Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ITB401
Ders İsmi: Global Business Strategy
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. GÜLSÜM GÖKGÖZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üy. Gülsüm Gökgöz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, yöneticilerin uluslararası pazarlarda ve tedarik zincirlerinde faaliyet gösterirken karşılaştıkları sorunları anlama becerilerinin geliştirilmesine odaklanır. Öğrenciler, iş ortamı, yerel ve küresel stratejiler arasındaki ilişkileri netleştiren kavramsal çerçeveler hakkında bir anlayış geliştireceklerdir. Ayrıca, ilk kez bir denizaşırı pazara girmekle ilgili üst yönetimin karşı karşıya olduğu önemli bir stratejik karara odaklanan uygulamalı bir araştırma projesi geliştirme fırsatına sahip olacaklardır
Dersin İçeriği: nuçları
Bu ders, çok uluslu firmaların uluslararası ve küresel pazarlarda rekabet avantajları yaratmak için yeteneklerini ve yeterliliklerini nasıl kullandıklarını ele alır. Konular arasında dış pazarların çekiciliğinin değerlendirilmesi; Ülkeler giriş modu seçimi, uluslararası stratejik ittifaklar, rekabet dinamikleri, küresel yenilik, stratejiler ve yapılar arasındaki kurumsal farklılıkların etkisini anlamak ve uluslararası iş için kurumsal yönetişim ve kurumsal sosyal sorumluluğun zorluklarını değerlendirmek. Kurs, programın ayrılmaz bir parçası olarak vaka çalışması atölyeleri ile probleme dayalı öğrenmeyi içerecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Küresel çevredeki olayları ve eğilimleri nasıl analiz edeceğini, açıklayacağını ve bunların karar alma ve iş stratejisi üzerindeki etkilerini kavrar
2) Uluslararası iş stratejileriyle ilgili teorilerin, kavramların, modellerin özelliklerini anlar
3) Somut iş durumlarında küresel stratejik analiz ve yönetim araçlarını uygulama becerisi geliştirir
4) Stratejinin yeniden değerlendirilmesinde ve formüle edilmesinde bu yöntemlerin nasıl uygulandığına dair bir anlayış oluşturur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
2) Rekabet Avantajı: uluslararası ticarette yetkinlik oluşturmaya yönelik kaynak tabanlı ve yetenek tabanlı modeller.
3) Uluslararası bağlamda sektör çekiciliğinin analizi
4) • Uluslararası Pazar Katılımı Biçimleri: özsermaye ve özsermaye dışı girişler
5) Stratejik İttifaklar ve Ağlar: ittifaklar içinde stratejik motivasyonlar, öğrenme ve çatışma.
6) Rekabet Dinamikleri: Rekabet ve işbirliği.
7) Uluslararası Stratejinin Uygulanması: Çok Uluslu İşletmelerde organizasyon yapısı; entegrasyon duyarlılığı çerçevesi ve strateji ile yapı arasındaki karşılıklı ilişki.
8) Uluslararası Stratejinin Uygulanması: Çok Uluslu İşletmelerde organizasyon yapısı; entegrasyon duyarlılığı çerçevesi ve strateji ile yapı arasındaki karşılıklı ilişki. (devam)
9) Sosyal sorumluluk ile strateji oluşturmak.
10) Kurumsal Strateji ve Ulusal Rekabet Edebilirlik
11) Uluslararası Çeşitlendirme Stratejileri
12) Dönem Projelerinin Sunumu
13) Dönem Projelerinin Sunumu
14) Dönem Projelerinin Sunumu
15) Final Haftası
16) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Wu Jie, Pangarkar Nitin. Rising to the Global Challenge: Strategies for Firms in Emerging Markets. Long Range Planning 2006; 39 (3): 295-313.
Diğer Kaynaklar: Strategic Management, A Competitive Advantage Approach: Concepts and Cases, David, F. And David F., PEARSON
Lecturer's notes
Öğretim üyesinin notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak uluslararası işletmecilik ve ticarete ilişkin geniş ve disiplinler arası bir perspektife sahiptir. 3 3 3 3
2) Uluslararası işletmecilik ve ticaretin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceriye sahiptir. 3 3 3 3
3) Uluslararası işletmecilik ve ticaret alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlama bilgisi ve becerisine sahiptir. 3 3 3 3
4) Çeşitli iş ve ticaret problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. 3 3 3 3
5) Uluslararası rekabetin gerekleri ile ülkelerin rekabetçil üstünlüklerini açıklar ve uluslararası çevredeki aktörler ve düzenleyici yapıların işleyişini yorumlar. 3 3 3 3
6) Uluslararası pazar ihtiyaçları dahilinde stratejiler üretmenin ve yeni ticaret projeleri geliştirmenin önemini anlar 3 3 3 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve küresel ticaret problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 2 2 2 2
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 1 1 1 1
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3 3 3 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk ve mevzuat bilgisine sahiptir. 1 1 1 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3 3 3 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3 3 3 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak uluslararası işletmecilik ve ticarete ilişkin geniş ve disiplinler arası bir perspektife sahiptir. 3
2) Uluslararası işletmecilik ve ticaretin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceriye sahiptir. 3
3) Uluslararası işletmecilik ve ticaret alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlama bilgisi ve becerisine sahiptir. 3
4) Çeşitli iş ve ticaret problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. 3
5) Uluslararası rekabetin gerekleri ile ülkelerin rekabetçil üstünlüklerini açıklar ve uluslararası çevredeki aktörler ve düzenleyici yapıların işleyişini yorumlar. 3
6) Uluslararası pazar ihtiyaçları dahilinde stratejiler üretmenin ve yeni ticaret projeleri geliştirmenin önemini anlar 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve küresel ticaret problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 2
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 1
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk ve mevzuat bilgisine sahiptir. 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 2
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 5 % 10
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 37
Uygulama 12 12
Sunum / Seminer 3 7
Proje 7 31
Ara Sınavlar 4 22
Final 3 21
Toplam İş Yükü 130