Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTR307 | ||||
Ders İsmi: | Pulmoner Rehabilitasyon | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YASEMİN BURAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Yasemin Buran Çırak | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Öğrencilerin akciğer hastalıklarının fizyopatolojisini öğrenmesi, uygun değerlendirme yöntemlerini seçme ve rehabilitasyon yöntemlerini uygulama becerisini kazanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Pulmoner rehabilitasyonun tanımı, obstruktif ve restriktif akciğer hastalıkları, pulmoner rehabilitasyonda değerlendirme ve kullanılan tedavi yöntemleri, pulmoner cerrahide fizyoterapi ve rehabilitasyon, yoğun bakımda solunuma yardımcı cihazlar, oksijen tedavisi, aspirasyon, yoğun bakımda fizyoterapi ve rehabilitasyon, neonatallerde ve pediatrik hastalarda göğüs fizyoterapisi ve rehabilitasyon konuları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Pulmoner rehabilitasyonla ilgili temel kavramların bilin. 2) Solunum sorunları olan hastaları fiziksel, fizyolojik ve fonksiyonel açıdan kapsamlı olarak değerlendirir. 3) Solunum sorunları olan hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarının planlanması ve uygulanmasını yapar 4) Solunum problemi olan hastalarda fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarına yardımcı cihazları kullanımının öğrenir. 5) Solunum hastalıklarının klinik özelliklerinin öğrenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Pulmoner rehabilitasyonun tanımı, Solunum sistemi anatomisi ve fizyolojisi | |
2) | Obstruktif akciğer hastalıkları | |
3) | Restriktif akciğer problemleri | |
4) | Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan değerlendirme yöntemleri | |
5) | Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan tedavi yöntemleri | |
6) | Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan tedavi yöntemleri | |
7) | Pulmoner rehabilitasyonda kullanılan tedavi yöntemleri | |
8) | Ara sınav | |
9) | Pulmoner rehabilitasyonda egzersiz testleri ve eğitimi | |
10) | Pulmoner cerrahide fizyoterapi ve rehabilitasyon | |
11) | Yoğun bakımda solunuma yardımcı cihazlar, oksijen tedavisi, aspirasyon | |
12) | Yoğun bakımda fizyoterapi ve rehabilitasyon | |
13) | Yoğun bakımda fizyoterapi ve rehabilitasyon | |
14) | Spinal Kord Yaralanmalı ve Nöromuskuler hastalıklarla ilişki solunum problemleri ve rehabilitasyonu | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | 1. DeTurk W, Cahalin L. Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy. 1st ed. NewYork: McGraw Hill; 2004. 2. Smith M, Ball V. Cardiovascular/Respiratory Physiotherapy. London: Mosby; 1998. 3. Frownfelter D, Dean E. Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy Evidence and Practice. 4th ed. St Louis: Mosby; 2006. 4. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Seti, Cilt 3 Ayşe Karaduman 5. Vakalarla Kardiyopulmoner Rehabilitasyon, Meral Boşnak Güçlü 6. Kardiyak ve Pulmoner Rehabilitasyon, İstanbul Tıp Kitabevi, Mehmet Uzun 7. Pulmoner Rehabilitasyon, Hipokrat Kitabevi, Hülya Harutoğlu |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 1 | 2 | 1 | |||||
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 2 | 1 | 1 | |||||
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 1 | 2 | 2 | 1 | ||||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 1 | 3 | 3 | 3 | ||||
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | ||||||||
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. | 3 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 3 |
2) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 3 |
3) | Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 3 |
4) | Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 2 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
6) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 2 |
7) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | 3 |
8) | Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 20 |
Final Pratik | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 80 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 20 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Uygulama | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 17 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 104 |