Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM303
Ders İsmi: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
15
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. SELVİNAZ ALBAYRAK
Dersi Veren(ler): Selvinaz Albayrak
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencinin eğitimi süresince edindiği temel bilgi, tutum ve becerileri çocuk hemşireliğine ilişkin rol ve işlevleri ile bütünleştirerek; kanıt temelli ve aile merkezli bakım yaklaşımıyla çocukların sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığın bozulduğu durumlarda onların bakım ve tedavisini en üst düzeyde karşılamaya yönelik gerekli bilgi, tutum ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; çocuk sağlığı ile ilgili temel kavramlar ve göstergeler, çocuklarda fiziksel, psikososyal ve bilişsel gelişim, kanıt temelli ve aile merkezli hemşirelik bakım yaklaşımı, çocuk ve aile sağlığının korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların çocuk ve aile üzerindeki etkileri, çocuklukta sık görülen sağlık sorunları, kaliteli ve güvenli bakım uygulamalarını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Çocuğun sağlığını koruma, geliştirme ve bakımını sürdürmede aile merkezli bakım yaklaşımını benimser.
2) Sağlık ekibi üyeleri, çocuk ve aile ile etkili iletişim kurar
3) Kritik düşünme ve karar verme becerilerini kullanarak çocukluk döneminde görülen hastalıkların belirti ve bulguları ile uygulanan bakım ve tedavi girişimlerini karşılaştırır.
4) Fizik muayene ve değerlendirme yöntemlerini kullanarak çocukların sağlığını değerlendirir.
5) Sağlıklı ve hasta çocuğun bakımını kanıt temelli bilgiler, mesleki ilke ve etik standartlar doğrultusunda uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı Dünyada ve Ülkemizde Çocuk Sağlığının Durumu Çocuk Sağlığı Hemşireliğinin Amaç ve Felsefesi Bütüncül Bakım Aile Merkezli Bakım Atravmatik Bakım Çocuklarda Büyüme ve Gelişme Antropometrik Ölçümler BKI ve Persentil Değerlendirme
2) Çocukların Hastaneye Yatmaya Tepkileri Çocuklarda Etkili İletişim Çocuklarda Fiziksel Değerlendirme
3) Sağlam Çocuk İzlemi Bağışıklama
4) Çocuklarda Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Dengesizliklerinde Bakım Çocuklarda İlaç Uygulamaları
5) Çocuklarda Asit-Baz Dengesi ve Dengesizliklerinde Bakım Çocuklarda AÇT ve Sıvı İzlem Ağrı ve Yaşam Bulguları
6) Yenidoğan Hastalıkları ve Hemşireliği Yenidoğan Taramaları Apgar Skoru Değerlendirme Vaka Tartışması
7) Çocuklarda Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakım Postural drenaj, nebul uygulama Çocuklarda Nazal-oral aspirasyon Solunum seslerinin dinletilmesi Vaka tartışması
8) Vize Sınavı Çocuklarda Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Bakım
9) Çocuklarda Endokrin Sistemi Hastalıkları ve Bakım Kan Şekeri Ölçümü İnsülin Pompası Büyüme Hormonu Uygulaması
10) Çocuklarda Hematolojik Hastalıklar ve Bakım Çocuklarda Kan ve Kan Ürünlerinin Verilmesi Vaka Tartışması
11) Çocuklarda Onkolojik Hastalıklar ve Bakım Çocuklarda; Santral Venöz Katater Bakımı İmplant Portlar Hickman Katater Bakımı Ağız Bakımı
12) Çocuklarda Konjenital Kalp Hastalıkları ve Bakım Çocuklarda Kas İskelet Sistem Fonksiyon Değişiklikleri ve Bakım
13) Consciousness Assessment Glasgow Coma Scale Case Discussion
14) Çocuklarda Üriner Sistem Fonksiyon Değişikleri ve Bakım Vaka Tartışması
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Törüner E., Büyükgönenç L. (2017) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
Diğer Kaynaklar: 1. Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Wong, D. L. (2017). Wong's essentials of pediatric nursing. St. Louis, Mo: Elsevier/Mosby.
2. Yıldız S, Gözen D, Balcı S. Pediatri hemşireliği. Conk Z, Başbakkal Z, Bal-Yılmaz H, Bol Işık B, editors. Ankara: Akademisyen Kitapevi; 2013. p. 659-63.
3. Child health nursing : partnering with children & families / Jane W. Ball, Ruth C. Bindler, Kay J. C Ball, Jane. New York : Pearson, 2010.
4. Promoting health in children and young people : the role of the nurse / edited by Karen Moyse. Chichester, U.K. : Wiley-Blackwell, 2009. WY159 P965 2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3 1 2 3
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. 3 2
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. 2 3 3 3 3
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. 2 3 3 3
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 3 2 2
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2 3
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3 3 3
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 2
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. 3
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 2
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir 2
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. 3 2 3
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2 3 3
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. 2 2 2
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. 2 2
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 2 2 3 3
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 3
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. 2
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. 2
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. 2 3 3 3
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. 3 3
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 2
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. 1
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. 3
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. 2
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 1
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. 1
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 1
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. 1
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. 1
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir 1
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. 2
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. 1
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. 1
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 2
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 1
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. 1
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. 1
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. 2
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. 1
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 30
Final Pratik 8 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 64
Uygulama 15 120
Derse Özgü Staj 5 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 16
Ödevler 2 24
Küçük Sınavlar 6 12
Ara Sınavlar 1 4
Final 2 24
Toplam İş Yükü 294