Dersin Amacı: |
Dünya sisteminin en aktif ve vazgeçilmez üyeleri içinde yer almaya başlayan uluslararası örgütlerin sayıları hızla artmaktadır. Dersin amacı, uluslararası örgütlere duyulan ihtiyacın nedenlerini; bu örgütlerin ortaya çıkışlarını ve tarihsel gelişimlerini; çeşitlerini, işleyişlerini ve organlarını; hukuksal yapılarını ve yetkilerini; küresel politikada oynadıkları rolleri ve yerine getirdikleri işlevleri; devletlerle olan ilişkilerini ve etkileşimlerini açıklamaya yöneliktir. |
Dersin İçeriği: |
Uluslararası örgütlerin (hükümet ve shükümet dışı kuruluşlar) küresel politikadaki rolü, kurallar ve normlar gibi gayrı resmi rejimlerin yaygınlaştırılması, uluslararası örgütlerin uluslararası ve uluslar üstü düzeyde kurumsallaştırılmış iş birliği, uluslararası örgütlerin yaratılması, iç dinamikleri ve karmaşık ilişkileri, ekonomi, çevre, toplu güvenlik vb. gibi farklı alanlarda özelleşmiş AB, ASEAN, OAS gibi bölgesel kuruluşlar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş |
|
2) |
Uluslararası örgütlerin geçmişi ve bugünün dünyasındaki rolleri |
|
3) |
Uluslararası örgütlerle ilgili tanımlar, değerlendirmeler ve yaklaşımlar |
|
4) |
Küreselleşme, küresel yönetişim kavramı ve küresel yönetişimin unsurları ve aktörleri |
|
5) |
Uluslararası örgüt türleri |
|
6) |
Evrensel nitelikli uluslararası örgütler: Milletler Cemiyeti |
|
7) |
Evrensel nitelikli uluslararası örgütler: Birleşmiş Milletler |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler, 1: Bölgesellik ve Avrupa Birliği; ekonomik topluluktan siyasal bütünleşmeye giden yol |
|
10) |
Bölgesel nitelikli uluslararası örgütler, 2: Avrupa Konseyi, demokrasi ve insan haklarının çatısı |
|
11) |
NATO, batılı ülkelerin savunma mekanizması |
|
12) |
BM çatısı altındaki uluslararası örgütler: WHO, ILO, UNCTAD, IMF, GATT, UNESCO, FAO |
|
13) |
Diğer Uluslararası Örgütler: OECD, AGİT, NAFTA, OPEC, İKÖ, OUA ve ASEAN |
|
14) |
Hükümetler -dışı uluslararası örgütler olarak sivil toplum örgütlerinin uluslararası sistemdeki yerleri |
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak ekonomiye ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahiptir. |
|
2) |
Ekonominin farklı fonksiyonları ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceriye sahiptir. |
|
3) |
Çeşitli ekonomik sorunların kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. |
|
4) |
Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincindedir ve bu ihtiyaçları karşılayabilmek için ekonomi bilgisini kullanır. |
|
5) |
Türkiye ekonomisinin ve küresel ekonominin güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgiye sahiptir. |
|
6) |
Türkiye ekonomisinin tarihine ilişkin derinlemesine ve küresel ekonominin tarihine ilişkin temel düzeyde bilgiye sahiptir. |
|
7) |
Çeşitli istatistik teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak doğru ekonomik modeller kurar ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. |
|
8) |
Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. |
|
9) |
Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. |
|
10) |
Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku
bilgisine sahiptir. |
|
11) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. |
|
12) |
Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. |
|
13) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|