İngiliz Dili ve Edebiyatı (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ELL021
Ders İsmi: İrlanda Edebiyatı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. BURAK ASLAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin yirminci yüzyıl İrlanda edebiyatının temel metinlerini İrlanda kültürü ve tarihi bağlamında analiz edebilmelerini, sömürgecilik ve sömürgecilik-sonrası kuramsal literatür ışığında metinlerdeki kimlik sorunsalını okuyabilmelerini, yirminci yüzyıl İrlanda edebiyatının merkezi meselelerinden biri olan ulusal kimlik ve edebiyat ilişkisini anlayıp tartışabilmelerini, İrlanda Modernizmi ile Avrupa ana-akım Modernizmi arasındaki farkları öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: İrlanda-İngiltere ilişkisi üzerinden İrlanda tarihi; Edebi Diriliş Hareketi ve İrlanda edebiyatı; Bağımsızlık mücadelesi ve İrlanda tiyatrosu; İrlanda Modernizmi; Kolonyel ve Post-kolonyel bildungsroman; Mit ve kültürel bellek; Ulus inşasında hiciv ve mizahın rolü

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İngiltere ile ilişkisi bağlamında İrlanda’nın kültürel ve sosyal kimliğini tanımlama.
2) İrlanda’nın modernite ile ilişkisini ve bu ilişkinin edebiyatı nasıl şekillendirdiğini bilme.
3) İrlanda Modernizmini, ana-akım Avrupa Modernizmi ile karşılaştırarak tanımlama.
4) İrlanda edebiyatına yön veren yazarları tanıma ve bu yazarların eserlerini kültürel ve tarihsel bağlam içerisinde analiz edebilme.
5) Yirminci yüzyılın ilk yarısında bağımsızlık öncesi ve sonrası İrlanda edebiyatında öne çıkan belli başlı tematik sorunsalların yanı sıra form ve içerik arasındaki ilişki hakkında bilgi sahibi olma.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Overview of Ireland’s history and literary tradition
2) Maria Edgeworth, Castle Rackrent
3) Irish Literary Revival and Irish Literature Synge, The Playboy of the Western World
4) Synge, The Playboy of the Western World
5) John Bernard Shaw, John Bull’s Other Island
6) John Bernard Shaw, John Bull’s Other Island
7) James Joyce, Dubliners, “The Sisters”, “The Dead”
8) Midterm Exam
9) Irish Modernism, James Joyce ve Ulysses
10) James Joyce, Ulysses, “Calypso”
11) James Joyce, Ulysses, “The Lotus Eaters”
12) James Joyce, Ulysses, “Hades”
13) Pádraic Ó Conaire, Exile
14) Flann O’Brien, The Poor Mouth

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Metinler: Maria Edgeworth, Castle Rackrent John Bernard Shaw, John Bull’s Other Island Synge, The Playboy of the Western World James Joyce, Dubliners, “The Sisters”, “The Dead” James Joyce, Ulysses, “Calypso”, “The Lotus Eaters”, “Hades” Pádraic Ó Conaire, Exile Flann O’Brien, The Poor Mouth Yardımcı kitaplar: Douglas Hyde, “The Necessity of De-Anglicising Ireland” W. B. Yeats, “The Literary Movement in Ireland” George Russell (AE), “The New Nation” James Joyce, “Ireland: Island of Saints and Sages” Declan Kiberd, “The War against the Past” in The Irish Writer and the World (pp. 158-190) Declan Kiberd, “A New England Called Ireland?” in Inventing Ireland (pp. 9-25) Declan Kiberd, Ulysses and Us: The Art of Everyday Living. London: Faber and Faber, 2009. Declan Kiberd, Irish Classics. Cambridge, Massachusetts: Harvard UP, 2000. Harry Blamires, The New Bloomsday Book: A Guide Through Ulysses. London and New York: Routledge, 2002. R. F. Foster, The Oxford History of Ireland. Oxford: Oxford UP, 1989. Stephen Howe, Ireland and Empire: Colonial Legacies in Irish History and Culture. Oxford: Oxford UP, 2002. David Pierce (Ed), Irish Writing in the Twentieth Century: A Reader. Cork: Cork UP, 2000
Diğer Kaynaklar: Metinler: Maria Edgeworth, Castle Rackrent John Bernard Shaw, John Bull’s Other Island Synge, The Playboy of the Western World James Joyce, Dubliners, “The Sisters”, “The Dead” James Joyce, Ulysses, “Calypso”, “The Lotus Eaters”, “Hades” Pádraic Ó Conaire, Exile Flann O’Brien, The Poor Mouth Yardımcı kitaplar: Douglas Hyde, “The Necessity of De-Anglicising Ireland” W. B. Yeats, “The Literary Movement in Ireland” George Russell (AE), “The New Nation” James Joyce, “Ireland: Island of Saints and Sages” Declan Kiberd, “The War against the Past” in The Irish Writer and the World (pp. 158-190) Declan Kiberd, “A New England Called Ireland?” in Inventing Ireland (pp. 9-25) Declan Kiberd, Ulysses and Us: The Art of Everyday Living. London: Faber and Faber, 2009. Declan Kiberd, Irish Classics. Cambridge, Massachusetts: Harvard UP, 2000. Harry Blamires, The New Bloomsday Book: A Guide Through Ulysses. London and New York: Routledge, 2002. R. F. Foster, The Oxford History of Ireland. Oxford: Oxford UP, 1989. Stephen Howe, Ireland and Empire: Colonial Legacies in Irish History and Culture. Oxford: Oxford UP, 2002. David Pierce (Ed), Irish Writing in the Twentieth Century: A Reader. Cork: Cork UP, 2000

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Akademik İngilizce dil becerilerini etkili kullanır.
2) İngiliz Dilinin tarihsel ve kültürel temellerini ve gelişim dönemlerini ayrıntılı bir biçimde bilir.
3) Kültürel ve tarihi özellikleri ile birlikte İngiliz Edebiyatı dönemlerini ayrıntılı bir şekilde bilir.
4) Kurgu (roman, hikâye), tiyatro, şiir gibi temel edebi türlerini özelliklerini göre değerlendirir.
5) Edebiyat kuramındaki çeşitli analitik kavram ve araçları edebi örnekler üzerinde uygular.
6) Çağdaş dil ve dilbilim teorilerini kapsamlı bir şekilde bilir.
7) Amerikan ve Dünya edebiyatındaki önemli edebi şahsiyetleri ve eserleri kültürel ve tarihi özellikleri ile birlikte değerlendirir. 3 3 3 3 3
8) Dünya uygarlık tarihini kültürel ve tarihsel açıdan değerlendirir.
9) Farklı metin türlerinde İngilizce-Türkçe ve Türkçe-İngilizce çeviri yapabilir.
10) İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular.
11) İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili ders malzemeleri geliştirir.
12) İkinci bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü kriterine göre en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
13) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
14) Sosyal bilimlerdeki temel araştırma yöntemlerini ve kuramlarını uygulayabilir.
15) Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirerek bu konularda sosyal sorumluluk alır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Akademik İngilizce dil becerilerini etkili kullanır.
2) İngiliz Dilinin tarihsel ve kültürel temellerini ve gelişim dönemlerini ayrıntılı bir biçimde bilir.
3) Kültürel ve tarihi özellikleri ile birlikte İngiliz Edebiyatı dönemlerini ayrıntılı bir şekilde bilir.
4) Kurgu (roman, hikâye), tiyatro, şiir gibi temel edebi türlerini özelliklerini göre değerlendirir.
5) Edebiyat kuramındaki çeşitli analitik kavram ve araçları edebi örnekler üzerinde uygular.
6) Çağdaş dil ve dilbilim teorilerini kapsamlı bir şekilde bilir.
7) Amerikan ve Dünya edebiyatındaki önemli edebi şahsiyetleri ve eserleri kültürel ve tarihi özellikleri ile birlikte değerlendirir. 3
8) Dünya uygarlık tarihini kültürel ve tarihsel açıdan değerlendirir.
9) Farklı metin türlerinde İngilizce-Türkçe ve Türkçe-İngilizce çeviri yapabilir.
10) İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular.
11) İngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili ders malzemeleri geliştirir.
12) İkinci bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü kriterine göre en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
13) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.
14) Sosyal bilimlerdeki temel araştırma yöntemlerini ve kuramlarını uygulayabilir.
15) Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirerek bu konularda sosyal sorumluluk alır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 0 5 80
Ara Sınavlar 1 0 2 2
Final 1 0 2 2
Toplam İş Yükü 126