Endüstri Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ISE206 | ||||
Ders İsmi: | Modelleme ve Optimizasyon 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EMRE ÇAKMAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üy. EMRE ÇAKMAK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders gerçek hayattaki sistemlerin modellenmesi ve optimizasyonuna ilk adımdır. Öğrencilere lineer programlama problemlerini (LPP) tanıtmayı ve farklı LPP'lerin çözüm yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler ayrıca duyarlılık analizi ve çifteşlik gibi kavramlar konusunda da bilgi sahibi olacaklar, ve LP'yi ağ, atama ve ulaştırma gibi problemler üzerinde uygulamayı öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Yöneylem araştırmasına ve lineer programlamaya (LP) giriş; grafiksel yöntem ve uygulamaları; grafiksel yöntem sonuçlarının yorumlanması; grafiksel duyarlılık analizi; simpleks metodu ve uygulamaları; simpleks sonuçlarının yorumlanması; simpleks duyarlılık analizi; LP problemlerinin çözümünde bilgisayar yazılımlarının kullanılması; çifteşlik; ulaştırma ve atama problemleri ve çözüm algoritmaları; network problemleri ve çözüm algoritmaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Modelleme ve optimizasyon kavramlarını anlamak ve farklı optimizasyon modellerini birbirinden ayırt edebilmek. 2) Gerçek bir sistemle ilgili problem tanımından lineer programlama (LP) modelleri geliştirebilmek. 3) Linear programlama problemleri (LPP) ile ilgili çözüm algoritmalarını anlamak ve uygulayabilmek. 4) LP problemlerini çözebilmek için en az bir yazılım ve/veya çözücü eklentisini kullanabilmek. 5) LP çözümleri ile ilgili kritik analiz ve yorumlama yapabilmek ve sonuçları anlaşılabilir bir biçimde sunabilmek. 6) LP'yi daha ileri problemler üzerinde uygulayabilmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Modellemeye Giriş | |
2) | DP ve Grafik Yöntem | |
3) | Grafik Yöntem - devam | |
4) | DP-Örnekleri | |
5) | DP-Örnekleri - II | |
6) | DP- Örnekler- III | |
7) | Tatil (Ramazan Bayramı) | |
8) | Vize | |
9) | Simpleks Yöntem | |
10) | Simpleks Yöntem - devamı | |
11) | Duyarlılık Analizi | |
12) | Duyarlılık Analizi, Dualite | |
13) | Ağ Problemleri | |
14) | Genel Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Winston, W.L. (2004). Operations Research: Applications and Algorithms, 4th Ed., Thomson Learning. Hillier F.S. and Lieberman, F.S. (2015). Introduction to Operation Research, 10th Edition, McGraw-Hill Education. |
Diğer Kaynaklar: | Taha, H.A (2017). Operations Research: An Introduction, 10th (Global) Edition, Pearson. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve endüstri mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | |||||
2) Karmaşık endüstri mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||
3) Karmaşık bir endüstriyel sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |||||||||||
4) Endüstri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya endüstri mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve endüstri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın endüstri mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; endüstri mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve endüstri mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 2 |
2) | Karmaşık endüstri mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir endüstriyel sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Endüstri mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya endüstri mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve endüstri mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın endüstri mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; endüstri mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 12 |
Ödev | 1 | % 14 |
Projeler | 1 | % 14 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Uygulama | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 18 |
Küçük Sınavlar | 13 | 13 |
Ara Sınavlar | 3 | 23 |
Final | 3 | 23 |
Toplam İş Yükü | 142 |