İş Sağlığı ve Güvenliği | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ISG205 | ||||
Ders İsmi: | Risk Değerlendirme | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. BURCU ÖZDEMİR | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İşyerlerinde iş sağlığı ve güvenliği kapsamında tehlike faktörlerini tanıma, belirleme ve uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayarak, risk analizi yapma becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Tehlike Kaynakları, Tehlike Kaynaklarının Neden Olacağı Riskler, Risk Değerlendirme Mehtodolojileri, Kullanılacak Yönteme Karar Verilmesi, Önlemlerle Risk Azaltma. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tehlike ve risk kavramlarını bilir, 2) Tehlike faktörlerini tanımlayabilir, 3) Risk değerlendirmesinin temel ilkelerini bilir, 4) Risk yönetiminde sürekli iyileştirmenin ve çalışan katılımının önemini bilir, 5) Risk değerlendirmesini rapor edebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tehlike ve Risk Kavramları | |
2) | Tehlike Kaynakları ve Risk Kontrol Önlemlerinin Hiyerarşisi | |
3) | Risk Yönetiminin Bir Parçası Olarak Risk Değerlendirmesi | |
4) | Risk Değerlendirmesinde Takım Çalışması ve Çalışan Katılımı | |
5) | İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri | |
6) | Risk Değerlendirme Metodolojileri-I | |
7) | Risk Değerlendirme Metodolojileri-II | |
8) | Ara Sınav | |
9) | İlgili Mevzuat | |
10) | Farklı Sektörler İçin Risk Değerlendirme Uygulamaları-I | |
11) | Farklı Sektörler İçin Risk Değerlendirme Uygulamaları-II | |
12) | Farklı Sektörler İçin Risk Değerlendirme Uygulamaları-III | |
13) | Farklı Sektörler İçin Risk Değerlendirme Uygulamaları-IV | |
14) | Farklı Sektörler İçin Risk Değerlendirme Uygulamaları-V | |
15) | Genel Tekrar | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Özkılıç, Ö. (2005). İş Sağlığı ve Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metadolojileri. Türkiye İşveren Sendikaları Yayınları. Ders Sunuları. |
Diğer Kaynaklar: | AÖF Ders Notları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili güncel mevzuata uygun olarak, iş yerinde sağlıklı ve güvenlikli ortam oluşturacak gerekli çalışmaları yapar. | |||||||||||||||
2) İş yerindeki tehlikeleri tanımlar, risklerini analiz ederek, risk kontrol hiyerarşisine göre çözümler sunar. | |||||||||||||||
3) İş yerinde yapılacak periyodik kontrol, bakım onarım ve gerekli ölçümlerin planlaması yapar. Planların uygulanmasını sağlar. | |||||||||||||||
4) Etkili sunum tekniklerine hakimdir. Farklı sektörlerde iş güvenliği eğitimi verir. | |||||||||||||||
5) Uygun nitelikteki kişisel koruyucu donanımların seçimi, temini, kullanımı, bakımı ve test edilmesiyle ilgili bilgi ve önerilerini işverene sunar. | |||||||||||||||
6) Bir kurumda, hangi risk değerlendirme metodolojisini seçmesi gerektiğini bilir. Ve seçtiği metot veya metotlara göre riski minimize eder. | |||||||||||||||
7) İşyerinde acil durum planı ve ona bağlı eylem planı hazırlar. Gerekli tatbikatları yaptırır. Gerekli donanıma sahip ekipler oluşturur. | |||||||||||||||
8) Üretimin her aşamasında yüksek verimlilik ve güvenlik gözeterek, iş ve çalışan sağlığı kurallarına göre düzenleme sağlar. | |||||||||||||||
9) İşyerinde meydana gelen iş kazası ve meslek hastalıklarının tekrarlanmaması için inceleme ve araştırma yaparak, düzenleyici faaliyet planları yapar ve uygulanmasını sağlar. | |||||||||||||||
10) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |||||||||||||||
11) Mesleki sorumluluklarını ve etik değerleri bilir. | |||||||||||||||
12) Risk değerlendirme ve acil durum planlarının raporlamasını yapar. | |||||||||||||||
13) Sürekli iyileştirmeyi benimser, riski en düşük değerlere çekmemeyi amaç edinir | |||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili güncel mevzuata uygun olarak, iş yerinde sağlıklı ve güvenlikli ortam oluşturacak gerekli çalışmaları yapar. | 3 |
2) | İş yerindeki tehlikeleri tanımlar, risklerini analiz ederek, risk kontrol hiyerarşisine göre çözümler sunar. | 3 |
3) | İş yerinde yapılacak periyodik kontrol, bakım onarım ve gerekli ölçümlerin planlaması yapar. Planların uygulanmasını sağlar. | 3 |
4) | Etkili sunum tekniklerine hakimdir. Farklı sektörlerde iş güvenliği eğitimi verir. | 3 |
5) | Uygun nitelikteki kişisel koruyucu donanımların seçimi, temini, kullanımı, bakımı ve test edilmesiyle ilgili bilgi ve önerilerini işverene sunar. | 3 |
6) | Bir kurumda, hangi risk değerlendirme metodolojisini seçmesi gerektiğini bilir. Ve seçtiği metot veya metotlara göre riski minimize eder. | 3 |
7) | İşyerinde acil durum planı ve ona bağlı eylem planı hazırlar. Gerekli tatbikatları yaptırır. Gerekli donanıma sahip ekipler oluşturur. | 3 |
8) | Üretimin her aşamasında yüksek verimlilik ve güvenlik gözeterek, iş ve çalışan sağlığı kurallarına göre düzenleme sağlar. | 3 |
9) | İşyerinde meydana gelen iş kazası ve meslek hastalıklarının tekrarlanmaması için inceleme ve araştırma yaparak, düzenleyici faaliyet planları yapar ve uygulanmasını sağlar. | 3 |
10) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | 3 |
11) | Mesleki sorumluluklarını ve etik değerleri bilir. | 3 |
12) | Risk değerlendirme ve acil durum planlarının raporlamasını yapar. | 3 |
13) | Sürekli iyileştirmeyi benimser, riski en düşük değerlere çekmemeyi amaç edinir | 3 |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
15) | Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Küçük Sınavlar | 3 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |