Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM302
Ders İsmi: Halk Sağlığı Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
13
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. AYDAN AKKURT YALÇINTÜRK
Dersi Veren(ler): SAADET ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Öğrencilerin sağlığı koruyucu, önleyici ve geliştirici sağlık hizmetlerinin toplum sağlığı açısından önemini kavrayarak; bireylerin gereksinim duyduğu halk sağlığı hemşireliği hizmetlerine ulaşması için farkındalığı artırmak, toplumdaki doğru sağlık kaynaklarını kullanmaya teşvik etmek, toplum sağlığı ile ilgili sorumluluklarının gelişmesini sağlamak, toplum sağlığını etkileyen faktörlerin kontrol edilmesine yönelik bilgi ve becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirmeye odaklı hemşirelik, halk sağlığı hemşireliğinin temel uygulama alanlarına özgü rol ve fonksiyonlara ilişkin bilgi ve becerinin anlatılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Halk sağlığının temel kavramlarını, halk sağlığının tarihsel gelişimi, temel ilkeleri ve etkileyen faktörlerini tanımlayabilecektir.
2) Risk altındaki grupların özelliklerini tanıyarak bu gruplara verilecek sağlık ve hemşirelik hizmetlerini tanımlayabilecektir.
3) Halk sağlığının uygulama alanlarına ilişkin temel hemşirelik becerilerini öğrenip yapabilecektir.
4) Halk Sağlığı hemşiresinin uygulama alanlarına ilişkin hizmet alıcılarının sağlık durumlarını değerlendirme, ilgili bireylere eğitim verme, genel sağlık muayeneleri yapma gibi temel hemşirelik becerilerini uygulayabilecektir.
5) Halk sağlığı hemşiresinin çalışma alanlarındaki görev ve sorumluluklarını yazılı olarak raporlaştırabilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrencilerle tanışma, dersin tanıtımı, dersin uygulama alanları, yapılacak çalışmalar, öğrencilerin uygulamaya ilişkin sorumlulukları, uygulama ve değerlendirme formlarının tanıtılması, örnek çalışmalar üzerinde tartışmak. Uygulama alanlarına teslim edilecek formların teslim edilmesi.Halk sağlığı ve Halk sağlığı hemşireliğinin dünyada ve ülkemizde tarihsel gelişimi, çalışma alanları ve roller Sağlık Bakım Sistemi ve Türkiye’deki durum Ülkemizde halk sağlığı hizmetlerinin örgütlenmesi ve yürütülen hizmetler
2) Uygulama: Öğrencilerin uygulama alanlarına yerleştirilmesi, uygulama alanına oryantasyonu Halk sağlığı ve hemşireliği temel kavramları Toplumu tanılama
3) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Toplumu tanılama- vaka çalışması Nüfus, göç ve sağlık
4) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Halk sağlığı hemşireliğinde sınıflandırma sistemleri-OMAHA Aile sağlığı ve aile sağlığı hemşireliği, aile sağlığına yönelik hizmetler- Ev ziyareti tekniği
5) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Okul sağlığı hemşireliği
6) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Erişkin- erişkin sağlığı, çalışan sağlığı
7) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Yaşlı sağlığı
8) Ara Sınav
9) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Yaşlı sağlığı
10) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Kronik hastalıklar, engellilik ve evde bakım
11) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Çevre sağlığı hizmetleri- bulaşıcı hastalıkların kontrolü
12) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Sağlığı geliştirme ( sağlıklı yaşam biçimi davranışları, Sağlık eğitimi, Erken tanı ve taramalar)
13) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Olağanüstü durumlarda halk sağlığı hizmetleri
14) Uygulama: Uygulama alanları çalışmalarını gözlemleme ve çalışan rehberliğinde uygulama Toplumda ruh sağlığı hizmetleri- Dersin değerlendirilmesi, öğrenci raporlarının teslim alınması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Halk Sağlığı Hemşireliği, Erci B (Ed). Nobel Tıp Kitabevi, 2016
Omaha Sistemi Hemşirelikte Bilgi Yönetimi. Erdogan S, Nahcivan N, Esin N, Seçginli S, Coşansu G, Ardıç A. (Eds.) Nobel Tıp Kitabevi, 2016
Halk Sağlığı Temel Bilgiler / Editörler Prof. Dr. Çağatay Güler, Prof. Dr. Levent Akın. (2015) Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 3. Baskı, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Gözüm S. (2020) Okul Dönemindeki Çocukların Sağlığının Geliştirilmesi Nobel Yayıncılık.
Erdoğan S. (2017) Omaha Sistemi-Halk Sağlığı Hemşireliği Rehberi, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Fadıloğlu Ç. (Ed; Fadıloğlu Ç, Ertem G, Aykar Ş F.) (2013) Evde Sağlık ve Bakım “Evde sağlık hizmetlerinin gelişimi ve önemi”, Göktuğ Basın Yayın Dağıtım, Amasya.
Öztürk, Y. Günay, O. (2011) Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Erciyes Üniversitesi Yayınları. Kayseri.
Güler Ç. ve Akın L. (2006) Halk Sağlığı Temel Bilgiler, “Evde Bakım”, Hacettepe Üniversitesi Yayınları (ss.1274-1299), Ankara.
Öztek Z., Kubilay G. (1998) Toplum Sağlığı Hemşireliği, Songür Yayıncılık, Ankara.
Kartoğlu Ü. (1992) Temel Sağlık Hizmetlerinde Toplumu Tanıma ve İletişim, Türk Tabipleri Birliği, Ankara.
Eren N, Öztek Z (2002), Sağlık Ocağı Yönetimi, Genişletilmiş Baskı Palme Yayınları, Ankara.
Stanhope M, Lancester J, 1996, Community Health Nursing, Mosby, Elsevier.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3 3
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. 1 2 2 3
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. 2 3 3 3 3
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. 2 2 3 3 3
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 1 1 1 3 3
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2 2
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1 2
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1 3 3 3 3
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 1 2 2 3
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 2 2 2 3 3
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. 1 2 2 1 2
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1 1 2 2 2
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir 1 2 3 2 3
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. 1 2 3 2 3
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2 3 3 2 3
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. 1 1 2 1 3
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. 2 2 2 3
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 2 3 3 3 3
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 1 2 3 2 3
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. 2 3 3 3
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. 1 3 3 2 3
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. 2 2 3 2 3
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. 1 3 3 1 3
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. 2
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. 3
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. 3
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. 3
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 3
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. 2
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. 2
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir 3
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. 3
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. 1
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. 3
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 3
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 3
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. 3
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. 1
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. 3
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. 3
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 60
Uygulama 14 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Ara Sınavlar 1 36
Final 1 60
Toplam İş Yükü 298