Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Program sunumu ve teorik ders:
İstanbul’un Tarihsel Topografyası |
|
2) |
Alan çalışması I:
Ayasofya, Mese, III. Ahmed Çeşmesi, Sur-u Sultani, İstanbul Arkeoloji Müzeleri Binaları |
|
3) |
Alan çalışması II:
Küçük Ayasofya Camisi, Kadırga Sokollu Camisi, Sphendone, Bukoleon Sarayı |
|
4) |
Alan çalışması III:
Makros Embolos / Çarşıkapı, Kapalı Çarşı, Uzun Çarşı, Rüstem Paşa Camisi, Zindan Kulesi |
|
5) |
Değerlendirme |
|
6) |
Alan çalışması IV:
Şehzade Camisi, Kalenderhane Camisi, Valens Kemeri, Süleymaniye Külliyesi |
|
7) |
Alan çalışması V:
Zeyrek Sarnıcı, SSK Binası (Sedad Hakkı Eldem), Pantokrator Kilisesi, Zeyrek Mahallesi |
|
8) |
VİZE HAFTASI |
|
9) |
Alan çalışması VI:
Edirnekapı Mihrimah Camisi, Kara Surları, Tekfur Sarayı, Kariye Camisi |
|
10) |
Değerlendirme |
|
11) |
Alan çalışması VII:
Arap Camisi, Bankalar Caddesi, Palazzo Comunale, Kamondo Merdivenleri, Galata Surları ve Kulesi |
|
12) |
Alan çalışması VIII:
Üsküdar Mihrimah Camisi, İskele Binaları (Orhan Şahinler), Yeni Valide Camisi, Meydan Çeşmesi, Kara Davud Paşa Camisi |
|
13) |
Alan çalışması IX:
Bir Boğaziçi köyü: Kuzguncuk |
|
14) |
Son değerlendirme |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Kuban, Doğan; İstanbul- Bir Kent Tarihi, Tarih Vakfı, İstanbul, 1996.
Müller-Wiener, Wolfgang; İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, Yapı Kredi Yayıncılık, İstanbul, 2001.
Yerasimos, Stefanos; İstanbul- İmparatorluklar Başkenti, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000.
ZEYNEP ÇELİK, 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul, İstanbul 2015 |
Diğer Kaynaklar: |
Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, 8 cilt, İstanbul, 1993-1995.
Cezar, Mustafa; Osmanlı Başkenti İstanbul, Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayını, İstanbul, 2002.
Eyice, Semavi; Galata ve Kulesi – Galata and its Tower, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, İstanbul, 1969.
Eyice, Semavi; Tarih Boyunca İstanbul, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2006.
Gül, Murat; Modern İstanbul’un Doğuşu, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2013
Kuban, Doğan; Osmanlı Mimarisi, YEM Yayın, İstanbul, 2007.
Yerasimos, Stefanos; Süleymaniye, Yapı Kredi Yayıncılık, İstanbul, 2002.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. |
3 |
2) |
Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. |
2 |
3) |
Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. |
3 |
4) |
Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. |
2 |
5) |
Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. |
2 |
6) |
Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. |
|
7) |
Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. |
|
8) |
Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. |
|
9) |
Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. |
|
10) |
Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
11) |
Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. |
|
12) |
Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
13) |
Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. |
3 |
14) |
Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. |
3 |
15) |
Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
|