Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM004
Ders İsmi: Kentsel Mekan Okumaları
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. AYŞE NALAN YETİŞKİN KUBİLAY
Dersi Veren(ler): Dr. Ayşe Nalan Yetişkin Kubilay
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İstanbul’un belirli bir kentsel bağlam içinde yer alan önemli tarihsel yapılarını, alan çalışmaları ile tanımak ve farklı temsil yöntemleriyle saptama çalışmaları yapmak; ardından, yerinde görülen yapıları ve içinde yer aldıkları bağlamı yazılı kaynaklar üzerinden araştırarak analiz etmektir.
Dersin İçeriği: İstanbul’un belirli bir kentsel bağlam içinde yer alan önemli tarihsel yapılarını, alan çalışmalarıyla tanımak ve farklı temsil yöntemleriyle saptama çalışmaları yapmak; ardından, yerinde görülen yapıları ve içinde yer aldıkları bağlamı yazılı kaynaklar üzerinden araştırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İstanbul'un mekansal ve tarihsel çok katmanlı yapısının farkına varmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Program sunumu ve teorik ders: İstanbul’un Tarihsel Topografyası
2) Alan çalışması I: Ayasofya, Mese, III. Ahmed Çeşmesi, Sur-u Sultani, İstanbul Arkeoloji Müzeleri Binaları
3) Alan çalışması II: Küçük Ayasofya Camisi, Kadırga Sokollu Camisi, Sphendone, Bukoleon Sarayı
4) Alan çalışması III: Makros Embolos / Çarşıkapı, Kapalı Çarşı, Uzun Çarşı, Rüstem Paşa Camisi, Zindan Kulesi
5) Değerlendirme
6) Alan çalışması IV: Şehzade Camisi, Kalenderhane Camisi, Valens Kemeri, Süleymaniye Külliyesi
7) Alan çalışması V: Zeyrek Sarnıcı, SSK Binası (Sedad Hakkı Eldem), Pantokrator Kilisesi, Zeyrek Mahallesi
8) VİZE HAFTASI
9) Alan çalışması VI: Edirnekapı Mihrimah Camisi, Kara Surları, Tekfur Sarayı, Kariye Camisi
10) Değerlendirme
11) Alan çalışması VII: Arap Camisi, Bankalar Caddesi, Palazzo Comunale, Kamondo Merdivenleri, Galata Surları ve Kulesi
12) Alan çalışması VIII: Üsküdar Mihrimah Camisi, İskele Binaları (Orhan Şahinler), Yeni Valide Camisi, Meydan Çeşmesi, Kara Davud Paşa Camisi
13) Alan çalışması IX: Bir Boğaziçi köyü: Kuzguncuk
14) Son değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kuban, Doğan; İstanbul- Bir Kent Tarihi, Tarih Vakfı, İstanbul, 1996.

Müller-Wiener, Wolfgang; İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, Yapı Kredi Yayıncılık, İstanbul, 2001.

Yerasimos, Stefanos; İstanbul- İmparatorluklar Başkenti, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 2000.

ZEYNEP ÇELİK, 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti Değişen İstanbul, İstanbul 2015
Diğer Kaynaklar: Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Kültür Bakanlığı ve Tarih Vakfı Ortak Yayını, 8 cilt, İstanbul, 1993-1995.

Cezar, Mustafa; Osmanlı Başkenti İstanbul, Erol Kerim Aksoy Vakfı Yayını, İstanbul, 2002.

Eyice, Semavi; Galata ve Kulesi – Galata and its Tower, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, İstanbul, 1969.

Eyice, Semavi; Tarih Boyunca İstanbul, Etkileşim Yayınları, İstanbul, 2006.

Gül, Murat; Modern İstanbul’un Doğuşu, Sel Yayıncılık, İstanbul, 2013

Kuban, Doğan; Osmanlı Mimarisi, YEM Yayın, İstanbul, 2007.

Yerasimos, Stefanos; Süleymaniye, Yapı Kredi Yayıncılık, İstanbul, 2002.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir.
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir.
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır.
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir.
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 3
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 3
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır.
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 2
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 3
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 2
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 2
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir.
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir.
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır.
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir.
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir.
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 3
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. 3
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 0 4 56
Ara Sınavlar 1 0 2 2
Final 1 0 2 2
Toplam İş Yükü 88