MIM006 Görsel Sanat Okumalarıİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM006
Ders İsmi: Görsel Sanat Okumaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. AYŞE NALAN YETİŞKİN KUBİLAY
Dersi Veren(ler): Dr. Ayşe Nalan Yetişkin Kubilay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Geniş yelpazeli, çok kültürlü, evrensel niteliklere sahip derste genel kültürlerinin zenginleşmesi, çevrelerine ve evrensel kültür değerlerine bilinçli bakmaları, baktıklarını görmeleri, gördüklerini değerlendirmeleri, anlamlandırmaları, sorgulayabilmeleri amaçlanmakta, geçmiş ile gelecek arasında bağ kurarak tasarımlarına katkıda bulunmak hedeflenmektedir.
Entelektüel alt yapıları zenginleşir
Bu amaçla, herhangi bir sanat yapıtında kullanılan temalar ve imgelerden yola çıkarak sanat eserleri “tarihsel kanıt olarak kullanılabilir mi?” sorusunu üzerinden giderek “okumalar” yapılır Görünenin ardındaki gerçek” nedir?
Dersin İçeriği: Resim/heykel/Mimari alanında seçilen BİR örnekten yola çıkarak:

1. Herhangi bir sanat yapıtında kullanılan temalar ve imgelerden yola çıkarak, sanat eserleri “tarihsel kanıt olarak kullanılabilir mi?”
2. Sanat eserlerinde kullanılan semboller, simgeler, manevi anlamlar
3. Tümden gelimden tümevarım yöntemiyle, her hafta seçilen BİR örneği tarihsel metinlerle ve kültürel bağlamlarıyla destekleyerek sanat yapıtından tarihsel bağlamlarına ve kavramlara ulaşmak
4. “Görünenin ardındaki gerçek” nedir sorusunun yanıtını aramak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültürel girdilere; bakma/ görme/ anlamlandırma/ çözümleme/ değerlendirme/ karşılaştırma ve sorgulayabilme yeteneği kazandırma,
2) Sanat yapıtında “görünenin ardındaki gerçeği” keşfedebilme, farklı bakış açısıyla değerlendirebilme
3) Sanat ve mimarlık alanında insanlığın ve yaratıcı düşüncesinin evrimini tanıma
4) Tarihsel çevreyi kavrama, tarih boyunca sanat ve sanatçının içinde bulunduğu sosyo-kültürel koşulları kavrama,
5) Sanat eserlerinin genel üsluplarını, dönemsel özellikleri öğrenip farklı uygarlıkların ve dönemlerin mimari ve sanatsal özelliklerini ayırt etme,
6) İnsanlık tarihinde sanatın almış olduğu yol ve geldiği nokta hakkında bilgi edinerek tasarımlarına ve projelerine ek bilgi edinilmesine yol gösterme,
7) Genel kültürlerinin gelişmesini / zenginleşmesini sağlayıp evrensel kültür varlıklarına değer vermenin, sahip çıkmanın, geçmiş ile gelecek arasında bağ kurmanın önemini kavramak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı / amacı / niteliği.
2) İncelenecek örnek: Pieter Bruegel’in Körler Tablosu ve Bir tablonun Göz Hastalıklarına katkısı üzerinden okuma Ulaşılan bağlam: Bir Toplumun yaşantı özeti, Körler tablosunun Tıp Tarihindeki değeri ve önemi
3) İncelenecek örnek: Jan Van Eyck’ın Arnolfini’nin Evlenmesi Tablosu ve Velasquez’in Las Meninas tablosu: Görünenin ardındaki gerçek: Ayna ve yansıma Ulaşılan bağlam: Ayna ögesinin yansıtma özelliğinden yola çıkılarak mekan okuma, görünenin ardındaki gerçeği irdeleyerek tablo okuma
4) İncelenecek örnek: Kariye Müzesi Paraklesyon Ek Şapeli duvar resimleri Ulaşılan bağlam: Mimari ve Resim ilişkisi, Resimdeki temaların mimari yapıyla bağlantısı üzerine okumalar
5) İncelenecek örnek: Yıldız Hamidiye Camii Kubbesi Ulaşılan bağlam: Özelde kubbe, genelde cami yapılarındaki manevi anlamlar, semboller ve simgeler üzerinden okumalar
6) İncelenecek örnek: Yıldız Hamidiye Camii Kubbesi Ulaşılan bağlam: Külliye yapıları ve Cami mekanlarının manevi anlamları, sembolleri ve simgeleri üzerinden okumalar
7) İncelenecek örnek: Flaman resmindeki Lale konulu Tablolar: Lale’nin ticari ve tüketim nesnesi olarak kullanımı… Ulaşılan bağlam: Bir lale soğanının Borsa oluşturmasından İflaslara uzanan Yol Lale soğanının Osmanlı’dan Avrupa’ya götürülmesiyle başlayan süreçte gelişen ticari yatırımlar, Borsa’nın ortaya çıkması, Avrupa iktisadi durumunu etkilemesi
8) Vize haftası
9) İncelenecek örnek: Kuş evleri Ulaşılan bağlam: Osmanlı mimarisinin çok özellikli ayrıntısı Kuş evlerinden yola çıkarak Osmanlı kültüründeki çevreye, doğaya, canlılara duyarlılık
10) İncelenecek örnek: Ayasofya Mozaiklerinden Sunu sahnesi: Banîlik, Mesenlik, Kurucu vakfiyeler Ulaşılan bağlam: Sanat eserlerinin ortaya çıkmasında sanatçıyı destekleyen kurucular, vakfiye sistemi, banîlik ve mesenlik
11) İncelenecek örnek: Sultan II.Mahmud Türbesi önündeki tarihi çeşmede duran mermer küre: Dönemin devrimci adımlarına atıf : İki Farklı Dönem İki Farklı Anlam Ulaşılan bağlam: İki Farklı Dönem İki Farklı Anlam: 1. Mimari tarihinde Fransız devrimini de içine alan döneme ve Fransız İhtilâli’nin özündeki temel ilkelere işaret ve 2. İttihat ve Terakki döneminde ise Osmanılının dünya hakimiyet teorisinin ifadesi olarak ‘‘Kızıl Elma’’
12) İncelenecek örnek: 1582 yılı Surname-i Hümayun minyatüründe Atmeydanı sahnesinde yer alan Sadrazam İbrahim Paşa’nın diktirdiği Heykel… Bir sadrazamın Makbûl iken Maktûl konumuna getiren heykelin hikayesi ve İslam’da Tasvir Yasağı Ulaşılan bağlam: İslam’da Tasvir Yasağı
13) İncelenecek örnek: Leonardo Da Vinci’nin Son Akşam Yemeği Tablosu Ulaşılan bağlam: Mekansal Boyut ve Perspektif
14) İncelenecek örnek: Edirne Sultan II. Beyazıd Külliyesi ve Bimarhanesi ile Zaviyeli Camiler Ulaşılan bağlam: Osmanlı’da hastalıkların tedavisi ve Zaviyeli camilerin toplumsal boyuttaki önemi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PETER BURKE, TARİHİN GÖRGÜ TANIKLARI, KİTAP YAY.
E.H. GOMBRICH, İMGE VE GÖZ, YAPI KREDİ YAY, 2015
J BERGER, GÖRME BİÇİMLERİ, METİS YAY

Diğer Kaynaklar: E.H. GOMBRICH, SANAT VE YANILSAMA, REMZİ KİTABEVİ, 2015
E.H. GOMBRICH, SANATIN ÖYKÜSÜ, REMZİ KİTABEVİ
M. HOLLINGSWORTH., DÜNYA SANAT TARİHİ, 2009
ADNAN TURANİ, DÜNYA SANAT TARİHİ, REMZİ KİTABEVİ
L.M. ROTH. MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ, 2002
H. WÖLFFLIN., SANAT TARİHİNİN TEMEL KAVRAMLARI,
PETER BURKE, BİLGİNİN TOPLUMSAL TARİHİ, TARİH VAKFI YAY., 2001

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. 1
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. 3
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. 1
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 3
Toplam İş Yükü 75