İş Sağlığı ve Güvenliği | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ISG104 | ||||
Ders İsmi: | İş Sağlığı ve Güvenliği 2 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. BURCU ÖZDEMİR | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yasal mevzuat kapsamında, çalışma ortamında söz konusu olan riskleri ortadan kaldırarak veya en aza indirerek, sağlıklı ve güvenli bir ortam oluşturmayı ve bu ortamı yönetmeyi öğrenmek, İSGB ve OSGB’lerin çalışma prensiplerini, görev, yetki ve sorumluluklarını kavramak, sağlık işletmelerinde ve iş hijyeni gerektiren tüm sektör çalışmalarında alınması gereken sağlık ve güvenlik önlemlerini almayı öğrenmek. |
Dersin İçeriği: | İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri, İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatında Kurum ve Organizasyonlar, İş Sağlığı ve Güvenliği Birimi ile Ortak Sağlık ve Güvenlik Birimi’nin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Sağlık Gözetimi ve Meslek Hastalıklarına Yaklaşım. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili yasal mevzuatı bilir, 2) Mevzuatta geçen kurum ve organizasyonları tanır, 3) İş hijyeni konusunun gerekliliğini bilir, 4) Çeşitli tehlike sınıflarında verilmesi gereken mesleki eğitimler hakkında bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İSG Yönetim Sistemleri- I | |
2) | İSG Yönetim Sistemleri- II | |
3) | İSG Mevzuatında Kurum ve Organizasyonlar | |
4) | İSGB ve OSGB Görev, Yetki ve Sorumlulukları | |
5) | İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları | |
6) | İş Hijyeni | |
7) | Genel Tekrar | |
8) | Ara sınav | |
9) | Kanserojen ve Mutajen Maddelerle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri | |
10) | Sağlık Gözetimi ve Meslek Hastalıklarına Yaklaşım | |
11) | Sağlık İşletmelerinde İş Sağlığı ve Güvenliği- I | |
12) | Sağlık İşletmelerinde İş Sağlığı ve Güvenliği- II | |
13) | Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıflarda Çalışanların Alacakları Mesleki Eğitim | |
14) | Tehlikeli ve Çok Tehlikeli Sınıflarda Çalışanların Alacakları Mesleki Eğitim II | |
15) | Genel Tekrar | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Esin, A. (2014). İş Güvenliği Uzmanı El Kitabı. ODTÜ Yayıncılık. Ders sunuları. |
Diğer Kaynaklar: | İlknur, K. (2016). İş Sağlığı Ve Güvenliği. Dora Yayıncılık Aöf Ders Notları. Kolektif, (2015). İş Cinayetleri Almanağı. 1 Umut Yayıncılık. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili güncel mevzuata uygun olarak, iş yerinde sağlıklı ve güvenlikli ortam oluşturacak gerekli çalışmaları yapar. | |||||||||||||||
2) İş yerindeki tehlikeleri tanımlar, risklerini analiz ederek, risk kontrol hiyerarşisine göre çözümler sunar. | |||||||||||||||
3) İş yerinde yapılacak periyodik kontrol, bakım onarım ve gerekli ölçümlerin planlaması yapar. Planların uygulanmasını sağlar. | |||||||||||||||
4) Etkili sunum tekniklerine hakimdir. Farklı sektörlerde iş güvenliği eğitimi verir. | |||||||||||||||
5) Uygun nitelikteki kişisel koruyucu donanımların seçimi, temini, kullanımı, bakımı ve test edilmesiyle ilgili bilgi ve önerilerini işverene sunar. | |||||||||||||||
6) Bir kurumda, hangi risk değerlendirme metodolojisini seçmesi gerektiğini bilir. Ve seçtiği metot veya metotlara göre riski minimize eder. | |||||||||||||||
7) İşyerinde acil durum planı ve ona bağlı eylem planı hazırlar. Gerekli tatbikatları yaptırır. Gerekli donanıma sahip ekipler oluşturur. | |||||||||||||||
8) Üretimin her aşamasında yüksek verimlilik ve güvenlik gözeterek, iş ve çalışan sağlığı kurallarına göre düzenleme sağlar. | |||||||||||||||
9) İşyerinde meydana gelen iş kazası ve meslek hastalıklarının tekrarlanmaması için inceleme ve araştırma yaparak, düzenleyici faaliyet planları yapar ve uygulanmasını sağlar. | |||||||||||||||
10) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |||||||||||||||
11) Mesleki sorumluluklarını ve etik değerleri bilir. | |||||||||||||||
12) Risk değerlendirme ve acil durum planlarının raporlamasını yapar. | |||||||||||||||
13) Sürekli iyileştirmeyi benimser, riski en düşük değerlere çekmemeyi amaç edinir | |||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili güncel mevzuata uygun olarak, iş yerinde sağlıklı ve güvenlikli ortam oluşturacak gerekli çalışmaları yapar. | 3 |
2) | İş yerindeki tehlikeleri tanımlar, risklerini analiz ederek, risk kontrol hiyerarşisine göre çözümler sunar. | 3 |
3) | İş yerinde yapılacak periyodik kontrol, bakım onarım ve gerekli ölçümlerin planlaması yapar. Planların uygulanmasını sağlar. | 3 |
4) | Etkili sunum tekniklerine hakimdir. Farklı sektörlerde iş güvenliği eğitimi verir. | 3 |
5) | Uygun nitelikteki kişisel koruyucu donanımların seçimi, temini, kullanımı, bakımı ve test edilmesiyle ilgili bilgi ve önerilerini işverene sunar. | 3 |
6) | Bir kurumda, hangi risk değerlendirme metodolojisini seçmesi gerektiğini bilir. Ve seçtiği metot veya metotlara göre riski minimize eder. | 3 |
7) | İşyerinde acil durum planı ve ona bağlı eylem planı hazırlar. Gerekli tatbikatları yaptırır. Gerekli donanıma sahip ekipler oluşturur. | 3 |
8) | Üretimin her aşamasında yüksek verimlilik ve güvenlik gözeterek, iş ve çalışan sağlığı kurallarına göre düzenleme sağlar. | 3 |
9) | İşyerinde meydana gelen iş kazası ve meslek hastalıklarının tekrarlanmaması için inceleme ve araştırma yaparak, düzenleyici faaliyet planları yapar ve uygulanmasını sağlar. | 3 |
10) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | 3 |
11) | Mesleki sorumluluklarını ve etik değerleri bilir. | 3 |
12) | Risk değerlendirme ve acil durum planlarının raporlamasını yapar. | 3 |
13) | Sürekli iyileştirmeyi benimser, riski en düşük değerlere çekmemeyi amaç edinir | 3 |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
15) | Bir yabancı dili eğitim öğretim düzeyine göre Avrupa dil portföyü kriteri açısından A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 15 |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ödevler | 1 | 0 | 0 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |