Eczacılık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ECZ510 | ||||
Ders İsmi: | Etik İlkeler | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MİRAY ARSLAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Miray Arslan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Tıp, eczacılık ve ilacın gelişimine tarihsel bakış açısını kazandırmak, multidisipliner bir takımın üyesi olarak etik /deontolojik karar verme kabiliyetinin gelişiminin sağlanmasıdır. Eczacılıkta etik ve iyi eczacılık uygulamalarının öğretilmesi ve Türkiye’de eczacılık ve ilaçla ilgili tüm kanun ve yönetmelikler konusunda detaylı bilgi verilmesi amaçlanmıştır İlaç sanayinin hızla geliştiği bilim dünyamızda Eczacının sağlık sektöründeki konumu hakkında geniş bilgi edinmeleri. Eczacılık mesleğinin gelişmelerle geleceğe taşınması konusu etik açıdan iyi öğretilerek mesleğe tam donanımlı başlaması amaçlanmıştır. Öğrencilere eczacılık eğitimleri süresince mesleğini icra ederken temel oluşturacak, Eczacılığın ilke ve kavramlarını öğretmek, karşılaşabileceği sorunları örneklerle anlatılması aynı zaman da geçmiş ile gelecek arasında etik ilkelere bağlı ilişkiyi sağlamak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Eski çağlardan günümüze tıp ve eczacılığın tarihsel gelişimi ile ilgili konu ve temalar, incelenen herbir peryodun geniş sosyal ve kültürel açıdan ele alınması, etik ve deontoloji, etikler, ahlaklar, kurallar, kanunlar arasındaki farklılıklar, etik ikilem, etik karar verme süreci, eczacılıkta etik sorunlar, vaka çalışmaları.Eczacılıkta yasal düzenlemeler ve meslek etiği konularının yanısıra mesleğinin icrası sırasında ki davranış biçimini içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eczacılık tarihini antik çağdan 21.yüzyıla kadar açıklar. 2) Eczacılıkve tıp tarihini her yönüyle değerlendirir. 3) Tıp ve eczacılıgın sağlık ve hastalıkların nasıl gelisim gosterdigini kavrar ve bunların kültürel ve toplumsal nasıl şekillendiğini yansımalarını açıklar. 4) Sağlık konusunda etik değerlerin önemini açıklar. 5) Eczacılıkta ahlaki değerler ve etik prensipleri ayırt edebilir ve doğrular. 6) Bir eczacı olarak etik karar verir. 7) Eczacılık ve eczacılık etiğinin gelişimi ve ilgili entellektüel, sosyopolitik sorunlara cevap verir. 8) Eczane uygulamaları sırasında rastlanabilecek olası etik çatışmalar-hatalar 9) Etik liderlik becerilerini geliştirir. 10) Eczane ve ilaç ile ilgili mevcut regülasyonlar hakkında detaylı bilgi sahibi olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Antik çağdan 21.Yüzyıla kadar geçen tıp eğitimi ile geçen süreç ve Eczacılığımız | |
2) | Etik - Ahlak ve Deontoloji kavramları ve Etik Liderlik | |
3) | İlaç Endüstrisinde Etik | |
4) | Eczacılık Meslek Etiğinde Çatışmalar- Etik Karar Alma Süreçleri | |
5) | Eczacı reprezantan ilişkilerinde etik değerler. | |
6) | Biyoetik, genetik bilimi ve etik, insan yaşamının etik temelleri (yaşa mın değeri, cinayet, düşük, ötenazi, etik gereklilikler) | |
7) | Eczacıların, meslekdaşları, hekimlerle, yardımcı personel, hastalara karşı mesleki etik davranışları. | |
8) | Eczacılar Birliğinin kuruluşu ve çalışmaları | |
9) | İyi Eczacılık Uygulamaları Kılavuzu | |
10) | Türk Kodeksi Hakkında Kanun Uyuşturucu ve Psikotrop ilaç reçeteleri, İspençiyari ve tıbbi müstahzarlar kanunu | |
11) | Etik ikilem, etik karar verme süreci | |
12) | Eczacılıkta etik problemler, vaka çalışmaları | |
13) | Eczacılıkta : Malpraktis nedir?, Malpraktis Türleri, Hukuki açıdan Malpraktis | |
14) | Meslek Etiğinin değerlendirilmesi ve soru cevap örnekler |
Ders Notları / Kitaplar: | kayıtlı ders anlatımları. recorded lecture notes. |
Diğer Kaynaklar: | Prof Dr Ayşegül Demirhan Erdemir,Tıp Etiğinin Esasaları Prof Dr Mensure Koçak Meslek Etiği Dr Doğan Üvey Eczacı reprezantan ilişkiler Özkan Nazan Enda—Yasemin Onku-Eczacılık Mevzuatları Bynum, W., and R. Porter. eds. Companion Encyclopedia of the History of Medicine.London: Routledge, 1993 Özcömert, G.H., Özçelikay, G., Şar, S., Asil, E., Eczacılık Hizmetleri ve Etik, T Klin Tıbbi Etik, 4(2), 52-54, 1996. Özçelikay, G., Özcömert, G.H., Şar, S., Asil, E., Ecz Eczacılığı ve Etik, T Klin Tıbbi Etik, 5, 6-9, 1997. Sıvas.Süheyla :Eczacılıkta Etik ilkeler Doktora Tezi -1999 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | |||||||||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | |||||||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |||||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | |||||||||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | |||||||||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |||||||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |||||||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 3 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 44 |