Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FTR007 | ||||
Ders İsmi: | Halk Sağlığında Fizyoterapi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. NURGÜL DÜRÜSTKAN ELBAŞI | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Nurgül D. ELBAŞI | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Öğrencilerin Sağlıkla ilgili temel kavramları ve sağlığı etkileyen durumları tanımlaması, sağlığın korunmasına ve yükseltilmesine yönelik hizmetleri planlaması ve yönlendirilmesinde sağlık çalışanlarının rollerinin tanımlaması ve koruyucu fizyoterapi hizmetlerini öğrenmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği: | Halk sağlığında fizyoterapistin rolü, koruyucu fizyoterapi yöntemleri, toplum temelli fizyoterapi ve rehabilitasyon kavramları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlığı, sağlıkla ilgili temel kavramları, sağlığı etkileyen tüm durumları tanımlayabilir. 2) Sağlığı koruma ve yükseltmedeki kurumsal, toplumsal yapıyı tanımlayabilir. 3) Koruyucu sağlık hizmetlerinde hedef grupları ve bunlara yönelik hizmetleri belirleyebilir 4) Sağlık çalışanlarının toplum sağlığındaki rollerini açıklayabilir. 5) Sağlık hizmetinin farklı basamaklarında koruyucu hizmetleri karşılaştırabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Tanıtımı, Sağlık ve Halk Sağlığı Kavramı | |
2) | Halk Sağlığı Uygulama Alanları, Halk Sağlığında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Uygulamaları | |
3) | Enfeksiyon Hastalıkları ve Korunma Yolları | |
4) | Epidemiyoloji ve projelerin belirlenmesi | |
5) | Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde ve Fizyoterapistin Rolü | |
6) | Toplum temelli rehabilitasyon | |
7) | Sağlığın Geliştirilmesi ve Koruyucu Fizyoterapi Süreçlerine Ait Örnekler | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Meslek Hastalıkları ve Fizyoterapi | |
10) | Boyun Sağlığı ve Fizyoterapisi | |
11) | Bel Sağlığı ve Fizyoterapisi | |
12) | İşlevsellik, Yeti Yitimi ve Sağlığın Uluslararası Sınıflandırılmasi | |
13) | Afetlerde Fizyoterapi | |
14) | Konu tekrarı | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Güler Ç, Akın L. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, HÜ Basımevi, Ankara 2006 2. Karaduman A. Halk sağlığında fizyoterapi ve rehabilitasyon. Ankara. 1994 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Güler Ç, Akın L. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, HÜ Basımevi, Ankara 2006 2. Karaduman A. Halk sağlığında fizyoterapi ve rehabilitasyon. Ankara. 1994 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 3 | |||||||
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 1 | |||||||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | ||||||||
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. | 1 | 1 | 1 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 2 |
2) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 2 |
3) | Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | 2 |
4) | Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 2 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 2 |
6) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 3 |
7) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | |
8) | Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 114 |