Gıda Teknolojisi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | GTE104 | ||||
Ders İsmi: | Hijyen ve Sanitasyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ECE GİRAY TUFAN | ||||
Dersi Veren(ler): | ECE GİRAY TUFAN | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere hijyen kurallarına uygun olarak kişisel hijyen sağlama, gıda işletmelerinde temizlik ve dezenfeksiyon kurallarının önemini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Hijyen ve sanitasyon tanımı, mikroorganizma sanitasyon ilişkileri, personel, su, hava, işletme hijyeni, gıda işletmelerinde temizlik ve dezenfeksiyon sistemleri, kalite güvenliği ve HACCP sistemi. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hijyen ve sanitasyonun temel ilkelerini kavrar. 2) Gıda hijyeni ilkelerini kavrar. 3) Gıdalardaki patojenik bakterilerin kaynaklarını bilir. 4) İşletmelerde temizlik ve dezenfeksiyon kurallarını bilir. 5) Pest kontrol hakkında bilgi sahibidir. 6) Gıda işletmelerinde temizlik ve temizlik malzemeleri hakkında bilgi sahibidir. 7) Dezenfeksiyon ve dezenfektan özelliklerini bilir. 8) HACCP sistemini kavrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hijyen ve sanitasyonun tanımı ve önemi | |
2) | Gıda Hijyeni | |
3) | Gıda kaynaklı tehlikeler | |
4) | Mikrobiyoloji ve gıda kalitesi | |
5) | Personel hijyeni | |
6) | Su hijyeni | |
7) | Hava hijyeni | |
8) | ARA SINAV | |
9) | İşletme hijyeni | |
10) | Temizlik ve temizlik malzemeleri | |
11) | Dezenfeksiyon ve dezenfektanlar | |
12) | Otomatik temizleme sistemleri (CIP, COP) | |
13) | Pest kontrol | |
14) | Kalite güvenliği ve HACCP sistemi | |
15) | Genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim görevlisi ders notları. |
Diğer Kaynaklar: | Tayar, M., Kılıç, V. (2014), ‘Gıda Endüstrisinde Hijyen ve Sanitasyon’, Dora Yayınları Kayaardı S., (2012), ‘Gıda Hijyeni ve Sanitasyon’, Sidas Ltd. Şti. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Gıda bileşenleri ve katkı maddeleri ile bilgi sahibi olup bu bilgileri üretimde kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | |||||||
2) Gıda mevzuatı ve meslek etiği konusunda bilgiye sahiptir. Gıda mevzuatı ve meslek etiği konusunda bilgiye sahiptir. | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | |||||||
3) Gıda laboratuvarlarında öğrendiği bilgileri üretim ve kalite kontrol noktalarında değerlendirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||||||
4) Gıda üretim aşamalarında risk faktörü olabilecek noktaları tespit edebilir. | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | |||||||
5) Gıda sektöründe hijyen, sanitasyon koşullarını sağlayabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
6) Gıda sektöründe iş güvenliği ile ilgili bilgi sahibi olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
7) Gıda laboratuvarlarında gıda güvenliği ve kalite kontrolü için gerekli cihazları kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
8) Gıda laboratuvarlarında gıda güvenliği ve kalite kontrolü için gerekli cihazları kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
9) Gıdaların fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik analizlerini yaparak sonuçlarını yorumlayabilme kabiliyeti kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
10) Gıda teknolojisi alanındaki güncel teknikleri kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
11) Alanı ile ilgili sorunları tespit eder, çözümler üretir ve sunar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
12) Teknolojik uygulamaların hukuksal sonuçları ve meslek etiği konusunda farkındalığa sahiptir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
13) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gıda bileşenleri ve katkı maddeleri ile bilgi sahibi olup bu bilgileri üretimde kullanır. | 3 |
2) | Gıda mevzuatı ve meslek etiği konusunda bilgiye sahiptir. Gıda mevzuatı ve meslek etiği konusunda bilgiye sahiptir. | 2 |
3) | Gıda laboratuvarlarında öğrendiği bilgileri üretim ve kalite kontrol noktalarında değerlendirir. | 3 |
4) | Gıda üretim aşamalarında risk faktörü olabilecek noktaları tespit edebilir. | 3 |
5) | Gıda sektöründe hijyen, sanitasyon koşullarını sağlayabilir. | 3 |
6) | Gıda sektöründe iş güvenliği ile ilgili bilgi sahibi olur. | 2 |
7) | Gıda laboratuvarlarında gıda güvenliği ve kalite kontrolü için gerekli cihazları kullanır. | 3 |
8) | Gıda laboratuvarlarında gıda güvenliği ve kalite kontrolü için gerekli cihazları kullanır. | 3 |
9) | Gıdaların fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik analizlerini yaparak sonuçlarını yorumlayabilme kabiliyeti kazanır. | 3 |
10) | Gıda teknolojisi alanındaki güncel teknikleri kullanır. | 3 |
11) | Alanı ile ilgili sorunları tespit eder, çözümler üretir ve sunar. | 2 |
12) | Teknolojik uygulamaların hukuksal sonuçları ve meslek etiği konusunda farkındalığa sahiptir. | 2 |
13) | Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 3 |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Ödevler | 1 | 7 | 7 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 | ||||
Final | 1 | 25 | 25 | ||||
Toplam İş Yükü | 75 |