İşletme | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ISL210 | ||||
Ders İsmi: | Maliyet ve Yönetim Muhasebesi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ALİ ALTUĞ BİÇER | ||||
Dersi Veren(ler): | Ali Altug Bicer | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Maliyet ve Yönetim muhasebesi ile ilgili temel bilgilerin ve işletmelerde üretilen mal ve hizmet maliyetlerinin hesaplanması uygulamalı olarak öğretilmesi, Maliyet Hacim Kar Analizleri çerçevesinde üretimin planlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Maliyet muhasebesinin tanımı, amaçları ve maliyet muhasebesi sisteminin kuruluşu. kayıt yöntemleri (7/A ve 7/B seçenekleri), gider ve maliyet unsurlarının muhasebesi. İşletmelerde 1. ve 2. gider dağılım yöntemleri, birim maliyet hesaplama yöntemleri, maliyet yöntemlerinin kullanılışı, maliyet ve yönetim bilgilerinin raporlanması anlatılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • İşletme yöneticilerinin planlama, kontrol, karar alma fonksiyonlarını yerine getirebilmelerinde maliyet bilgisinin nasıl belirlendiğini kavrama, 2) • Maliyet bileşenlerini tanıyarak maliyet bilgilerinin hangi kararlarda kullanılacağını kavrama, 3) • Maliyet yönetim sistemlerini kullanarak ürün maliyeti hesaplayabilme, 4) • Maliyet muhasebesi bilgilerini çeşitli örgütsel sorunları çözmede kullanabilme, 5) • Yönetim kararlarında maliyet hacim kar analizlerini kullanabilme 6) • Üretim şirketleri için maliyet yönetim sistemlerini analiz edecek ve kendi içinde karşılaştırabilme 7) • Rutin olmayan işletme (yönetim) kararlarını vermede maliyet bilgilerini kullanabilme becerileri. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Maliyet Muhasebesi Kavramsal Çerçeve | |
2) | Giderlerin Sınıflandırılması | |
3) | İlk Madde ve Malzeme Giderleri-Stok Takip | |
4) | İşçilik Giderleri | |
5) | Genel Üretim Giderleri | |
6) | Maliyet Türleri: Malzeme Maliyetleri, İsçilik Maliyetleri, Genel Üretim Giderleri | |
6) | Satışların Maliyeti Tablosu | |
7) | Genel Üretim Maliyet Dağıtımları | |
8) | ara sınav | |
9) | Maliyet Sistemleri | |
10) | Standart Maliyet Yöntemi | |
11) | Bütçeler | |
12) | Bütçeler | |
13) | Tam – Değişken ve Normal Maliyet Yöntemleri | |
14) | Maliyet Hacim Kar Analizleri |
Ders Notları / Kitaplar: | PROF. DR. KAMIL BÜYÜKMIRZA – MALIYET VE YÖNETIM MUHASEBESI, GAZI KITABEVI-2017 PROF. DR. SÜLEYMAN YÜKÇÜ – HERKES IÇIN YÖNETIM MUHASEBESI, ALTIN NOKTA YAYINEVI-2014 |
Diğer Kaynaklar: | Ders Notları (Lecturer’s handouts) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
2) İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | 3 | 3 | 3 | ||||||||||
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | 2 | 3 | 3 | ||||||||||
5) Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
6) Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | 3 | 2 | 3 | ||||||||||
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 2 | 3 | 3 | ||||||||||
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 1 | 1 | 2 | ||||||||||
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 2 | 2 | 2 | ||||||||||
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | 3 | 1 | 1 | ||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 3 | 2 | 2 | ||||||||||
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 2 | 3 | 3 | ||||||||||
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahip olur. | 3 |
2) | İşletmenin farklı fonksiyonlarına ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceri sahibi olur. | 3 |
3) | Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. | 3 |
4) | Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincinde olarak bu ihtiyaçları karşılayabilmek için işletme bilgisini kullanır. | 3 |
5) | Türkiye iş dünyasının ve küresel iş dünyasının güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgi sahibi olur. | 3 |
6) | Pazar ihtiyaçları ve ekonomik koşulları da göz önünde tutarak görev aldığı kurumun hedeflerini belirler. | 3 |
7) | Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. | 3 |
8) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. | 1 |
9) | Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. | 2 |
10) | Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahip olur. | 2 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. | 3 |
12) | Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. | 3 |
13) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Uygulama | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 | ||||
Final | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 119 |