Gastronomi ve Mutfak Sanatları | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GMS003 | ||||
Ders İsmi: | Anadolu Folklorunda Yemek İnanış ve Ritüelleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ÇAĞLA ÖZER | ||||
Dersi Veren(ler): | Fazilet MIDIK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin Anadolu folklorunda yemeğin önemini kavramalarını sağlamak, yemek kültürü etrafında gelişen inanış ve ritüeller hakkında bilgi vermek amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Anadolu folklorunda yemek kültürü, yemek kültürü etrafında gelişen inanışlar, yemek yeme ritüelleri, yemeğin Anadolu insanının hayatındaki önemi, yeme-içme geleneği, Anadolu insanına has yemek törenleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Anadolu folklorunda mutfağın önemini kavrar, Anadolu’da mutfakta kullanılan âletleri tanır, Anadolu folklorunda ocak etrafında gelişen sözlü kültür hakkında bilgi edinir. 2) Anadolu’da sofra kültürü, sofranın hazırlanması, sofra âdâbı ve sofra etrafında oluşan ritüelleri öğrenir. 3) Anadolu’da yemek törenleri, ziyafet kültürü, ziyafetlerden etrafında gelişen inanışlar hakkında bilgi edinir. 4) Anadolu folklorunda ekmeğin önemini kavrar ve ekmek ile ilgili inanışları öğrenir. 5) Anadolu’da tatlı ve şerbetin önemi hakkında bilgi edinir ve törenlerde tatlı ve şerbet etrafında gelişen inanışları öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Anadolu folklorunda mutfak ve ocağın önemi | |
2) | Anadolu’da sofra âdâbı | |
3) | Anadolu folklorunda sofra ile ilgili inanışlar | |
4) | Anadolu’da sofra etrafında gelişen dini ritüeller | |
5) | Ziyafet kültürü, düğün ve bayram sofraları | |
6) | Yemek törenleri ile ilgili inanışlar | |
7) | Genel tekrar | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Anadolu folklorunda ekmeğin önemi | |
10) | Anadolu folklorunda çorbanın önemi | |
11) | Anadolu folklorunda pilav kültürü ile ilgili inanışlar | |
12) | Anadolu folklorunda şerbet kültürü ile ilgili inanışlar | |
13) | Anadolu folklorunda helva kültürü ile ilgili inanışlar | |
14) | Genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Konu ile ilgili derlenmiş ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Abdülaziz Bey, Osmanlı Âdet, Merasim ve Tabirleri Toplum Hayatı, yay. Gelibolulu Mustafa Âlî, Mevâ’idü'n-Nefâ'is fî Kavâ'idi’l-Mecâlis, Osman Yalçın Matbaası, İstanbul, 1956. Gelibolulu Mustafa Âli, Cami'ü'l-Buhur der-Mecâlis-i sûr, yay. haz. Ali Öztekin, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1996. Kazım Arısan ve Duygu Arısan Günay, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul, 1995. Mehmet Kâmil, Melceü’t-Tabbâhîn, yay. haz. Günay Kut, Turgut Kut, Türkiye Murat Belge, Tarih Boyunca Yemek Kültürü, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001. Sûr-nâmeler, Sâkî-nâmeler, Sohbet-nâmeler. (Arap harfli yazma eserler) Yazma Eser Kurumu Yayınları, İstanbul, 2015. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar | ||||||||||||||||||
2) Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. | ||||||||||||||||||
3) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. | ||||||||||||||||||
4) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | ||||||||||||||||||
5) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirme yetkinliğine sahiptir. | ||||||||||||||||||
6) Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. | ||||||||||||||||||
7) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. | ||||||||||||||||||
8) Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. | ||||||||||||||||||
9) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||
10) Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. | ||||||||||||||||||
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||||||
12) Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. | ||||||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | ||||||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||||
15) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||||||
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||||||||||||||
17) Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. | ||||||||||||||||||
18) Gıda güvenliği, sürdürülebilirlik, beslenme ilkeleri ve hijyen, pişirme yöntemleri, menü planlama, turizm gibi müfredatta yer alan konular hakkında bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları ile ilgili genel kavramları tanımlar/açıklar | 3 |
2) | Yiyecek-İçecek işletmelerinin etkilendiği iç ve dış çevre ilişkilerini tanımlar/açıklar. | |
3) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgiye sahip olur. | 3 |
4) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | 3 |
5) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirme yetkinliğine sahiptir. | 3 |
6) | Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur. | 3 |
7) | Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki her türlü organizasyonu düzenler. | |
8) | Bölümü ile ilgili temel kavramları ve kuramları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları analiz eder ve uygular. | 2 |
9) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
10) | Alanına yenilik getiren bilgi, düşünce, uygulama veya teknolojilerin hayata geçirilmesinde risk ve sorumluluk alır. | |
11) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
12) | Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder. | 3 |
13) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini kullanır. | |
15) | Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
16) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | |
17) | Türk ve değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlar. | |
18) | Gıda güvenliği, sürdürülebilirlik, beslenme ilkeleri ve hijyen, pişirme yöntemleri, menü planlama, turizm gibi müfredatta yer alan konular hakkında bilgi ve yöntem sahibi olur ve bu bilgi ve yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 | ||||
Final | 1 | 60 | 60 | ||||
Toplam İş Yükü | 100 |