasarım İlkeleri ve Uygulama Yöntemleri, Kocaeli Üniversitesi Yayınları • Rıfat Çelebi, (1994), Yapı Elemanları 1- 2 , YTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını • Rıfat çelebi (2012), Yapı Bilgisi, Kültür Üniversitesi yayınları • Çiğdem Tekin, Cüneyt Diri, Josef Bonfil, (2016), Mimari Yapılarda Su Yalıtımı, YEM yayın • Lorraine Farrelly, (2012) Mimarlık Temelleri 02 :Yapım + Malzeme, Literatür yayınları • Martin Zeumer, Manfred Hegger, Hans Drexler (2012), Adım Adım Yapı Malzemeleri, YEM yayın |
Diğer Kaynaklar: | • Francis D.K. Ching, Barry S. Onouye, Douglas Zuberbuhler, (2006) Çizimlerle Taşıyıcı Sistemler: Şemalar, Sistemler ve Tasarım, YEM yayın • Francis D.K. Ching, Cassandra Adams (2006) Çizimlerle Bina yapım Rehberi, YEM yayın • Heino Engel (2004) Strüktür Sistemleri, Tasarım Yayın Grubu • Edward Allen, Joseph Iano (1999) Fundamentals of Building Construction Materials and Methods, John Willey & Sons Inc. • Edward Allen, (2007), Architectural Detailing: Function - Constructibility - Aesthetics John Wiley & Sons • Angus J. Macdonald, (1998) Structural Design for Architecture, Architectural Press • Alfred Meistermann (2010) Adım Adım Taşıyıcı Sistemler, YEM yayın • Roy Chudley, (1999) Construction Technology, Longman, • Roy Chudley (1999), Advanced Construction Technology, Longman • Pete Silver, Will McLean, Peter Evans, (2013) Structural Engineering for Architects: a Handbook -, Lourence King Publishing • Sedad Hakkı Eldem, (1967) YAPI, DGSA Yüksek Mimarlık Bölümü Yayını • Çetin Türkçü (2009), Çağdaş Taşıyıcı Sistemler, Birsen Yayınevi • Savaş Ekinci, Ömer Şükrü Deniz, (2010) Yapı Bilgisi 2 Ders Notları, (Yayınlanmamış ders notu) • Köksal Özcan, (2002), Yapı, Bilim Yayıncılık, Ankara • Depreme Dayanıklı Betonarme ve Yığma Yapı Tasarımı, İnşaat Mühendisleri Odası Yayını • Afet Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı • Nihat Toydemir, Erol Gürdal, Leyla Tanaçan (2000) Yapı Elemanlarının Tasarımında Malzeme, Literatür Yayınları • Murat Eriç, (1994), Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literetür Yayınları • Abdullah Sarı (2000), Düşey Sirkülasyon Araçları: Merdivenler, YEM yayın • Muhittin Binan, (1995), Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM yayın • Muhittin Binan, (1998), Ahşap Pencereler, Birsen Yayınevi • Muhittin Binan, (2010), Ahşap Çatılar, Birsen Yayınevi • Orhan Şahinler, (1992), Saçaklar ve Çatı Parapetleri, MSÜ Mimarlık Fakültesi Yayını • Utarit İzgi (1975), Pencereler 1 , İstanbul DGSA yayını (Yayın no: 43) • Utarit İzgi (1975), Pencereler 1: Detaylar, İstanbul DGSA yayını (Yayın no: 43) • Utarit İzgi, Belde Batum Aysel, (2003), Kapılar 1: Hafif Bölmeler, YEM yayın • Utarit İzgi, Belde Batum Aysel, (2003), Kapılar 2: Hafif Bölmeler Detaylar, YEM yayın |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 1 |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 2 |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | 2 |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | 2 |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | 1 |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | ||||
Uygulama | 10 | 1 | 10 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Final | 1 | 10 | 10 | ||||
Toplam İş Yükü | 100 |