Moleküler Biyoloji ve Genetik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MBG003 | ||||
Ders İsmi: | Kanser Biyolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. KAAN ADACAN | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kanserin tanımı, gelişimi ve ilerleyişi hakkında genel bilgilerin sağlanmasıdır. Kanser hücresinin temel yapısı, organizasyonu ve biyolojik olayların gerçekleşmesi ile ilişkili yapıların bir bütün olarak verilmesidir. Kanser sürecinde onkogenler ve tümor baskılayıcı genlerin rolleri, sinyal yolakları, metastaz, anjiyogenez ve kanser tedavisi yaklaşımları konularında öğrencilerin bilgilendirilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Karsinojenez süreci, onkogenler ve tümör supresor genler, sinyal yolakları, metastaz süreci, anjiyogenez süreci, kanser kök hücreleri, spesifik kanser türlerine ilişkin istatistikler, risk faktörleri, özel genetik değişimler ve biyobelirteçler, mevcut tedavi seçenekleri ve etki mekanizmaları, güncel tedavi yaklaşımları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanser sürecini tarif edebilme 2) Sağlıklı hücreler ile kanser hücrelerinin temel yapısını ve farklarını açıklayabilme 3) Sık görülen kanserleri moleküler düzeyde açıklayabilme 4) Tedavi yaklaşımlarını kavrayarak tartışabilme 5) Kanser araştırmalarında kullanılan yöntemleri tarif edebilme, problemleri analiz edebilme ve çözebilme 6) Kanser hücre biyolojisi ile farklı bilim alanları (biyokimya, genetik gibi) arasında ilişki kurabilme 7) İnterdisipliner ve multidisipliner çalışmaların önemini fark edebilme 8) Kanser biyolojisi alanında güncel gelişmeleri takip edebilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Karsinojenez tanımı ve temel kavramlar | |
2) | Onkogenler ve Tümör supresör genler | |
3) | Kanserde rol alan sinyal yolakları I | |
4) | Kanserde rol alan sinyal yolakları II | |
5) | Metastaz | |
6) | Anjiyogenez | |
7) | Kanser kök hücre | |
8) | Kanser metabolizması | |
9) | Tümör mikroçevresi | |
10) | Hücre ölüm modları ve kanser I | |
11) | Hücre ölüm modları ve kanser II | |
12) | Hücre ölüm modları ve kanser III | |
13) | Kemoterapötiklerin etki mekanizması | |
14) | Kanser tedavisinde güncel yaklaşımlar & dönemin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Kanser Moleküler Biyolojisi (Ed. Yusuf Baran), Kısayol yayıncılık Basic science of cancer (Ed. Gary D. Kruh, Kenneth D. Tew), Current Medicine Inc. |
Diğer Kaynaklar: | Ders Notları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Moleküler biyoloji ve genetik alanına temel bilgi birikimini oluşturan biyoloji, kimya, fizik, matematik konularında teorik ve pratik alt yapıya sahiptir. | ||||||||||||
2) Biyolojik olgu ve olayları moleküler düzeyde açıklayabilir ve bunların diğer temel bilimler ve mühendislik uygulamaları ile ilişkisini kurabilir. | ||||||||||||
3) Alanın gerektirdiği temel laboratuvar bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||
4) Bilimsel prensiplere ve etik kurallara uygun çalışır. | ||||||||||||
5) Biyolojik verilerin analizleri ve temel değerlendirmelerinde gerekli olan işlemsel ve matematiksel yazılım programlarını en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||
6) Alanıyla ilgili literatürü ve güncel yöntemleri takip etme bilgisi, kültürü ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||
7) Sağlık, tarım, hayvancılık, çevre, endüstri ve benzeri konulardaki ihtiyaçlar doğrultusunda temel problemi belirleyerek ve güncel teknolojiyi kullanarak gerekli çözümleri sunabilir. | ||||||||||||
8) Sistemler düzeyindeki biyolojik olgu ve olayları evrimsel bakış açısıyla değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||
9) Bireysel ve grup çalışmalarına dahil olabilme, belirli konularda proje hazırlayabilme ve yürütebilme, yazılı ve sözlü sunum becerisine sahiptir. | ||||||||||||
10) En az bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde okuma, yazma ve konuşma alanlarında kullanır. | ||||||||||||
11) Toplumsal ve küresel sorunları kendi alan bilgisini kullanarak saptayabilme ve disiplinler arası iş birliği içinde çözümün bir parçası olabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||||
12) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılıdır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Moleküler biyoloji ve genetik alanına temel bilgi birikimini oluşturan biyoloji, kimya, fizik, matematik konularında teorik ve pratik alt yapıya sahiptir. | |
2) | Biyolojik olgu ve olayları moleküler düzeyde açıklayabilir ve bunların diğer temel bilimler ve mühendislik uygulamaları ile ilişkisini kurabilir. | |
3) | Alanın gerektirdiği temel laboratuvar bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Bilimsel prensiplere ve etik kurallara uygun çalışır. | |
5) | Biyolojik verilerin analizleri ve temel değerlendirmelerinde gerekli olan işlemsel ve matematiksel yazılım programlarını en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
6) | Alanıyla ilgili literatürü ve güncel yöntemleri takip etme bilgisi, kültürü ve becerisine sahiptir. | |
7) | Sağlık, tarım, hayvancılık, çevre, endüstri ve benzeri konulardaki ihtiyaçlar doğrultusunda temel problemi belirleyerek ve güncel teknolojiyi kullanarak gerekli çözümleri sunabilir. | |
8) | Sistemler düzeyindeki biyolojik olgu ve olayları evrimsel bakış açısıyla değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
9) | Bireysel ve grup çalışmalarına dahil olabilme, belirli konularda proje hazırlayabilme ve yürütebilme, yazılı ve sözlü sunum becerisine sahiptir. | |
10) | En az bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde okuma, yazma ve konuşma alanlarında kullanır. | |
11) | Toplumsal ve küresel sorunları kendi alan bilgisini kullanarak saptayabilme ve disiplinler arası iş birliği içinde çözümün bir parçası olabilme becerisine sahiptir. | |
12) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılıdır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 42 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 1 | 21 | |||
Final | 1 | 25 | 1 | 26 | |||
Toplam İş Yükü | 114 |