Uluslararası İlişkiler (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: INR010
Ders İsmi: Uluslararası Göç
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYSELİN YILDIZ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Ayselin YILDIZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı uluslararası göçün iktisadi, tarihi ve sosyal boyutlarına yönelik analizler sunarak kuramsal bir yaklaşımla öğrencilere göç konusunda temel bilgileri kazandırmaktır. Ders, göç politikalarına ilişkin aktörler ve sosyo-politik süreçlerle göçler arasında etkileşimi incelemekte, göçün ulusal ve küresel düzeyde karmaşık yapısına yönelik farklı boyutlarına odaklanmaktadır.
Dersin İçeriği: Göç politikaları, AB göç politikası, kalkınma ve göç, düzensiz göç, entegrasyon, sığınmacılar ve mülteciler, vatandaşlık.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Göç konusundaki kuramsal yaklaşımları tartışabilmek
2) Politikaların şekillenmesinde göçün uluslararası ve ulusötesi boyutununun önemini kavrayabilmek
3) Göç alanında farklı kavramları ayırt edebilme yeteneğine sahip olmak
4) Uluslararası göçler konusunda çalışan farklı örgütleri ve işlevlerini bilmek
5) Göçün siyasal, ekonomik ve sosyal etkilerini değerlendirebilmek
6) Göç ile ilgili entegrasyon, iltica ve düzensiz göç gibi temel konulara hakim olmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Genel Değerlendirme
2) Göçe ilişkin temel kavramlar, ilkeler ve tartışmalar
3) Uluslararası Göç: Kuramsal Tartışmalar
4) Sınır yönetimi: Yapay zeka, denizde kurtarma operasyoları ve geri itmeler
5) AB'de Göç Politikaları
6) Türkiye Cumhuriyet Göç Tarihi
7) Ara dönem vize sınavı
8) Saha ziyareti
12) Göçmen Kaçakçılığı ve İnsan Ticareti
13) İklim veya Doğal Afetler Nedenli Göç
14) Göç Yönetişime Batı-Merkezli olmayan Yaklaşımlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Castles, Stephen and Mark J. Miller, The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World Basingstoke: Macmillan (2013, Fifth Edition) http://www.age-of-migration.com/index.asp

Yıldız, A. 2016. “The European Union’s Immigration Policy: Managing Migration in Turkey and Morocco”. Palgrave Macmillan http://www.palgrave.com/gp/book/9781137586988
Diğer Kaynaklar: Russell King. 2012. Theories and Typologies of Migration: An Overview and a Primer. Willy Brandt Series of Working Papers in International Migration and Ethnic Relations 3/12. Malmö University

Aysen Ustubici, Lea Müller-Funk and Milena Bellini. 2023. “Daring to aspire: Theorising aspirations in contexts of displacement and highly constrained mobility”, Journal of Ethnic and Migration Studies 49(15) 2023, pp.3816-3835.

Ahmet Icduygu and Birce Altiok. (2024). Root Causes of Irregular Migration in the Eastern Mediterranean: The Case of Afghans and Syrians. In Barrero, R.Z. and Awad, I. (Eds.), Migrations in the Mediterranean: IMISCOE Regional Reader. Springer.

Birce Altiok (2024, February 23). State, Refugees, and Civil Society in Turkey: Transformation Under Control. Alternatif Politika, 16(1), 115–141.

Caroline Bretell, James Hollifield. (2008).“Migration Theory: Talking Across Disciplines”. Routledge pp.1-2 and pp.183-239

Sara Wallace Goodman. (November 2010).” Naturalisation Policies in Europe: Exploring Patterns of Inclusion and Exclusion”. European University Institute

Elizabeth Collett. (March 2011). “Immigrant Integration in Europe in a Time of Austerity”.Migration Policy Institute

Maarten Peter Vink. (2013). “Immigrant Integration and Access to Citizenship in the European Union: The Role of Origin Countries”. INTERACT Research Report. European University Institute

Anja Wiesbrock. (2011).”The Integration of Immigrants in Sweden: A Model for the European Union?”. International Migration.49 (4)

Borjas, George J. (1994). The Economics of Immigration. Journal of Economic Literature, Vol. 32, pp. 1667-1717

Huber, Peter and Tondl, Gabriele (2012): Migration and Regional Convergence in the European Union, WIFO Working Papers 419, WIFO.

Guild, Elspeth and Carrera, Sergio (2012): Labour Migration and Unemployment: What can we learn from EU rules on the free movement of workers? Justice and Home Affairs, CEPS Papers in Liberty and Security in Europe

Facchini, G. and M. F. Steinhardt (2011): What drives U.S. immigration policy? Evidence from congressional roll call votes. Journal of Public Economics, Vol.95: 734-743.

Hix, H. and Noury, A. (2007): Politics not Economic Interests: Determinants of Migration Policies in the European Union, International Migration Review, Vol. 41:182-205.

Pacaci Elitok, S.; Straubhaar, T. (2012): Turkey, Migration and the EU: Potentials, Challenges and Opportunities, Edition HWWI 5, Hamburg University Press, Hamburg.

Massey, Douglas M. (1994) “An Evaluation of International Migration Theory: The North American Case”, Population and Development Review 20: 4, pp. 699-751

Erdoğan, M.Murat [2012] “Being a Migrant in Europe: The case of Turkish Immigrants in Germany” in Social Change Bioethics and Public Politics’, UNESCO-Turkey, Ankara, pp. 145-151.

Huysmans, Jeff (2000) “European Union and Securitization of Migration”, JCMS: Journal of Common Market Studies, 38: 5, pp. 751-777

Joppke, Christian (1998) “Why Liberal States Accept Unwanted Immigration”, World Politics, 50: 2, pp. 266-293 (available in the library electronic database)

De Haas, Hein (2010) “Migration and Development: A Theoretical Perspective”, International Migration Review, 44: 1, pp. 227-264

Castles, Stephen and Andrew Davidson (2000) “The Crisis of Citizenship” in Citizenship and Migration: Globalization and Politics of Belonging, MacMillan Press, pp. 1-25

Soysal, N. Yasemin, Limits of Citizenship. Migrants and Postnational Membership in Europe, Chicago: University of Chicago Press (1994), Chapter 8: Toward a Postnational Model of Membership, pp. 136-162.

Rogers Brubaker. “The Return of Assimilation? Changing Perspectives on Immigration and Its Sequels in France, Germany, and the United States” Ethnic and Racial Studies 24.4 (2001): 531-548.
Eurostat (2015) “Migration in the EU”. 10/06/2015

Sandra Lavenex & Rahel Kunz (2008) The Migration–Development Nexus in EU External Relations, Journal of European Integration, 30:3, 439-457, DOI: 10.1080/07036330802142152


Hein de Haas (2015, September 22) “Feigning immigration control”. Personal Blog

Bhagwati, Jagdish. 2003. “Borders Beyond Control.” Foreign Affairs. 82(1): 98-104.Jacoby, Tamar. 2011. “Germany’s Immigration Dilemma: How Can Germany Attract the Workers It Needs.” Foreign Affairs. 90(2): 8-14.

Kaya, A. (2012). Turkey as an Emerging Destination Country for Immigration: Challenges and the Prospects for the Future. In Elitok, S.P. and Straubhaar (eds) Turkey, Migration and the EU: Potentials, Challenges and Opportunites. Hamburg University Press: Hamburg

Kirişci, K. 2014. Syrian Refugees and Turkey’s Challenges: Going Beyond Hospitality. Report Washington D.C.: Brookings: 1-46 http://www.brookings.edu/~/media/research/files/reports/2014/05/12-turkey-syrian-refugees-kirisci/syrian-refugees-and-turkeys-challenges-may-14-2014.pdf

Üstübici, Ayşen. (2019). The Impact of Externalized Migration Governance on Turkey: Technocratic Migration Governance and the Production of Differentiated Legal Status. Comparative Migration Studies, 7 (46), 1-18.

Erdogan Murat. 2020. Suriyeliler Barometresi 2019: Suriyelilerle Uyum İçinde Yaşamanın Çerçevesi

Oner, Asli Ceylan, Bahar Durmaz-Drinkwater, and Richard J. Grant. 2020. “Precarity of Refugees: The Case of Basmane-İzmir, Turkey.” Journal of Ethnic and Migration Studies, April, 1–20. https://doi.org/10.1080/1369183X.2020.1732591
Dimitriadi, Angeliki; Kaya, Ayhan; Kale, Başak and Zurabishvili, Tinatin. (2018). EU-Turkey Relations and Irregular Migration: Transactional Cooperation in the Making. FEUTURE Online Paper No. 16,

Yıldız, A. 2017 (Ocak-Haziran). “Göç ve Entegrasyon Politikalarında Vatandaşlık”. Göç Araştırmaları Dergisi. 3 (1) ss.36-67 http://www.gam.gov.tr/files/5-3.pdf

Yıldız, A., Uzgören, E. (2016). “Limits to temporary protection: non-camp Syrian refugees in Izmir, Turkey”. Southeast European and Black Sea Studies, 16 (2), pp. 195-211 (SSCI)

Yıldız, A. (2020). Impact of the EU–Turkey Statement on Smugglers’ Operations in the Aegean and Migrants’ Decisions to Engage with Smugglers. International Migration, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/imig.12767

Databases to be Used:
UNHCR. Regional refugee and migrant response plan for Europe. data.unhcr.org/mediterranean/download.php?id=521
UNHCR. Syria regional response plan. Inter-agency Information Sharing Portal. http://data.unhcr.org/syrianrefugees/regional.php
Eurostat Database. ‘Population and Social Conditions, Asylum and Managed Migration’, available online at:
http://ec.europa.eu/eurostat/web/asylum-and-managed-migration/statistics-illustrated

The list can be updated and enriched during the semester with additional relevant reading materials.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgiye sahiptir.
2) Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar.
3) Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (tarih, siyaset bilimi, hukuk, ekonomi) olan etkileşimini ilişkilendirir.
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinerek ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümler.
5) Sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapabilen ve alanı takip eder.
6) Takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır.
7) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlayabilme, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır.
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular.
9) Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır.
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Uluslararası İlişkiler alanındaki temel kuramsal tartışmalar konusunda bilgiye sahiptir. 3
2) Uluslararası İlişkiler alanında, ulusal ve uluslararası düzeyde, çağdaş gelişmeleri, yaklaşımları, temel kavramları tanımlar. 2
3) Uluslararası İlişkiler bölümünün diğer sosyal bilimlerle (tarih, siyaset bilimi, hukuk, ekonomi) olan etkileşimini ilişkilendirir. 2
4) Olayları disiplinler arası boyutta değerlendirme ve tartışma bilgi ve beceri edinerek ulusal ve uluslararası alanda karşılaşılan siyasal, toplumsal, ekonomik sorunları belirli bir kavramsal çerçeve içerisinde çözümler. 3
5) Sosyal bilimler yöntemleri kullanarak araştırma yapabilen ve alanı takip eder. 2
6) Takım çalışmalarına uyma bilinci ile liderlik özelliklerini kullanır.
7) Kuramsal ya da deneysel nitelikli proje, rapor, makale, tez gibi bilimsel çalışmaları, kendi başına ya da başkaları ile birlikte tasarlayıp hazırlayabilme, alanıyla ilgili nitel ve nicel araştırma tekniklerini kullanır. 3
8) Etik ve sosyal değerlere uygun davranış geliştirir ve öğrendiklerini değerlendirerek neye ihtiyacı olduğuna karar vererek edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımlarla sorgular. 3
9) Uluslararası İlişkiler alanına giren konularda görüş, düşünce ve çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak aktarır. 2
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 3
11) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Sunum / Seminer 3 6
Küçük Sınavlar 6 6
Ara Sınavlar 6 6
Final 14 28
Toplam İş Yükü 124