Uluslararası İlişkiler (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | INR026 | ||||
Ders İsmi: | Amerikan Dış Politikasının Temel Esasları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. CAN DONDURAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Can DONDURAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1- ABD dış politikasının teorik temellerini değerlendirmek 2- ABD dış politikasının davranışsal süreklilik unsurlarını ortaya koymak 3- ABD dış politikasını şekillendiren iç ve dış etmenleri kavramak 4- Farklı dönemlerdeki farklı dış politika tercihlerinin sebeplerini karşılaştırmak 5- Soğuk Savaş sonrası ABD dış politikasının evrimini değerlendirmek 6- Küresel ölçekte şekillenen güncel değişimlerin ABD dış politikası üzerindeki etkisini anlamak |
Dersin İçeriği: | Bu ders, ABD dış politikasının teorik temellerini, tarihsel arka planını, önemli gelişmelerini ve güncel zorluklarını incelemektedir. Temel amaç, öğrencilere ABD dış politikasının sonuçlarının, güncel olayların ve uluslararası ilişkiler teorisinin iki yüzyıldan fazla bir süredir nasıl bir araya geldiğini anlamaları için temel kavramsal ve analitik araçlar sağlamaktır. Ülkenin kuruluşundan günümüze kadar olan dönemi kapsayan bu ders aynı zamanda öğrencilerin uluslararası düzeyde ABD taahhütlerini şekillendiren temel mantık ve davranış kalıplarını açıklama kapasitelerini geliştirmek için tasarlanmıştır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) ABD dış politikasının çeşitli kaynaklarını anlayıp karşılaştırmalı olarak inceleyebilmek 2) ABD dış politikasının var olan davranışsal süreklilik unsurlarını açıklayabilmek 3) Farklı dönemlerdeki çeşitli ABD dış politika yaklaşımlarını değerlendirebilmek 4) ABD dış politikasının Soğuk Savaş sonrası dönemdeki değişimini değerlendirebilmek. 5) Güncel global gelişmeleri ABD dış politikası perspektifinden kavrayabilmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Teorik Temeller | (*) Jack Snyder, “One World, Rival Theories,” October 26, 2009, Foreign Policy, https://foreignpolicy.com/2009/10/26/one-world-rival-theories/ (*) Gideon Rose, “Foreign Policy for Pragmatists: How Biden Can Learn From History in Real Time,” Foreign Affairs, March/April 2021, https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2021-02-16/foreign-policy-pragmatists (*) Michael Cox, Douglas Stokes, US Foreign Policy, 2nd Edition, Oxford Univ. Press, pp.7-16 John Mearsheimer, The Tragedy of Great Power Politics, W.W. Norton & Company, 2001, pp.29-54 Marvin Meyers, “Louis Hartz, the Liberal Tradition in America: An Appraisal,” Comparative Studies in Society and History, Vol: 5, No:3, 1963, pp. 261-268, https://www.jstor.org/stable/177646?seq=1#metadata_info_tab_contents Steve Smith, Amelia Hadfield, Tim Dunne, Foreign Policy: Theories, Actors, Cases, Third Edition, Oxford University Press, 2016, Ch. 2-3. |
3) | Değerler vs. Çıkarlar: Amerikan İstisnacılığı ve Amerikan Dış Politika Geleceği | (*) Hans J. Morgenthau, “The Mainsprings of American Foreign Policy: The National Interest vs. Moral Abstractions,” The American Political Science Review, XLIV(4), 1950, https://www.jstor.org/stable/1951286?seq=1#metadata_info_tab_contents (*) Walter Russell Mead, Special Providence: American Foreign Policy and How It Changed the World, New York, Routledge, pp.30-55. (*) James M. McCormick, American Foreign Policy and Process, 5th Edition, Wadsworth, 2010, pp. 12-29. George Washington “Farewell Address” https://www.senate.gov/artandhistory/history/resources/pdf/Washingtons_Farewell_Address.pdf Charles A. Kupchan “The Clash of Exceptionalisms: A New Fight Over an Old Idea,” Foreign Affairs, Vol. 97 No. 2, March/April 2018, pp. 139-148. |
4) | Bir Küresel Gücün Doğuşu: 19. Yüzyılda ABD | (*) The Monroe Doctrine, https://millercenter.org/the-presidency/presidential-speeches/december-2-1823-seventh-annual-message-monroe-doctrine (*) Fareed Zakaria, From Wealth to Power: The Unusual Origins of America’s World Rise, Princeton University Press, 1998, Ch. 3-4. |
5) | Uluslararasıcılık: Roosevelt ve Wilson | (*) President Woodrow Wilson's Fourteen Points Speech, https://avalon.law.yale.edu/20th_century/wilson14.asp (*) Walter Russell Mead, Special Providence: American Foreign Policy and How It Changed the World, New York, Routledge, pp.132- 173. Henry Kissinger, World Order, Penguin Books, 2014, Ch. 7. Henry Kissinger, Diplomacy, Simon & Schuster, 1994, Ch. 2. |
6) | Soğuk Savaş (I) | (*) James M. McCormick, American Foreign Policy and Process, 5th Edition, Wadsworth, 2010, Ch.2-3. (*) Bruce W. Jentleson, American Foreign Policy: The Dynamics of Choice in the 21st Century, 4th Edition, W.W. Norton & Company, Ch. 4 George Kennan, “The Sources of Soviet Conduct,” Foreign Affairs, July 1947, https://www.foreignaffairs.com/articles/russian-federation/1947-07-01/sources-soviet-conduct Henry Kissinger, World Order, Penguin Books, 2014, pp. 276-288 |
7) | Soğuk Savaş (II) | (*) James M. McCormick, American Foreign Policy and Process, 5th Edition, Wadsworth, 2010, Ch. 4 (*) Michael Cox, Douglas Stokes, US Foreign Policy, 2nd Edition, Oxford Univ. Press, Ch. 4. Bruce W. Jentleson, American Foreign Policy: The Dynamics of Choice in the 21st Century, 4th Edition, W.W. Norton & Company, Ch.5 Henry Kissinger, World Order, Penguin Books, 2014, pp. 288-329. |
8) | Kısa Sınav | |
9) | ABD Dış Politikasının İç Kaynakları: Kurumsal ve Toplumsal Düzen | (*) Michael Cox, Douglas Stokes, US Foreign Policy, 2nd Edition, Oxford Univ. Press, Ch.7 (*) James M. McCormick, American Foreign Policy and Process, 5th Edition, Wadsworth, 2010, pp. 490-523, 552-585 |
10) | Tek Kutuplu Dönem? | (*) Charles Krauthammer, “The Unipolar Moment,” Foreign Affairs, 1990, https://www.foreignaffairs.com/articles/1990-01-01/unipolar-moment (*) James M. McCormick, American Foreign Policy and Process, 5th Edition, Wadsworth, 2010, Ch.5. (*) Layne, Christopher, “The Unipolar Illusion: Why New Great Powers Will Rise”, International Security, Vol: 17, No: 4, 1993, pp. 5-51. Michael Cox, Douglas Stokes, US Foreign Policy, 2nd Edition, Oxford Univ. Press, Ch.5. |
11) | Terörle Savaş | (*) James M. McCormick, American Foreign Policy and Process, 5th Edition, Wadsworth, 2010, Ch.6 (*) Michael Cox, Douglas Stokes, US Foreign Policy, 2nd Edition, Oxford Univ. Press, Ch.21. |
12) | ABD Hegemonyasının Sonu? | (*) Michael Cox, Douglas Stokes, US Foreign Policy, 2nd Edition, Oxford Univ. Press, Ch.23. (*) J.S. Nye, Jr, “The Future of American Power: Dominance and Decline in Perspective,” Foreign Affairs, Vol: 89, No:6, 2010, pp.2-12 https://www.jstor.org/stable/20788711?seq=1#metadata_info_tab_contents Layne, Christopher, “The Waning of U.S. Hegemony—Myth or Reality? A Review Essay”, International Security, Vol: 34, No: 1, 2009, pp. 147-172. |
13) | Büyük Güç Rekabetinin Tekrar Doğuşu? Çin'in Yükselişi | (*) Ikenberry, G. John, “The Rise of China and the Future of the West: Can the Liberal System Survive?” Foreign Affairs, Vol: 87, No:1, 2008, pp. 23-37. (*) Layne, Christopher, “The US–Chinese Power Shift and the End of the Pax Americana”, International Affairs, Vol: 94, No: 1, 2018, pp. 89-111. Michael Cox, Douglas Stokes, US Foreign Policy, 2nd Edition, Oxford Univ. Press, Ch.15. Henry Kissinger, World Order, Penguin Books, 2014, pp. 361-374. |
14) | Genel Değerlendirme | |
15) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | James M. McCormick, American Foreign Policy and Process, 5th Edition, Wadsworth, 2010 Michael Cox, Douglas Stokes, US Foreign Policy, 2nd Edition, Oxford Univ. Press * Weekly assigned articles/book chapters |
Diğer Kaynaklar: | Walter Russell Mead, Special Providence: American Foreign Policy and How It Changed the World, New York, Routledge Bruce W. Jentleson, American Foreign Policy: The Dynamics of Choice in the 21st Century, 4th Edition, W.W. Norton & Company Henry Kissinger, World Order, Penguin Books, 2014 Henry Kissinger, Diplomacy, Simon & Schuster, 1994 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgiye sahiptir. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
2) Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | ||||||
3) Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (tarih, siyaset bilimi, hukuk, ekonomi) olan etkileşimini ilişkilendirir. | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||||||
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinerek ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümler. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
5) Sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapabilen ve alanı takip eder. | 2 | 3 | 1 | 1 | 2 | ||||||
6) Takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||
7) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlayabilme, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | ||||||
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | ||||||
9) Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 1 | 3 | 1 | 2 | |||||||
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgiye sahiptir. | |
2) | Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. | |
3) | Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (tarih, siyaset bilimi, hukuk, ekonomi) olan etkileşimini ilişkilendirir. | |
4) | Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinerek ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümler. | |
5) | Sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapabilen ve alanı takip eder. | |
6) | Takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. | |
7) | Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlayabilme, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. | |
8) | Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. | |
9) | Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |
10) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
11) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 63 |
Ödevler | 11 | 27 |
Küçük Sınavlar | 5 | 10 |
Final | 7 | 25 |
Toplam İş Yükü | 125 |