Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: INR309
Ders İsmi: Dış Politika Analizi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. CAN DONDURAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Efe Can Gürcan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Devletlerin dış politika yapım süreçlerinin analiz edilmesini ve karar alma mekanizmalarının nasıl işlediğinin değerlendirilmesi; kuramsal ve pratik açılardan dış politika alanında devletlerin ve devlet-dışı aktörlerin davranışlarını analiz etme, tartışma ve değerlendirme yeteneğini kazandırmak.
Dersin İçeriği: Dış dünyaya yönelik devletlerin amaçları ve eylemleri, uluslararası aktörlerin bu eylemlere verdiği yanıtların analizi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dış politika süreçleri ile karar alma yaklaşımlarını kuramsal açıdan öğrenir.
2) Kuram ve analiz arasında pratik beceri kazanır.
3) Analiz ve tartışma yapma yetenekleri gelişir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Dış Politika alanında Analiz Düzeyleri
2) Birinci ve İkinci Kuşak Araştırmalar; Karşılaştırmalı Yöntemler ve veri tabanları
3) Uluslararası sistem düzeyinin incelenmesi: Devlet düzeyi I (Toplumsal faktörler; rejim/demokrasi/baskı grupları; ekonomik faktörler; kimlikler)
4) Uluslararası sistem düzeyinin incelenmesi: Devlet düzeyi II (Hükümet, meclis, nihai karar alıcının durumu, bakanlar); Devlet düzeyi III (Bürokrasi, rol teorisi, bürokrasinin durumu, asker/ordu, istihbarat servisleri)
5) Uluslararası sistem düzeyinin incelenmesi: Birey düzeyi (Liderler) – Psikolojik faktörler (Barber yaklaşımı)
6) Dış Politika Analizi'nde diğer elementler: Kültürel etmenler, dış politikada roller ve kimlikler (T. Hopf)
7) Karar Alma Yaklaşımları - Snyder-Bruck-Sapin ve Hermann’ın kuramsal katkıları ve Rasyonel aktör tartışması
8) Karar alma mekanizmaları/birimleri (başat lider; küçük grup; karmaşık gruplar); Graham Allison ve Küba krizi incelemesi; Karar almada danışmanların rolü
9) Arasınav
10) Karar alma çeşitleri a) tek-taraflı, müzakereli, yapıcı kararlar; b) bütünlükçü ya da olmayan kararlar; Karar almada müzakere, arabulucuk ve pazarlık
11) Karar almada beklenti kuramı ve beklenilen fayda yaklaşımı, Kognitif yaklaşımlar; Kriz yönetimi ve karar alma
12) Pratik Çalışmalar ve tartışmalar – 1
13) Pratik Çalışmalar ve tartışmalar – 2
14) Pratik Çalışmalar ve tartışmalar – 3
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - A. Mintz & K. De Rouen, Understanding Foreign Policy Decision Making, NYC, Cambridge Uni Press, 2010.
Diğer Kaynaklar: - M. Breuning, Foreign Policy Analysis, NYC, Palgrave, 2007.
- D. Beach, Analyzing Foreign Policy, NYC, Palgrave, 2012.
- F. Sönmezoğlu ve Ö. Erler Bayır, Dış Politika – Karşılaştırmalı bir bakış, İstanbul, Der Yay., 2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgiye sahiptir. 3 2 2
2) Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3 3 2
3) Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (tarih, siyaset bilimi, hukuk, ekonomi) olan etkileşimini ilişkilendirir. 3 3 2
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinerek ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümler. 3 3 3
5) Sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapabilen ve alanı takip eder. 2 2 2
6) Takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır. 2 1 2
7) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlayabilme, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 1 3 2
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 2 2 2
9) Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2 2 2
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 2 2 2
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgiye sahiptir. 3
2) Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 3
3) Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (tarih, siyaset bilimi, hukuk, ekonomi) olan etkileşimini ilişkilendirir. 2
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinerek ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümler. 3
5) Sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapabilen ve alanı takip eder. 2
6) Takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır.
7) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlayabilme, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 3
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ara Sınavlar 8 28
Final 15 55
Toplam İş Yükü 125