Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Temel tanımlar: Nokta, doğru, jeodezik, yüzey. Yüzeylerin sınıflandırılması, açınır yüzeyler.
Sonsuzdaki nokta kavramı, İzdüşel Geometri.
Arakesit (iz) kavramı. |
|
2) |
İzdüşüm kavramı , genel bakış; mimari izdüşüm sistemleri.
Uzay Geometri ve İzdüşüm Teoremleri. Bölünme Oranı, Çapraz Oran.
Uzayın Eşleklik İlkesi.
Yüzeylerin sınıflandırılması (devam). |
|
3) |
Doğru. Doğru parçasının gerçek uzunluğunun bulunuşu; eksen etrafında döndürmeler.
Düzlem; düzlemin belirtiliş biçimleri.
İzdüşürenlik kavramı; doğrunun izdüşüren bir düzlemdeki izinin bulunuşu.
Düzlemin izdüşüren bir düzlemdeki arakesitinin bulunuşu.
Merkezi izdüşüme giriş; Kaçma Noktası, Kaçma Doğrusu kavramları.
|
|
4) |
İki düzlemin arakesitinin bulunuşu.
Düzleme dik doğru çizilmesi. Metrik problemler; noktanın düzleme uzaklığı, noktanın doğruya uzaklığı, paralel düzlemler arasındaki uzaklık, paralel doğrular arasındaki uzaklık, doğrunun paralel olduğu düzleme uzaklığı, aykırı doğrular arasındaki uzaklık.
Merkezi izdüşümde eğik doğrunun kaçma noktasının bulunuşu. |
|
5) |
İzdüşüm düzlemlerinin yeniden konumlandırılması yöntemi; yan izdüşümler.
Metrik poblemlerin yan izdüşümler yöntemiyle çözümü. |
|
6) |
İki Üçgen Teoremi (Desargues). Benzeşim: Perspektif-Kolineasyon, Perspektif-Afinite.
Piramidal, prizmatik, konik, silindirik yüzeylerin birbirleriyle arakesitinin bulunuşu için özel yöntem.
Eğik düzlemde merkezi izdüşüm. |
|
7) |
Konik Kesitler. Çemberin izdüşümü.
Merkezi izdüşümde çember.
Merkezi izdüşümde düzlemde (ayna) yansıma. |
|
8) |
Küre. Kürenin konik ya da silindirik bir yüzeyle arakesitinin bulunuşu.
İki yüzeyin arakesit eğrisinin bir noktasındaki teğetinin çizilmesi. |
|
9) |
Eğik izdüşümün genel ilkeleri.
Eğik izdüşümde Pandantif çizimi.
Merkezi izdüşümde gölge. |
|
10) |
Dik Aksonometri'nin genel ilkeleri.
Dik aksonometride pandantif çizimi. |
|
11) |
Kotlu İzdüşüm.
Hafriyat Problemleri. |
|
12) |
Kotlu İzdüşüm (devam).
Çatılar. |
|
13) |
Merkezi izdüşümde, doğru üzerinde verilmiş olan parçayı istenilen bir oranda bölme yöntemi. |
|
14) |
Dik aksonometri için alternatif yöntem.
Genel tekrar. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. |
1 |
2) |
Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. |
|
3) |
Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
1 |
4) |
Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. |
2 |
5) |
Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. |
3 |
6) |
Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. |
3 |
7) |
Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. |
3 |
8) |
Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. |
2 |
9) |
Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. |
3 |
10) |
Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
11) |
Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. |
1 |
12) |
Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
13) |
Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. |
2 |
14) |
Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. |
|
15) |
Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
|