Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTR025 | ||||
Ders İsmi: | Intensive Care Physiotherapy | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. KÜBRA KARDEŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Yasemin Buran Çırak | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Yoğun bakımda kullanılan fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları konusu kapsamlı olarak incelenecektir. |
Dersin İçeriği: | Kritik hastalık ve solunum yetmezliğinin patofizyolojisi ve rehabilitasyonu, yoğun bakım hastalarında değerlendirme, yaşam destek ekipmanlarının klinik izlem ve değerlendirmede kullanımı, mekanik ventilasyon, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları, klinik karar verme. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kritik hastalığın ve solunum yetmezliğinin patofizyolojisi ve klinik özelliklerini tanımlar; vücut sistemleri etkilerini kavrar. 2) Yoğun bakım değerlendirme sistemlerini kullanır; uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirmesi yapar. 3) Klinik sorunlara uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını uygular. 4) Yoğun bakımda değerlendirme, klinik izlem ve tedavide yaşam destek ekipmanları ve yardımcı araç gereçlerin kullanımı konularını kavrar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve dersin tanımı | |
2) | Ortezlerin biomekanik prensipleri | |
3) | Ortez uygulaması öncesi ve sonrasındaki değerlendirmeler | |
4) | Üst ekstremite için ortez kullanımı | |
5) | Alt ekstremite için ortez kullanımı | |
6) | Spinal bölge için ortez kullanımı | |
7) | Kas iskelet sistemi yaralanmalarında ortez | |
8) | Ara sınav | |
9) | Sinir yaralanmalarında ortez | |
10) | Cerrahi sonrası ortezleme | |
11) | Konjenital-edinilmiş deformitelerde ortez | |
12) | Ortez kontrolü | |
13) | Ortotik rehabilitasyon | |
14) | Ortotik rehabilitasyon | |
15) | Ortotik rehabilitasyon |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Harden B, Cross J, Broad MA, Quint M, Ritson P, Thomas S. Respiratory Physiotherapy: An On-Call Survival Guide. Edinburgh: Churchill Livingstone. 2nd ed. 2009. 2. Pryor JA, Prasad AS. Physiotherapy for Respiratory and Cardiac problems: Adults and Pediatrics. 4th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2008. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Harden B, Cross J, Broad MA, Quint M, Ritson P, Thomas S. Respiratory Physiotherapy: An On-Call Survival Guide. Edinburgh: Churchill Livingstone. 2nd ed. 2009. 2. Pryor JA, Prasad AS. Physiotherapy for Respiratory and Cardiac problems: Adults and Pediatrics. 4th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2008. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 3 | 2 | 3 | 3 | ||||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 3 | 2 | 2 | 3 | ||||
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | ||||||||
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | ||||||||
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 3 |
2) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 3 |
3) | Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 3 |
4) | Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 2 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 2 |
6) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 2 |
7) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | 3 |
8) | Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 115 |