Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM204 | ||||
Ders İsmi: | Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. TÜLAY KAVLAK | ||||
Dersi Veren(ler): | Tülay KAVLAK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencinin kadının tüm yaşam evreleri boyunca sağlığının korunması ve geliştirilmesi, sağlığın bozulduğu durumlarda bakım gereksinimlerinin bütüncül bir yaklaşımla sunulabilmesi için gerekli kuramsal bilgi ve uygulamaları öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramları, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemin bakım ve yönetimine ilişkin hemşirelik uygulamalarını, kadın sağlığı sorunlarında hemşirenin görev ve sorumluluklarının yanında kadın ve aile sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesi ve rehabilitasyonuna ilişkin konuları içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yaşam dönemlerine göre, kadının üreme/cinsel sağlık ve hastalıkları ile ilgili kanıta dayalı kuramsal bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. 2) Kadın ve ailenin üreme/cinsel sağlığının bozulduğu durumlarda tanı, tedavi, bakım ve rehabilitasyonu için kritik düşünme ve karar verme becerilerini kullanarak hemşirelik bakımının planlar, uygular ve değerlendirir 3) Doğum ve kadın hastalıklarına yönelik hemşirelik uygulamalarında insan hak ve onuruna saygı göstererek yasalar ve etik ilkeler doğrultusunda bakım verir. 4) Kadın ve ailenin üreme/cinsel sağlığına yönelik eğitim ve danışmanlık hizmetlerinin diğer disiplinlerle iş birliği içinde çalışarak gerçekleştirir. 5) Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı ve kadın sağlığına etkileri konusunda farkındalığı vardır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma Dersten Beklentiler, Dersin Amaç ve Hedeflerinin açıklanması Kadın sağlığının önemi, Kadın ve erkek üreme organlarının anatomisi | |
2) | Üreme fizyolojisi (menstrual siklus, gebeliğin oluşumu) | |
3) | Gebelikte annenin ve fetusun fizyolojisi | |
4) | Doğum öncesi bakım ve Fetal sağlığı değerlendirme | |
5) | Riskli gebelikler ve hemşirelik bakımı | |
6) | Doğum eylemi ve hemşirelik bakımı | |
7) | Doğum sonu dönem ve hemşirelik bakımı | |
8) | Ara sınav | |
9) | Üreme siklusu bozuklukları ve hemşirelik bakımı | |
10) | Doğurganlığın düzenlenmesi/Aile planlaması yöntemleri | |
11) | İnfertilite ve hemşirelik bakımı | |
12) | Jinekolojik tanı ve tedavi yöntemleri | |
13) | Genital yol enfeksiyonları ve hemşirelik bakımı | |
14) | Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozukluklarında hemşirelik | |
15) | Klimakterik dönem ve hemşirelik bakımı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Taşkın L. (2023) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Ankara:Sistem Ofset Matbaacılık. 2. Kızılkaya Beji, N. (Ed.) (2023), Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. 4. Baskı, İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Yıldız, H., Demirci, N. (Eds.) (2023), Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Bakım-Uygulama Rehberi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Yeşilçiçek Çalık K., Coşar Çetin F. (2021) Normal Doğum ve Sonrası Dönem. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevleri. 5. Coşkun MA. (2016). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları 6. Sevim, Ü., Ertem, G. (2016) Perinatoloji ve Bakım, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Diğer Kaynaklar: | 1. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. 2. Baskı, Hazırlayan A.M. Coşkun, Editör K. Tankuter, Koç Üniversitesi Yayınları-SANERC Kitapları: 3, s.295-317, ISBN No. 978-605-5250-81-2, İstanbul, 2016. 2. İnfertilite Hemşireliği El Kitabı, Ed. N Demirci, N Kızılkaya Beji, Nobel Tıp Kitabevleri, s.37-54, ISBN No. 978-605-335-326-3. İstanbul, 2017. 3. Şahin N. Güncel Jinekoloji Hemşireliği. Akademisyen Kitabevi. ISBN No. 978-605-2585-89-4, 2019. 4. Ebeler ve Ebelik Öğrencileri için Normal Doğum ve Sonrası Dönem, Ed. K. Yeşilçiçek Çalık, F. Coşar Çetin, İstanbul Tıp Kitabevleri, s.239-256, ISBN No. 978-605-9528-92-4. İstanbul, 2018. 5. Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı No: 2-B, Güvenli Annelik Katılımcı Kitabı (2009) T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. 6. Doğum Sonu Bakım Yönetim Rehberi (2009) T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. 7. Emzirme Danışmanlığı El Kitabı, Ana ve Çocuk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Ankara, http:// sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/ 8. Kuyurtar F. (2013). Genitaller in: Klinisyen/öğrenci hemşire ve ebeler için fiziksel muayene. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, s:79-90. 9. Davidson M.R, London M, Ladewig P. (2008) Olds’ Maternal Newborn Nursing & Women’s Health Across the Lifespan, Prentice Hall, Pearson Education Inc, New Jer¬sey, s. 202-230. 10. Lowdermilk D.L, Perry S.E, Bobak I.M. (2001) Maternity & Women’s Health Care, Mosby Comp., 7. Baskı, St. Louise. 11. Ricci S.S. (2009) Essential of Maternity, Newborn and Women’s Health Nursing, Lippin¬cott Williams&Wilkins, Philadelphia. 12. Simpson K.R, Creehan P.A. (2008) AWHONN-Perinatal Nursing, Lippincott Williams&Wilkins, Philadelphia. 13. Weber J, Kelley J. H. (2010). Weber Health Assessment in Nursing 4th Lab Manual. 4th edition. Walters Kluwer/Lippincott Williams&Wilkins, Philadelphia, . 14. Şirin, Ahsen. Kavlak Oya (2015) Kadın Sağlığı, Nobel Kitabevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||||||
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 1 | 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. | 2 | 1 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. | ||||||||||||||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 2 | |||||||||||||||||||||||||||
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||||||||||||||||||||||||
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||||||||||||
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 | |||||||||||||||||||||||||||
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 2 | |||||||||||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||||||||||||||||||||||||
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. | ||||||||||||||||||||||||||||
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 2 | |||||||||||||||||||||||||||
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 2 | 2 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||||||||||||
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir | ||||||||||||||||||||||||||||
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. | ||||||||||||||||||||||||||||
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||||||||||||||
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||||||||||||||||||||||||
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. | ||||||||||||||||||||||||||||
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||||||||||||||||||||||||
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | ||||||||||||||||||||||||||||
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. | 2 | |||||||||||||||||||||||||||
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. | 1 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |
2) | -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. | |
3) | Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. | 3 |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 3 |
5) | Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 3 |
6) | Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
7) | Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
8) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 3 |
9) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
10) | Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | |
12) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. | 3 |
13) | Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |
14) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 3 |
15) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
16) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
17) | Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir | 3 |
18) | Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. | 3 |
19) | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
20) | Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. | |
21) | Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. | |
22) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |
23) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | |
24) | Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. | 3 |
25) | Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. | |
26) | Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. | |
27) | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
28) | Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuvar | 14 | % 3 |
Derse Özgü Staj | 14 | % 25 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 2 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Laboratuvar | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Derse Özgü Staj | 14 | 1 | 8 | 126 | |||
Küçük Sınavlar | 4 | 2 | 1 | 12 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 | ||||
Final | 1 | 12 | 12 | ||||
Toplam İş Yükü | 246 |