Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM104 | ||||
Ders İsmi: | Hemşirelik Esasları | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. SELVİNAZ ALBAYRAK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üy. FUNDA KARAMAN |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere mesleki kavram ve uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve beceri kazandırılması |
Dersin İçeriği: | Hemşirelik Esasları dersi öğrencilere mesleğin kavramları ve değerleri ile ilgili bilgi kazanmasını, aynı zamanda mesleğe özgü temel uygulamaların amacını, uygulanışını ve buna yönelik beceri kazandıran temel hemşirelik/meslek dersidir. Ders hemşirelikte temel kavram ve değerler dersinin devamı niteliğindedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hemşirelik sürecinin amacını tanımlama, hemşirelik sürecinin basamaklarını sayma, hemşirelik sürecinin basamaklarını örnek plan ile açıklama, Hemşirelik sürecini uygulayabilme 2) Ateş, nabız, solunum, kan basıncı ve oksijen satürasyonunu ölçebilme Kalp ve akciğer seslerini dinleme 3) Sıvı-elektrolit, asit baz değerlendirmesi yapabilme, sık kullanılan solüsyonların endikasyonlarını açıklayabilme 4) Genel vücut temizliği, deri, perine, ayak, tırnak ve ağız bakımına ilişkin girişimleri yapabilme Hastaya pozisyon verebilme, hareket ettirebilme, ROM egzersizlerini yaptırabilme, vücut mekaniğini doğru kullanbilme 5) Oksijen tedavisi ilkelerini söyleyebilme ve uygulayabilme Öğretim elemanı veya servis hemşiresinin eşliğinde Aspirasyon işleminin basamaklarını söyleyebilme ve maket üzerinde uygulayabilme 6) Öğretim elemanı veya servis hemşiresinin eşliğinde Nazogastrik sonda takma işleminin basamaklarını söyleyebilme ve maket üzerinde uygulayabilme Öğretim elemanı veya servis hemşiresinin eşliğinde ilaç hazırlama ve uygulama 7) Göze, buruna, kulağa, vajinaya, rektuma ve inhalasyon yoluyla ilaç uygulayabilme İntradermal, subkütan, intramüsküler ve intravenöz enjeksiyon uygulamalrını hazırlama ve uygulayabilme 8) İntravenöz sıvı tedavisi uygulayabilme Kan transfüzyonu işlem basamaklarını söyleyebilme Ağrı kontrolü yapabilme Basınç yarası değerlendirebilme, doku bütünlüğü bozulan bireye uygun girişimler sıralayabilme Sıcak- soğuk uygulama yapabilme 9) Total parenteral beslenme ilkelerini söyleyebilme Nazogastrik tüp yoluyla beslenme ilkelerini sayabilme, aspirasyon riskini değerlendirebilme, enteral tüpleri açıklayabilme, total parenteral beslenmeyi açıklayabilme 10) Öğretim elemanı veya servis hemşiresinin eşliğinde barsak boşaltımının (sürgü, lavman uygulaması, rektal tüp yerleştirme) basamaklarını söyleyebilme, hastaya veya maket üzerinde uygulayabilme 11) İdrar tetkiklerini tanımlayabilme, gaita örneği, kan ve boğaz kültürü, şeker ölçümü, 24 stlik idrar örneği alabilme Öğretim elemanı veya servis hemşiresinin eşliğinde Foley kateterizasyonu işleminin basamaklarını söyleyebilme ve maket üzerinde veya hasta üzerinde uygulayabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Bilgilendirme, Hemşirelik Süreci | |
2) | Yaşam Bulguları | |
3) | Sıvı-Elektrolit ve Asit Baz Dengesi | |
4) | Hijyen Uygulamaları | |
5) | Vücut mekaniği, hareket ve egzersiz, doku bütünlüğünün sağlanması, basınç yarası | |
6) | Hemşirelik Süreci, Solunum aktivitesi (Oksijen Tedavisi) | |
7) | İlaç Yönetimi (oral-dermal) | |
8) | ARA SINAV | |
9) | İlaç Yönetimi (kulak, burun, göz, rektum, vajina), İntravenöz Sıvı Tedavisi Parenteral İlaç Uygulamaları | |
10) | Kan Transfüzyonu Uygulaması ve İlaç Hataları | |
11) | Ağrı ve Yönetimi, Yara Bakımı | |
12) | Sıcak – Soğuk Uygulamalar/Beslenme | |
13) | Boşaltım Sistemi Uygulamaları | |
14) | Üriner Sistemi Uygulamaları, Örnek Alma ve Toplama |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Erdemir F (Çeviren) (2005) Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. 2. Sabuncu N, Alpar Ş A, Karabacak Ü, Karabacak B G, Şenturan L, Orak N Ş, Şahin A O (2008) Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. 3. Atabek, Aştı T., & Karadağ, A. (2012). Hemşirelik esasları hemşirelik bilimi ve sanatı. |
Diğer Kaynaklar: | Laboratuar için: - Yetişkin insan maketi - Kas içi uygulama için kalça maketi - Damar içi uygulama için kol maketi - Üriner sistem uygulamaları için erkek ve kadın dış genital organ maketi - Enjektör, iğne ve çeşitleri - Ampul, flakon - Intravenöz sıvı tedavisi setleri, serumlar, intraketler ve çeşitleri - Nelaton, nazogastrik tüp (Levin), Foley sondaları - Gavaj setleri - Lavman setleri - Aspiratör - Oksijen tedavisi aparatları (Maske, Nazal Kanül) For Laboratory: - The adult human model - Intramuscular injection for modal of muscle tissue - Intravenous injection for modal of the arm veins - Urinary track practising for modal - Syringes and needles - Ampul, flakon - Tubing, solutions and sterile cannules - Nelaton, Levin, Foley tubes - Gavage tubing - Enema bag adminitration - Suction machine - Oxygen therapy for musk, nasal cannule |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||||||||
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 2 | 3 | 1 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. | ||||||||||||||||||||||||||||
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||||||||||||||||||||||||
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 2 | |||||||||||||||||||||||||||
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||||||||||||||||||||||||
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. | ||||||||||||||||||||||||||||
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | ||||||||||||||||||||||||||||
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | ||||||||||||||||||||||||||||
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||||||||||
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 1 | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir | 1 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. | ||||||||||||||||||||||||||||
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||||||||||||||
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||||||||||||||||||||||||
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. | ||||||||||||||||||||||||||||
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||||||||||||||||||||||||
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | ||||||||||||||||||||||||||||
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. | 2 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. | 2 | |||||||||||||||||||||||||||
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. | 2 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
2) | -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. | 3 |
3) | Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. | 3 |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. | 3 |
5) | Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | 3 |
6) | Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
7) | Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
8) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | |
9) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
10) | Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir. | 3 |
11) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | 3 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır. | 3 |
13) | Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |
14) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | 3 |
15) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
16) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
17) | Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir | 3 |
18) | Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder. | 3 |
19) | Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
20) | Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. | 3 |
21) | Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular. | |
22) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 3 |
23) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | |
24) | Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. | 3 |
25) | Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir. | |
26) | Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. | 3 |
27) | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
28) | Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 52 |
Uygulama | 13 | 104 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 48 |
Ödevler | 5 | 60 |
Küçük Sınavlar | 3 | 36 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 |
Final | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü | 324 |