Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEE206
Ders İsmi: Elektronik 1
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. INDRİT MYDERRİZİ
Dersi Veren(ler): FEVZİ AYTAÇ DURMAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yarıiletken teorisini ve elektronik devre elemanlarını tanıtmak, bu elemanların temel devrelerde uygulamalarını göstermek, PSpice yazılımının kullanımını öğretmek, derste verilen devrelerin simülasyonunu yaptırmak ve bu devreleri laboratuvarda uygulattırmaktır.
Dersin İçeriği: Elektronik devre elemanları ve temel devreler. Diyotlar: Yarıiletkenlerle ilgili kavramlar, pn-jonksiyonlu diyodun fiziksel yapısı, uç karakteristikleri, ideal diyot, zener diyot, diğer diyotlar, diyotlu devrelerin analizi. MOSFET ve BJT: Fiziksel yapısı ve çalışma bölgeleri, DA kutuplaması, küçük-işaret modeli, temel kuvvetlendirici devrelerinin analizi, anahtar olarak çalışması. İşlemsel kuvvetlendiriciler: Özellikleri, ideal OPAMP ve uygulama örnekleri. PSpice modelleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yarıiletkenlerin özelliklerini diyot, BJT ve MOSFET elemanlarının fiziksel yapılarını ve çalışma prensiplerini anlamaya uygulayabilme ve tanıyabilme
2) Diyot, BJT ve MOSFET içeren temel devrelerin DC ve AC analizlerini yapabilme.
3) İşlemsel kuvvetlendiricileri (OPAMP) içeren temel devreleri analiz edebilme.
4) Diyot ve OPAMP içeren temel devreler ile BJT ve MOSFET içeren temel kuvvetlendiricileri simüle edebilme, gerçekleyebilme, test edebilme ve sonuçları raporlayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yarıiletken teorisinin temelleri, Ders kitabı
2) pn-jonksiyonlu diyot; denklemi, i-v karakteristiği, fiziksel yapısı, Ders kıtabı
3) İdeal diyot tanımı, diyotlu devre uygulamaları I, Ders kıtabı
4) Diyotlu devre uygulamaları II, Zener diyot i-v karakteristiği, Ders kıtabı
5) Zener diyotlu devre uygulamaları, diğer diyotlar, Ders kıtabı
6) BJT fiziksel yapısı, BJT uç karakteristikleri, çalışma bölgeleri, kutuplanması, Ders kıtabı
7) Alçak frekans küçük işaret modeli, temel BJT Kuvvetlendiriciler Ders kıtabı
8) Kuvvetlendirici devrelerin analizi Ders kıtabı
9) ARA SINAV Ders kıtabı
10) MOSFET uç karakteristikleri, çalışma bölgeleri, Ders kıtabı
11) MOSFET’in kutuplanması, alçak frekans küçük işaret modeli, Ders kıtabı
12) Temel MOSFET kuvvetlendiricilerinin AC analizi, Ders kıtabı
13) İşlemsel kuvvetlendirici (OPAMP), ideal OPAMP tanımı Ders kıtabı
14) Yükselme eğimi, ortak işareti bastırma oranı, OPAMP’li devre uygulamaları. Ders kıtabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Microelectronic Circuits, A. S. Sedra, K. C. Smith, 7th Edition, Oxford University Press, 2014.
Diğer Kaynaklar: Microelectronic Circuit Design, R. C. Jaeger, T. N. Blalock, 4th Edition, McGraw-Hill, 2011.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 2 2
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3 3
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2 2
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2 2
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik ve elektronik mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 2
2) Karmaşık elektrik-elektronik mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir devre, cihazı veya sistemi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
4) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliği araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-elektronik mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın elektrik-elektronik mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; elektrik-elektronik mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuvar 5 % 10
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 3 84
Laboratuvar 5 3 2 25
Ödevler 5 3 3 30
Küçük Sınavlar 2 4 1 10
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 12 2 14
Toplam İş Yükü 175