Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTR308 | ||||
Ders İsmi: | Protez ve Rehabilitasyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BERRAK VARHAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Berrak Varhan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Öğrencilerin, protezler, endikasyonları, uygulamaları, modifikasyonları ve olası komplikasyonları hakkında bilgilenmesi; ampute rehabilitasyonunun kavranması. Amputeler için uygun tedavi programını planlama ve uygulama becerisini kazanmaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Amputasyon nedenleri, amputasyon seviyeleri, konjenital amputasyonlar, kısmi el ve ayak protezleri, üst ve alt ekstremite amputasyon seviyelerine göre kullanılan protezler, protezlerin statik ve dinamik ayarı ve kütük-soket uygunluğu, kontrol mekanizmaları, myoelektrik protez ve ampute rehabilitasyonu. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Apute bir hasta için uygun protezi seçer. 2) Protezi oluşturan kısımları bilir. 3) Amputasyon ve protez uygulamalarına bağlı oluşabilecek komplikasyonları, bilir. 4) Protez rehabilitasyonunda uygulanan FTR yaklaşımlarını uygulayabilir. 5) Protezin yapım aşamaları konusunda bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Amputasyon nedenleri ve seviyeleri | |
2) | Parsiyel Ayak ve Syme Protezleri | |
3) | Parsiyel Ayak Prtotezleri | |
4) | Transtibial Protezler | |
5) | Transtibial Protezler-Ölçü Alma | |
6) | Transfemoral Protezler | |
7) | Transfemoral Protezlerde Kullanılan Diz Eklemlerı̇ Ve Suspansiyon Sistemleri | |
8) | Ara sınav | |
9) | Kalça Dezartikulasyon Protezi | |
10) | Üst Ekstremite Amputasyonları ve Protezleri | |
11) | Alt Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu | |
12) | Üst Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu | |
13) | Alt Ekstremite Amputelerinde Görülen Yürüyüş Bozuklukları | |
14) | Teknolojik ve Myoelektrik Protezler |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | Şener G, Erbahçeci F. Protezler H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon YO Yayınları Ankara, 2001. Browker JH, Michael JW. Atlas of Limb Prosthetics Mosby Year Book, St. Louis 1992. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | |||
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 1 | 2 | ||||||
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | |||
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | |||
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | ||||||||
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 3 |
2) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 3 |
3) | Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 3 |
4) | Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 3 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
6) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | |
7) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | |
8) | Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Derse Özgü Staj | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 50 |