Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR030
Ders İsmi: Sensory Integration Therapy in Physiotherapy
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. KÜBRA KARDEŞ
Dersi Veren(ler): Doç Dr. Yasemin Buran Çırak
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için dersin amacı;
Duyu bozukluğu olan direylerin uygun ölçekler doğrultusunda değerlendirilmesi ve duyu bütünleme temeline dayanan tedavileri uygulayabilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Çocukların yaşadıkları duyusal tecrübelerin nörofizyolojik adaptasyonu ve çocuğun duruma uygun adaptif cevabın nasıl açığa çıkarılacağı, çocuğun çevresiyle olan sosyal, duygusal ve fiziksel etkileşimine pozitif yansıması, kişinin vücudu ve çevresinden aldığı duyu bilgileri beyinde bilginin kavranması, yorumlanması ve bütünleştirilmesi işlemlerinden geçerek, ortaya çıkan duysal bilginin kullanılarak organize bir cevap açığa çıkarılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Günlük yaşantımızda çevrede olan bitene dikkat etmek, planlamalar yapmak, yaşanan durum ve olaylara tepki vermek, keşiflerde bulunmak ve bilgi edinmek gibi etkinlikleri gerçekleştirmek için beynimiz tüm vücudumuzu çevreyle ve var olan durumla birlikte değerlendiren karmaşık sorunları hızlıca çözme yetkinliği göstermek.
2) Görsel, işitsel, dokunsal, vestibuler, proprioseptif, tat gibi uyaranları kullanarak çocuğun duyusal problemlerine göre şekillendirilerek gerçekleştirmek.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Duyu sistemleri ve duyu bütünleme teorisine giriş
2) Duyu fonksiyon ve bozuklukları
3) Duyu fonksiyon ve bozuklukları
4) Ayres Duyu Bütünleme teorisinin nörobiyolojik kökenleri
5) Ayres Duyu Bütünleme teorisinin nörobiyolojik kökenleri
6) Duyu bütünleme bozukluklarını değerlendirme
7) Duyu bütünleme bozukluklarını değerlendirme (SIPT)
8) Ara Sınav
9) Duyu bütünleme bozukluklarını değerlendirme (EASI)
10) Duyu bütünleme bozukluğu kalıbına uygun tedavi yaklaşımı
11) Duyu bütünleme bozukluğu kalıbına uygun tedavi yaklaşımı
12) Duyu bütünleme bozukluğu kalıbına uygun tedavi yaklaşımı
13) Duyu bütünleme bozukluğu kalıbına uygun tedavi yaklaşımı
14) Duyu bütünleme tedavisi ile ilgili literatür incelemesi ve grup sunumları
15) Duyu bütünleme tedavisi ile ilgili literatür incelemesi ve grup sunumları
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Literatür tarama
Diğer Kaynaklar: Literature scanning

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır.
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar.
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir.
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir.
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. 3
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. 3
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. 2
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. 1
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 2
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. 1
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. 3
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 82
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 114